Igår tillbringade jag hela dagen med Rådet för Byggkvalitet. (BQR är ett samverkansforum för kvalitetsutveckling inom planering, byggande och förvaltning av den byggda miljön.)
Det hela drog igång för 7 år sedan efter att vi haft en räcka med byggfelsskandaler. Människor drabbades av allergier och annat elände som en följd av mögel och dåligt byggande. Denna galna bosjuka blev med tiden uppmärksammad och det levererades mängder av utredningar om hur illa ställt det var med kvaliteten i byggandet.
Den mest välkända av alla utredningar hette ”Skärpning gubbar”.
När vi kollade hur man jobbar med byggkvalitet i London fick våra engelska värdar till sin häpnad höra att en statlig utredning i Sverige hette ”Pull your self together chaps”. De har nog inte hämtat sig riktigt än.
Jag har i egenskap av slutkund setat i styrelsen sedan starten.
Det låter misstänkt likt slutförvarning och har ibland känts som en tveksam position.
Men eftersom det finns gott om ställföreträdande kunder i denna sektor så är det inte i vägen med en livslevande kund.
Efterhand har BQR utvecklat sin syn på kunden och där råder numera ingen tvekan om att det är kunden som är den allra viktigaste. Det är otroligt lärorikt och till och med upplyftande att delta i en diskussion om kvaliteten i byggandet. För då handlar det om hur det egentligen står till med byggandet och dess kostnader.
När man är på konferenser om hyror låter det som byggkalkyler är av Gud givna och omöjliga att göra något åt. Höj hyran, bort med bruksvärdessystemet så vi kan räkna hem kalkylerna.
Jaha och hur ser de ut då, kan man undra. Fast det får man aldrig undra över på hyresrättskonferenser, det anses ofint på något sätt. Men det får man undra över på BQR konferenser. Det är det som är mening med den föreningen.
Alla byggfelsfakturor ska nämligen betalas av oss.
Alla kritiska prövningar som inte sker, alla analyser som inte görs, alla de förbättringar som inte kommer till stånd, alla de kunskaper som inte skaffas, allt det ramlar ner på de fakturor som skickas till kunderna.
Skicka inga flera fakturor till oss innan ni ändrat era ålderdomliga strukturer, förbättrat kvaliteten, sett över logistiken mm mm är väl det som ligger närmast till hands att säga. Så då säger jag det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar