01 juni 2010

Det krävs lite nya rubriker

Den politiska debatten hämtar ofta sin näring ur de förhållanden som råder i Stockholm. Det gäller i allra högsta grad bostadspolitiken.

Man kan exempelvis få för sig att ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter är en stor och landsomfattande fråga som engagerar mängder av människor runt om i landet.

Det är självklart en stor och ofta känslofylld fråga för alla som är inblandade i de ibland väldigt komplicerade ombildningsprocesserna där människors olika vilja och önskningar ska ställas emot varandra i ett röstningsförfarande.

Men ombildningar till bostadsrätter är ett Stockholmsfenomen. 94 % av alla ombildningar sker i storstadsområdena och Stockholm står för 75 % av dessa enligt SCB. Man kan givetvis ha olika uppfattning om varför just Stockholm toppar ombildningsligan men utan tvekan är den i väldigt hög grad politiskt driven på ett sätt som skiljer ut Stockholm från alla andra kommuner i Sverige.

Därför är det givetvis nödvändigt att föra en diskussion om vad ombildningarna får för konsekvenser för Stockholm.

Men samtidigt borde man kunna beskåda en och annan rubrik om att det finns 1 678 000 hyreslägenheter som har sämre ekonomiska villkor än andra boendeformer. Anders Borg har fått förslag på en skattereform för hyresrätten och borde skrida till verket för att ändra på denna orättvisa.

Kolla detta You tube klipp där Arga Snickaren uppmärksammar en del av orättvisan, ROT avdraget

33 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro
Jag tror att ROT avdraget är till för privatpersoner för att få i gång konsumtionen i Sverige efter krisen.

Har du en annan åsikt? Du verkar tycka att ROT ska vara till för företag dvs hyresvärdar?
Mvh
Jonas

Anonym sa...

Oj då, nu gick inte min kommentar att publicera igen.....problem med it eller en strategi?

Jag får försöka igen.

Jag tror att ROT avdraget är till för privatpersoner för att få igång konsumtionen i Sverige efter krisen.

Vad tror du Barbro? Du verkar tycka att det ska vara till för företag dvs hyresvärdar?

Mvh
Jonas

Rätt skall vara rätt sa...

Ja konkurrensutsätter man Hyresrätten som man gör nu med det nya hyressystemet så tycker jag också att man skall få ROT-avdrag.

Men man kan ju inte, som innan, dubbelt gynna hyresrätten ekonomiskt. Dels med subventionerade hyror OCH ROT-avdrag.

Men nu är det dags. Marknadshyra + ROT avdrag är ok. Förslaget skall bara vinna laga kraft först.

Anonym sa...

Undrar om Kanal5 tycker att de vill förknippas med Hyresgästföreningen på det sätt som skildras i youtube-klippet.


Har ni frågat?

Petra sa...

Nu kör HGF med censur på sina bloggar igen. - Men det kanske är för att folk inte säger det ni vill?

och nej - ni behöver inte publicera detta "upproriska meddelande" från en medlem som vägrar "sitta tyst och nicka".

Anonym sa...

Oj då, nu gick inte min kommentar att publicera igen.....problem med it eller en strategi?

Jag får försöka igen.

Jag tror att ROT avdraget är till för privatpersoner för att få igång konsumtionen i Sverige efter krisen.

Vad tror du Barbro? Du verkar tycka att det ska vara till för företag dvs hyresvärdar?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

oj då, se där nu finns alla min kommenterer med. Ledsen för upprepningarna.

HGF dax att ha ett snack med er IT-leverantör?

Mvh
Jonas

Urban Jönsson sa...

Jonas: De olika partiernas företrädare brukar framhålla olika skäl för ROT-avdraget. De rödgröna ser det precis som du, som en arbetsmarknadspolitisk stimulansåtgärd, och vill därmed göra det tidsbegränsat. De borgerliga partierna motiverar det främst med att det, liksom RUT-avdraget, gör svarta jobb vita. De ser det mer som en permanent lösning.

