Men jag har en miljöbil. I alla fall tyckte Peugeot det som vunnit pris för sin dieselbil. Även Vägverket är inne på samma linje och drar av en rejäl summa på vägtrafiksskatten. Stockholms stad däremot vill inte köpa Vägverkets resonemang. I deras ögon är jag som vilken miljöbov som helst och betalar därför trängselskatt. Sedan jag köpte bilen har dessutom dieseln rusat om vanlig bensin i pris per liter. Där fick man.
Denna morgon rapporteras att etanolbilar släpper ut mer av flera hälsofarliga ämnen än bensinbilar. Fast vägverket tycker att man ska gå över till etanol i alla fall. Det vore kanske idé för vägverket att anställa någon beteendevetare som kan ge goda råd om hur man ska få människor att bete sig miljötrevligt och inte samtidigt jobba på att få dem att tappa sugen. Sedan kan man dela med sig av sina erfarenheter av och tipsa andra om hur man undviker dubbla signaler.
För vi har ju blivit lite misstänksamma med tiden. Om jag spar på vattnet höjer de då den fasta delen av priset, om jag skruvar ner värmen höjer då de nätavgifter och den fasta delen och låter den rörliga delen bli allt mindre? Svaret är ja,
Man behöver inte vara beteendevetare för att förstå att det kommer att slå tillbaka på dem som klurat ut denna strategi och dessutom få återverkningar på miljön. Just det man ville undvika.
Idag slår DN till igen. Ingen tycker så illa om hyresgäster som DN:s ledarsida. De kommer inte att få ro förrän folk slutat att bilda sådana föreningar som Hyresgästföreningen, samt insett att de som bor i städernas mera attraktiva områden flyttat och lämnat plats åt folk med mera pengar. Igår var det krönikören och fastighetsägaren Liza Marklund som avfyrade en bredsida mot denna i hennes ögon märkliga företeelse att pensionärer, sjuksköterskor, arbetslösa och arbetsföra tillåts bo i Stockholms mera attraktiva delar.
Idag skriver DN om den stundande folkomflyttningen som måste komma till:
”De som får räkna med något högre hyreshöjningar är människor som sitter på attraktiva kontrakt i Stockholms innerstad, och som i många fall varit gynnade under lång tid. Därmed öppnas marknaden långsamt - alltför långsamt - för alla som vill hyra en lägenhet i Stockholm.”
Nu öppnas den väl inte direkt för alla. Inte för de som redan bor där till exempel. När man sänkte fastighetsskatten var motivet att man inte kunde röka ut människor som bor attraktivt bara för att de inte hade råd att bo kvar. Man ingrep för att förhindra att ”änkan på skäret” skulle råka illa ut. Det verkar vara en betydande skillnad mellan villaägare och hyresgäster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar