02 december 2009

Kvalitetshyra eller kackerlackshyra?


SJ:s tåg 425 med slutdestination Göteborg avgick denna morgon helt enligt tidtabell. Så är det ofta numera med SJ:s tåg, de går i tid och kommer fram i tid. Uttryck som "det går som på räls" eller "det går som tåget” har fått en renässans och betraktas inte längre som ironi.

SJ kan vara uppe ur sin svacka till skillnad från en hel del fastighetsbolag som befinner sig i en djupare svacka än vad SJ någonsin varit nere i. Visserligen har jag åkt tåg från både 60- och 70-talet som haft stora likheter med en del av miljonprogrammet. Nedgånget både på in- och utsidan, djupt präglat av brist på ambitioner och med ägare som haft sitt intresse åt annat håll än sina tåg.

SJ visar också oss passagerare ett tilltagande intresse. Denna morgon kommer till exempel Anna att bidra till vår trivsel. Oklart hur men Bistron är i vart fall öppen och beredd med både kylda drycker och varm mat. Tågvärdinnan säger God morgon till oss alla efterhand vi ska visa våra färdbevis. För när man köper sin biljett har man förväntningar på att både sitta bra, bli trevligt bemött och komma fram utan missöden.

Precis som när man hyr. Då vill man också få valuta för pengarna. Bo bra, bli trevligt bemött och inte få vare sig allergier eller astma av fukt och mögel.

Det finns ju exempelvis ingen som helst rim och reson i att hyresgästerna i Herrgården i Malmö ska betala samma hyra som de som inte har kackerlackor i köket och mögel i badrummet. Därför har Hyresgästföreningen i Södra Skåne i dag överklagat hyresnämndens beslut om att hyrorna ska sänkas med 5,5 procent i Herrgården. Hyresgästföreningen står fast vid att hyrorna ska sänkas med 19 procent. Så här står vidare i pressmeddelandet:
– Hyresnämnden har inte sänkt hyrorna tillräckligt mycket. Vi vill ha ett beslut från högsta instans på hur mycket det ska kosta att misssköta sina fastigheter så grovt som Bostads AB Gröningen (Acta) gör, säger Dorthe H Romare, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.

– Dessutom har hyresnämnden i sitt beslut inte tagit ställning till de brister i lägenheterna som miljöförvaltningen har konstaterat.

I Göteborg, som också är min destination, kallar de sin hyressättningsmodell för kvalitetshyror. Ett bra begrepp tycker jag, för det fångar upp och säkerställer att man ska betala hyra för den standard och kvalitet man faktiskt får. Ingen ska behöva betala för det man inte får. Precis samma syfte som Stockholmsmodellen har och precis det förväntar oss när vi printar ut SJ:s färdbevis.

UPPDATERAD:
Här och här och här och här kan man läsa mer om Hyresgästföreningen krav på hyressänkning och fastighetsägarens krav på hyreshöjning i Herrgården.

Och här följer ett inslag från Rapport:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar