13 januari 2009

Bostadsrättsreklam på dekis



2009 blir hyresrättens glansår. Nu tog jag visserligen i lite men i krisens spår kommer hyresrätten starkt. Det finns många tecken på det. Denna reklam och försäljningsskylt för bostadsrätter som Bjurfors av någon outgrundlig anledning hängt upp spanade jag in vid ett julbesök på Gotland.

Bjurforsskylten har tappat sugen och deras slogan "Engagemang i minsta detalj" har ramlat ner och lagt sig tillrätta i det snedhängda hörnet vilket väl Bjurfors får vara tacksamma över. Det nedgångna huset kanske inte heller är den ultimativa bakgrunden om man nu ska vara petig.

Fast å andra sidan har byggandet och ombyggandet tvärdött. Nu kan man skönja en omvänd ombildningsvåg. Bostadsrätter blir hyresrätter. Nu hyr man ut osålda hus i Göteborg: "Vi har just nu svårt att komma till avslut med våra kunder, det går trögt med försäljningen eftersom många inte får ut riktigt de priser de tänkt sig för de hus där de bor idag. Så i stället för att låta husen stå tomma har vi beslutat att det även ska vara möjligt att kunna hyra", berättar Nina Carlsson, säljare hos Egnahemsbolaget.

Även Peab omvandlar. 34 bostadsrätter blir hyresrätter i Västra Sjöstaden: "De blir erbjudna hyreslägenhet i stället. Det blir en lägenhet, skillnaden är bara upplåtelseformen", säger Peter Hörnlund, projektutvecklare på Peab.

Ja, men det är väl inte så bara. Utan hyresrätter stannar Sverige skriver fastighetsägarna i en debattartikel i dag i Nerikes Allehanda. Så långt kan man vara med men sedan kommer deras vanliga medicin. Höjda hyror. De borde fundera över vad som stannar med höjda hyror och återkomma med en ny artikel.

Tyvärr befinner sig Nerikes Allehanda så långt ifrån den moderna mediavärlden som det är möjligt så man kan inte läsa deras artiklar på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar