09 juni 2010

I kväll kollar jag på Arga Snickaren

Kanal 5 beskriver kvällens avsnitt så här:

Nadja skäms över sin lägenhet och vågar inte visa upp den för sina vänner. Nadja är ensamstående mamma till 5-årige Ellion.
Nadja arbetar som företagskonsult och bor med sonen i en lägenhet på Lilla Essingen i Stockholm. Köket går inte att använda och badrummet är i dåligt skick och varje gång de duschar rinner vatten ut i hallen. Lägenheten är en hyresrätt men Nadja har inte lyckats få hyresvärden att åtgärda felen.

Det är alldeles utmärkt att Kanal 5 tar upp frågan om hur det kan se ut för en hyresgäst. Men det är förstås bedrövligt att det är så många som har så dåliga hyresvärdar.

I bostadsbristens spår följer att många blir utnyttjade. Den som har något eftersträvansvärt är alltid starkare än den som inte har. En hyresvärd och en hyresgäst är långt ifrån jämnstarka.

Jag har träffat på många som fått höra att de får lägenheten under förutsättning att de köper en egen spis, byter ut kylen, målar om, lägger in nytt golv och tusen andra saker som hyresvärden borde göra och som de lämpar över på hyresgästen. De utnyttjar sitt överläge. I valet mellan ingen bostad alls och en ofrivillig renoveringsplikt så renoverar man.

Tusentals hyresgäster vänder sig till Hyresgästföreningen varje år på grund av trubbel med hyresvärden. Men många avstår också från det därför att de är rädda att förlora lägenheten om de bråkar.

Precis samma fenomen som när man hyr i andrahand. Man vet att man betalar för mycket i hyra men bråkar man kan man förlora lägenheten så då låter man bli.

6 kommentarer:

  1. Hyresgäst för fri hyressättning9 juni 2010 kl. 08:10

    Alla de problem du radar upp är följder av bruksvärdessystemet. När staten går in och reglerar bostadsmarknaden blir det helt enkelt inga incitament för fastighetsägarna att underhålla sina fastigheter. Man tjänar faktiskt mer idag på en slumkåk än på en välskött fastighet! Vi hyresgäster borde ställa krav på att bruksvärdessystemet snabbt avskaffas och att köpare och säljare fritt får mötas på bostadsmarknaden. Då skulle vi få bra hyresrätter till rimliga priser på samma sätt som vi idag har rimliga priser på högkvalitativa livsmedel - detta trots att staten inte detaljreglerat livsmedelsmarknaden!

    SvaraRadera
  2. Det är inte arga snickaren som borde hjälpa Nadja det är HGF som borde ta värden i örat och se till att han/hon sköter sig.

    Mvh
    Jonas

    SvaraRadera
  3. Medlem i gävle9 juni 2010 kl. 16:28

    Vore det inte bättre att ni fokuserade på dåliga hyresvärdar, värdelöst underhåll i allmännyttan och nya höga oroande hyressystem...

    istället för att bråka med några stackars bostadsrättsföreningar i Stockholm för våra medlemspengar?

    // Gävle

    SvaraRadera
  4. Eller så kanske det är dåliga hyresgäster? som i kvällens avsnitt, knappast hyresvärdens fel...

    SvaraRadera
  5. Barbro.
    Jag betalade 200.000 svarta skattade kronor för mitt hyreskontrakt. Jag hade inte haft något emot att istället köpa en ny spis, byta kyl och renovera!
    Någonstans är det fel i systemet. Vad anser du att felet är? Är det bara oansvariga värdar det handlar om?

    SvaraRadera
  6. Men såg du ens avsnittet? Nadja hade INTE kontaktat sin hyresvärd, för hon gjort otillåtna renoveringar som hon inte ville stå för. Hennes trasiga dusch riskerade att fuktskada huset, något HON borde ha rapporterat. Hur får ni det här till hyresvärdens fel?!?

    SvaraRadera