Från Hyresgästföreningens sida (jag sitter själv i en regionstyrelse) ser vi att ROT-avdraget också skulle kunna användas som ett bostadspolitiskt instrument. Som sådant kan det förstås användas av villaägare och bostadsrättsinnehavare, men det vore ett enkelt drag att också utöka det till ägare till flerfamiljshus - såväl bostadsrättsföreningar som fastighetsägare med hyresrätter skulle då kunna utnyttja det. Med ett ROT-avdrag för hyresrätter skulle hyresnivåerna kunna hållas nere, samtidigt som den arbetsmarknadspolitiska effekten förstås skulle bli ännu större.

Men i det förslag till nytt skattesystem för hyresrätten som Hyresgästföreningen tagit fram tillsammans med Fastighetsägarna och SABO, är ROT-avdrag för hyresrätt bara en tillfällig lösning i väntan på att en låg moms på hyrerätten ska kunna införas. Med momsbeläggning på hyrorna kan fastighetsägaren göra avdrag för ingående moms. En sådan momsförändring kommer dock att kräva beslut från EU, vilket gör att det kan ta flera år att genomföra. Därför bland annat denna lösning med ROT-avdrag så länge.

Läs gärna rapporten Balanserade ekonomiska villkor - En skattereform för hyresrätten, som går att ladda ner från Hyresgästföreningens hemsida.

Mvh,
Urban Jönsson

Jörgen S Södermalm sa...

Samtidigt är det ju värdelöst som hyresgäst att lägga pengar på något man inte äger.

Dessutom kan man ju åka på att få återställa de eventuella reparationer och förbättringar man gör.

Och vad hände med underhållet? - ja just det ja... Det förhandlade HGF bort.

Så ni har ju själva och aktivt deltagit i att försämra villkoren för oss medlemmar.

Anonym sa...

Vad löjlig du är Jonas, du får väl öva dig på att lägga in kommentarer istället för att antyda att någon skulle försöka hindra dig. Det räcker med ett inlägg från dig eftersom du inte klarar av att lägga in de så blir det tre vilket egentligen är tre för många. Har du inget annat att göra på dagarna än att gnälla?

Anonym sa...

Hej Urban
Tack för ditt svar! du skriver;

"Jonas: De olika partiernas företrädare brukar framhålla olika skäl för ROT-avdraget. De rödgröna ser det precis som du, som en arbetsmarknadspolitisk stimulansåtgärd, och vill därmed göra det tidsbegränsat. De borgerliga partierna motiverar det främst med att det, liksom RUT-avdraget, gör svarta jobb vita. De ser det mer som en permanent lösning.

Från Hyresgästföreningens sida (jag sitter själv i en regionstyrelse) ser vi att ROT-avdraget också skulle kunna användas som ett bostadspolitiskt instrument."

Kul att ni ser allt bara från ert perspektiv. Dvs ni har en helt egen syn på saken än våra politiska partier.

OBS nu är jag inte arg jag vill bara förtydliga detta med versaler.

OM HGF HADE GJORT SITT JOBB SKULLE HYRESRÄTTER HÅLLA SÅ PASS HÖG STANDARD ATT DET INTE SKULLE BEHÖVAS NÅGRA ROTAVDRAG FÖR HYRESRÄTTER.

Senaste anonym; Ledsen att du tycker att jag är löjlig jag ber verkligen om ursäckt för mina tre inlägg om samma sak. Hoppas det är okej...jobbar du på HGF it?

Mvh
Jonas

Urban Jönsson sa...

Hej Jonas,

Du skrev: "Kul att ni ser allt bara från ert perspektiv. Dvs ni har en helt egen syn på saken än våra politiska partier."

Japp. det är det som menas med att vi är partipolitiskt obundna. ;-)

(Nu är det inte bara vårt perspektiv i just den här frågan. Både Fastighetsägarna och SABO delar vår syn, vilket framgår av den gemensamma rapporten om balanserade ekonomiska villkor.)

Mvh,
Urban Jönsson

Anonym sa...

Hej Urban
Okej, läs gärna Barbros blogg från 20e maj och ta det där med politiskt obundna igen....är ni verkligen det?

Är det inte så att om ni skött ert jobb bra skulle lägenheterna hålla en hög standard samt följt den underhållsplan som de flesta värdar satt upp??? Vad händer på Järvafältet? Har inte ni förhandlat fram att hyresgästerna ska betala för renovering?

