25 oktober 2010

Inlåsningseffekter och utlåningsrally


Bostäderna i Sverige är bland de mest övervärderade i världen. Sverige hamnar på en femteplats i världsrankningen när det gäller övervärderade bostadspriser. Enligt en granskning från tidningen The Economist betalar vi 41,5 procent mer för våra bostäder än vad de egentligen är värda, rapporterade Expressen häromdagen.

Det verkar ju inte vara särskilt bra.

Men den här typen av uppgifter brukar inte rapporteras som särskilt oroande. Tvärtom är en återkommande rubrik i alla tidningar att bostadskonsumenterna är lugna, priserna på deras bostadsrätter eller villor stiger, eller riskerar i vart fall inte att sjunka. Varje sådan artikel ger bedrägligt intryck av stabilitet på bostadsmarknaden.

Det finns förstås en mycket begränsad skara som är lyckliga av det. De som redan bor och de som tänker sälja.

Men alla de som är i färd med att skaffa sig en bostad är förstås mindre nöjda med att priserna hela tiden stiger och att det blir svårare att få lån.

Alla de som är lugna så länge värdet på deras bostäder stiger vet väl också att det är bostadsbristen som håller värdet uppe. Så egentligen är de inte särskilt lugna.

Om de inte oroas över att man börjar bygga bort bostadsbristen kanske de oroas över risken för höjda räntor. En och annan oroas väl över risken för arbetslöshet, sjukdom och skilsmässa vilket kan rubba tillvaron för vilken bostadskonsument som helst.

I alla boendeformer finns så kallade inlåsningseffekter. Det är härliga tider för den som köpte en villa för 30 år sedan som amorterat på sina lån och som kan konstatera att en stor del av lönen stannar i plånboken. Behöver de rusta hjälper Anders Borg till med ROT-avdrag.

Jag köpte en gång för länge sedan en bostadsrätt för 30 000 kr i hörnet Sveavägen/Odengatan. Där hade man ju kunnat njuta av en del inlåsningseffekter såsom låg månadsavgift och noll i lån om jag bara låtit bli att flytta land och rike runt.

Jag träffade en dam i fredagskväll som fick en lägenhet via bostadsförmedlingen för 30 år sedan som nu bor mitt i smeten i Stockholms city. Hon behöver inte kämpa i någon bostadskö eller bo i andra-, tredje- eller fjärdehand. Hon har dessutom en hyra som är långt ifrån så hög som det som byggs nytt idag.

Olika falla ödets lotter kan man säga.

Den stora uppgiften för media är inte att rapportera hur bra de har det som gynnas av den enorma bostadsbristen, eller om de som kan njuta frukterna av en bostadspolitik där staten bidrog med miljarder för att håla kostnaderna nere. Den stora uppgiften är att rapportera hur sjutton de hundratusentals bostadssökande i landet ska få tak över huvudet.

15 kommentarer:

  1. Hela undersökningen faller ju pga av att den jämför hyror och baostadspriser. Vi har ju tack vara HGF bruksvärdesprincipen som håller ner hyrorna. Detta gör att gapen mellan hyra och bostadspriser blir mycket högre än det skulle vara vid marknadshyror som de andra länderna har!

    Detta står även i artikelt och i undersökningen!


    Mvh
    Jonas

    SvaraRadera
  2. Kenneth Widen, Södermalm25 oktober 2010 kl. 11:02

    Precis - du glömde att belysa hyressituationen som är en inneboende faktor till detta.

    Var det medvetet Barbro?

    SvaraRadera
  3. "Jag träffade en dam i fredagskväll som fick en lägenhet via bostadsförmedlingen för 30 år sedan som nu bor mitt i smeten i Stockholms city. Hon behöver inte kämpa i någon bostadskö eller bo i andra-, tredje- eller fjärdehand. Hon har dessutom en hyra som är långt ifrån så hög som det som byggs nytt idag."


    Grattis kan man ju säga till henne från HGF. Nu kommer hyreshöjningarna hon längtat så efter.

    Stockholmsmodellen med sin häärliga marknadshyra.

    Tror du att fler eller färre nu kommer att titta på det ekonomiskt fördelaktiga och värdebeständiga alternativet bostadsrätt?

    SvaraRadera
  4. Passar här också!
    ------

    farbror Frej sa...
    "En organisation som så uppenbart förlorat kontakten med sitt uppdrag och sina medlemmar."

    Vilken kontakt som har förlorats tycker jag att du ska överlåta till 535000 betalande HGF-medlemmar att avgöra. Det är väl en rimlig ordning?
    .---------

    Som vanligt är du ute och cyklar partiboks-frejjan!

    Det är väl självklart att HGF skall jobba för sin minskande skala medlemmar - inget snack om det!

    Men "affärsutvecklingen" där man angriper ombildningar och slänger medlemmarnas pengar omkring sig i Tingsrätterna är inte ok.

    För målet med den verksamheten är ju att behålla/utöka sitt maktmonopol.

    Medlemmarnas intresse ligger inte i det, eller att betala ut löner på 100.000 kr i mån till ordföranden..

    Medlemmarnas intresse ligger i bra boendeförhållanden, fräscht boende och i vissa fall hjälp mot värden om han beter sig illa.

    DÄR - har du svaret Frej. Det är DÄR som HGF tappar kontakten med sitt uppdrag och sina medlemmar.

    Ta av dig de politiska glasögonen så ser du verkligheten bättre.

    ----------

    SvaraRadera
  5. Boende i sthlm innerstad25 oktober 2010 kl. 14:53

    Re: Anonym 25 oktober 2010 13:44


    Precis! Jag vill minnas att det var en fastighet på södermalm.. (skottet?) där medlemmarna faktiskt protesterade mot HGF beslut att stämma bostadsrättsföreningen

    Men där brydde sig styrelsen för HGF verkligen INTE Om sina medlemmar - utan gjorde precis tvärt emot medlemsviljan.

