Reinfeldt håller sommartal och jag spetsar öronen. Så där 10 minuter in i talet så kommer det.
40 000 nya bostäder.
Nä men, ska det äntligen bli en politisk fråga att tillväxten och jobben hotas av brist på bostäder? För att inte tala om hur den drabbar enskilda människor.
"Kan ni (kommunpolitiker) få fram 40 000 nya bostäder är vi beredda att vara med och finansiera detta" så sa han.
Det återstår dock att förstå vad han menar med att ”finansiera detta”. Hur har han det med meningsbyggnaden och syftningarna?
Syftar finansiera detta på bostäder,, vilket ju är det första som faller en in. Men finansiera detta kan också syfta på vad han sa precis innan nämligen att tunnelbanan måste byggas ut.
Antagligen är det fråga om statlig morotspolitik. Ni får statlig hjälp med tunnelbanan om ni kan skaka fram 40 000 bostäder.
Diffust, sa Expressens KG Bergström om Reinfeldts tal.
Det kommer att komma en budgetpropp och det kommer att komma ett infrastrukturpaket. Då kommer dimmorna förmodligen att skingras.
Det intressanta är att Reinfeldt tycker att tunnelbana är en så viktigt fråga så att han kan tänka sig att medverka med skattepengar.
Men en förutsättning för tunnelbanan är att det finns passagerare. Och de måste ha någonstans att kliva på, det vill säga en bostad.
Men bostäder ses inte som en infrastrukturfråga och har inte betraktats som en viktig politisk fråga. Bostäder ska marknaden fixa. Nu gör den ju inte det trots skyhöga hyror i nyproduktionen.
På tunnelbanan ska det sitta kassörskor på ICA, barnskötare, poliser, lärare och pensionärer och de har inte chans att hyra en nybyggd lägenhet.
Det har bara de som är gifta eller högavlönade, ännu ej sjukskrivna, ännu ej arbetslösa, ännu ej separerade, ännu ej inskrivna i fas 3 eller något annat som kan haverera ekonomin.
Så nu ska politikerna längs tunnelbanan få en morot. Bygger ni så får ni bidrag till tunnelbanan.
Ja vem vet, det kanske får kommunpolitikerna att se över sin markpolitik, innehållet i exploateringsavtalen, kommunala särkrav, konstruktionen av taxor och avgifter och annat som fördyrar byggandet.
Skärp dig Barbro!
SvaraRaderaNacka kommun har idag 90 000 invånare. Enbart i kommundelen Nacka har 30 000. Det saknas alltså inte resenärer.
Måste vi verkligen välja mellan prisvärda bostäder och fungerande infrastruktur? Boendet blir ju inte direkt mysigare av resan dig går i en skumpig, kokhet SL-buss som få köa en halvtimme på Skurubron. Alla kan ju inte ta tvärbanan hem.
Kritisera gärna regeringens prioriteringar men gör det med väl genomtänkta argument. Ingen tjänar på oneliner-debatter
Vad var syftet med detta blogginlägg?
SvaraRaderaBara för att klaga?
När det ska byggas så är det fel för Hyresgästföreningen också. Händer det aldrig något positivt i era liv?
Klarar inte HGF av att se det positiva i 40000 nya bostäder.
O och Oscar. Det är alldeles utmärkt om det byggs 40 000 bostäder. Eftersom det har byggts alldeles för lite under flera år så är det väl intressant att få veta vad som skulle kunna ändra på det. Det blir ju inga bostäder bara för att man säger att det ska bli bostäder. Socialdepartementet har varit väldigt kristiska till Stockholmskommunera för att de inte bygger det de säger att de ska bygga. Tyresökommun planerar för bostadsbrist säger exempelvis Ulf Perbo, statsekreterare. Danderyd har bygt 600 bostäder på 10 år mm. Kan Reinfeldt bryta detta ointresse för att bygga är det utmärkt. Fast visst är det väl OK att undra hur det ska gå till?
SvaraRaderaDet är utmärkt bra att det blir T bana till Nacka. Befolkningen räcker säkert till det men grejen var ju att Reinfeldt ville öka antalet bostäder och några statliga bidrag till T bana till Nacka blir det inte om det inte byggs bostäder.
För att samhället ska fungera måste folk ha jobb, kunna ta sig till jobbet men också ha någonstans att bo. Det finns ett politiskt ointresse för den senare delen av denna kedja. Det flyttar in två SL bussar om dan till Stockholm.
Men det är en bra politisk signal från Reinfeldt men vi kan väl vara överens om att det krävs politik också?
Hej
SvaraRaderaHur många medlemmar har hgf i Stockholmsregionen?
Anonym, idag kl 15.30 hade Stockholm 124 342 medlemmar.
SvaraRaderaHyresgästföreningen har över en halv miljon medlemmar. Jag skriver en blogg. Det är omöjligt för mig att inom ramen för bloggskrivandet svara på frågor om allehanda saker som hur det går i hyresförhandlingarna, medlemsantal mm. Vi förhandlar lokalt med över 200 kommunala bolag och vi har 40 000 förhandlingsordningar med privata fastighetsägare. Därför är resultatet av hyresförhandlingarna olika. Det bästa för alla som har frågor är att gå in på vår hemsida för att få information eller mejla frågor till vår info låda.
Eftersom ni nästan utan undantag skriver anonymt så kan jag heller inte svara er mejledes. Det går annars alldeles utmärkt att mejla mig på barbro.engman@hyresgastforeningen.se då kan jag skicka frågorna vidare till de som har kunskap om lokala förhållanden eller sakkunskap i vissa frågor.