Gör ert jobb istället för att skylla ifrån er på skatterna.

Vad tycker du om Barbros +100 00 kr i lön. Är det rimligt? Ligger du själv i paritet?

Tacksam för svar.

Mvh
Jonas

Urban Jönsson sa...

Hej Jonas,

Visst kan du väl få svar, även om dina frågor nu börjar fjärma sig från vad dagens blogginlägg från Barbro handlade om.

Hyresgästföreningen är partipolitiskt obunden. Det betyder att föreningen inte följer vad något visst politiskt parti tycker. Däremot betyder det inte att föreningen saknar åsikter i politiska frågor, tvärtom. Hyresgästföreningen verkar alltid för hyresgästernas bästa. I det läget vore det korkat att binda sig till att alltid tycka likadant som något visst parti.

Jag kan inte uttala mig om Järvafältet, eftersom jag inte har en aning om förhållandena där. Jag verkar i en annan region. (Då är vi tillbaka till ämnet för dagens inlägg från Barbro: Sverige är större än Stockholm...)

Jag är inte anställd på Hyresgästföreningen, så min lön är irrelevant i sammanhanget. Jag är en av de 13 000 förtroendevalda som verkar ideellt inom organisationen. Jag lägger en del av min fritid på föreningen på olika nivåer, lokalt i mitt bostadsområde, i min kommun och i regionen.

En del av Hyresgästföreningens arbetsuppgifter är förhandlingar, en annan är juridik. En tredje är bostadspolitisk opinionsbildning, att fungera som en kraft i samhället som försvarar hyresrätten och underlättar för hyresgäster att kunna bo kvar, med målet allas rätt till en god bostad till en rimlig kostnad. Den ena arbetsuppgiften förtar inte den andra.

Hoppas du därmed fått svar på dina frågor.

Mvh,
Urban Jönsson

Peter sa...

Urban

"Hyresgästföreningen är partipolitiskt obunden. Det betyder att föreningen inte följer vad något visst politiskt parti tycker. "

Spännande att ni i all väsentlig handling ligger långt ut på vänsterkanten. Särskilt tydligt blev det när ni värvade litet nytt folk från V(PK) häromsisten.

Inte ens ni kan kan väl tro att ni är så värst "Obundna"... eller?

Vi utanför gör det inte.

Tack för ordet

Anonym sa...

Hej Urban
tack för dina svar! Du "råkade" glömma två frågor.

Vad tycker du om Barbros +100 000 kr i måadslön?

Är det inte så att om ni skött ert jobb bra skulle lägenheterna hålla en hög standard samt följt den underhållsplan som de flesta värdar satt upp???

Mvh
Jonas

Urban Jönsson sa...

Peter: Obunden betyder att föreningen inte går i något partis ledband. Om det sedan finns politiker (och det gör det faktiskt ibland) vars åsikter sammanfaller med Hyresgästföreningens, är det förstås bra. Oavsett vilket parti de råkar tillhöra. Och att människor som är intresserade av samhällsutvecklingen vill engagera sig såväl i bostadsfrågor som allmänpolitiskt är inte heller mycket att göra något åt. Jag känner förtroendevalda i Hyresgästföreningen som i andra sammanhang representerar såväl M, C, FP, MP och S som V.

Jonas: Jag har inga synpunkter på Barbros lön.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att lägenheterna skulle hållit högre standard och underhållsplanerna följts "om vi skött vårt jobb"? I den kommun där jag själv varit aktiv i förhandlingsdelegationen, bevakar vi noggrant att underhållsplanerna följs. Du får nog prata med dem som är aktiva i det bostadsområde som det faktiskt gäller.

Mvh,
Urban Jönsson

Anonym sa...

Jag tycker att Barbros lön egentligen är ointressant, hon har den rollne och lönen. Svensk avundsjuka så fort någon tjänar toppen bra! Grattis Barbro till din lön.
Däremot så blir jag sur att man okynnerstämmer bostadsrättsföreningar endast för att fördröja eller försöka ändra lagar.Eller att BRF inte har råd
att processa eller drar sig ur för de boende börjar misströsta när det tar sådan tid. Det gör mig arg + att mina medlemspengar används till sånt i stälelt för att hjälpa till med vikigare saker.