    Är det så du menar att en slipsten skall dras Farbror Frej?

    Är medlemmar och deras vilja något nödvändigt ont för HGF? nåt man bara få "köpa" i jakten på egna 100.000 kr/mån löner och förmåner?

    Jag håller med ovan - HGF är inte vad de var. De har tappat kontakten med medlemmarna och deras intressen.

    SvaraRadera
  6. Jonas, det finns inte så många länder som har rena marknadshyror.Det vanliga är olika former av social housing system eller statligt rglerade hyror med indexuppräkningar.

    SvaraRadera
  7. Den viktigaste lösningen är att det mmåste byggas mycket mer och då allra främst hyresrätter. Det viktigaste skälet till att det är som det är idag är bristen på byggande av hyresrätter och ombildningarna i Stockholm! Utöver detta så påverkas prispressen uppåt genom en regering som inte gynnar hela landet utan till stor del de större städerna. Det behöver byggas 40 000 bostäder per år varav minst 20 000 hyresrätter och då med rimliga hyror. För att klara detta krävs investeringsstöd!

    SvaraRadera
  8. Så fort jag skriver något, spelar egentligen inte någon roll om vad, så kommer det så som på beställning ett antal kommentarer som talar om att hyresgästföreningen är urusel, att alla borde bo i bostadsrätt, att hyresgästerna röstat i Skottet och att Stockholmsmodellen innebär marknadshyror.
    Min enkla ambition med dagnes blogg var att visa på att det finns många märkligheter på bostadsmarknaden vilket gör debatten svår, Det finns ingen entydig bild och inga enkla lösningar.Svårast av alla har de som står utan bostad oavsett om de vill bo i villa, bostadsrätt eller hyresrätt. Förutsättningarna för byggandet av hyresrätter har exempelvis förändrats dramatiskt över tid. Innan skatteomläggningen och innan staten försvann med alla subventioner kunde man givetvis bygga billigare än idag. På samma sätt har villaägare gynnats under åren genom goda och generös avdragsvillkor. Alla dessa förändringar har haft betydelse för hur det ser ut idag. Jag har aldrig någon sin hävdat att hyresmarknaden inte har sina knepigheter på precis samma sätt som andra boendeformer har det. Olika individer gynnas och missgynnas på bostadsmarknaden oavsett upplåtelseform. Stockholmsmodellen är inte marknadshyra.Stockholmsmodellen är en modell för att sätta bruksvärdeshyror.

    SvaraRadera
  9. Välkommen till verkligen, Barbro!

    Hyresgästföreningen stämmer i tingsrätten trots att de egna medlemmarna vädjar om att din organisation ska besinna sig.
    HGF Stockholm bryr sig inte om vad de egna medlemmarna tycker utan tänker bara på de egna intressena.

    När medlemmar är bekymrade över Stockholmsmodellens kommande effekter och ställer frågor till den högst ansvarige på HGF Stockholm (Terje Gunnarsson) kommer inte matnyttiga svar, bara snömos och inga besked.

    Det är dags att vakna för Hyresgästföreningen!

    SvaraRadera
  10. Ta tag i Skottet, Barbro! Gör det, så ska du se att du slipper kommentarerna.

    SvaraRadera
  11. Jag håller med Jonas, det är tack vare Hyresgästföreningen och bruksvärdeshyrorna som håller marknadshyrorna borta.
    Maggan

    SvaraRadera
  12. 2011 får vi efterfrågestyrda hyror i Stockholm.
    A-område, enligt HGF innerstaden, kommer drabbas hårt och bli rejält straffat med högre hyror.
    Huuuuu...

    SvaraRadera
  13. Anonym sa...
    Jag håller med Jonas, det är tack vare Hyresgästföreningen och bruksvärdeshyrorna som håller marknadshyrorna borta.
    Maggan
    ---------

    Semantik Maggan - det är ju innehållet som spelar roll, inte vad det kallas.

    Apelsinjiuce som man kallar Coca Cola är inte Coca Cola - det är apelsinjuice.

    Nu är bruksvärdet omdefinierat och läget skall slå mer på hyrorna.

    Hyresgästerna efterfrågar / värderar högt faktorer såsom: Bra service, nära centrum, transporter etc etc.

    Efterfråganstyrd hyra - baserad på vad marknaden (hyresgästerna) efterfrågar = Marknadshyra.

    Kanske marknadshyra light - men det är fel att säga att allt är som förr och att det inte är marknadshyra.

    Tala ur skägget HGF - ok?

    SvaraRadera
  14. Vad menar anonym? En enig riksdag har fattat beslut om att bruksvärdessystemet ska fortsätta gälla. Men det struntar tydligen Hyresgästföreningen i och istället inför marknadshyror. Tror du på detta själv? Eller är det egetintresset som styr dina uppfattningar?
    Maggan

    SvaraRadera
  15. Anonym sa...
    Vad menar anonym? En enig riksdag har fattat beslut om att bruksvärdessystemet ska fortsätta gälla. Men det struntar tydligen Hyresgästföreningen i och istället inför marknadshyror. Tror du på detta själv? Eller är det egetintresset som styr dina uppfattningar?
    Maggan
    ..........
    Nä.. Stockholmsmodellen är inte beslutad i Sveriges riksdag.

    Har du inte förstått att man b-e-h-å-l-l-e-r ordet "Bruksvärdeshyra" men att man f-ö-r-ä-n-d-r-a-r innehållet?

    Ser du inte det så är du som man säger "lurad" :)

    SvaraRadera