Anonym sa...

Jonas förstår nog inte poängen med att hyresrätt också ska ha rätt till ROT. Det är för att upprustning som måste göras, av fasader, stammar och annat ska bli lika billigt för hyresgäster som för andra. Hur det ska göras får skatteexperterna slåss om, men huvudsaken är att det blir gjort.

//Håkan i Stockholm

Anonym sa...

Om något krånglar när Jonas skriver sina inlägg så måste det vara Hyresgästföreningens fel eller någon form av censur.
Om Hyresgästföreningen tycker som Jonas eller Moderaterna så är det helt ok men tycker man på samma sätt som Socialdemokraterna så är man partipolitiskt bundna.
Om villaägare och bostadsrätsinnehavare får statliga subventioner i form av Rot-avdrag så är det ok men om hyresgästerna skulle få samma stöd då är det öststatspolitik.
Om någon tycker som Barbro då måste man vara anställd på Hyresgästföreningen.
Visst är inläggen och argumenten fantastiska.
Och jag är inte anställd av Hyresgästföreningen och inte förtroendevald utan jobbar inom vården. Och jag förbehåller mig rätten att tycka som jag själv vill även om den ofta sammanfaller med Barbros uppfattningar.
Maggan

Henric sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Henric sa...

Jonas: Att kritisera sakligt är en sak. Att häva ur sig beskyllningar utan grund, något helt annat. Varifrån får du ens att det skulle vara en strategi eller IT-avdelningen inom HGF som ligger bakom att dina kommentarer inte kom fram direkt? Denna blogg ligger på Blogger. Vem som helst kan starta en gratis blogg där, jag har gjort så själv. Det är således inte HGF:s fel att dina kommentarer inte funkade som de skulle. Kritisera om du vill, men håll dig på en rimlig nivå med sakliga argument i så fall.

Maggan sa...

Varför okynnesstämmer HGF Bostadsrättsföreningar för våra medlemsmedel? Detta måste stoppas Barbro. Agera!

Anonym sa...

Hej Alla glada!
Urban och Håkan. Jag tror inte ni har förstått orsken till ROT. Rotavdragen är INTE en djävulsk plan för att missgynna hyresrätten.

Rotavdragen är en stimulansåtgärd i kristider för att få KONSUMENTER att konsumera och för att få bort svartjobb.

Ni måste ju förstå att samhället inte kan bära rotavdrag till företag dvs hyresvärdar, bostadsrättsföreningar mm. DET FINNS INTE PENGAR TII DET och det är inte heller tanken med rot som ju är att konsumenter ska konsumera för att få igång sverige..Så var i hyreskedjan finns det konsumenter jo hyresgäster..varför skulle de ha rotavdrag? Det är ju värden och även HGF sak att se till att lägenheterna håller ett bra skick och standard. Vilket alltså ger att hyresgästen inte ska behöva betala för renovering och behöver alltså inte ROT avdrag.

Henric och Anonym; Jag håller med er men vad ska jag tro när ca hälften av mina inlägg inte kommer med???

Maggan; skälet till att jag frågar om folk är anställda på HGF eller har en stor attraktiv HR är att det i de flersta fall varit så när jag diskuterat med någon.(typ André som visade sig vara pressansvarig och Henric som är medlemsvärvare i HGF) Jag tycker inte att man kan diskutera övergripande frågor på ett bra sätt om man bara försöker tillvarata sina privata intressen. Eller visst kan man diskutera men då ska man från början varit öppen med sitt privata intresse. Har man tex lön fråg HGF får man ju betalt för att tycka som dem och det är inte opartiskt.

Det finns ett lysande undantag i ovan. FARBROR FREJ som även om vi tycker olika vissat sig vara en person som lever som han lär. Farbror Frej borde leda HGF!

Jag själv har ingen som helst privat intresse i dessa diskussioner. Annat än att jag avskyr hyckleri.

Så nu Maggan kanske vi kan får svar på om du har privata intressen i detta?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Hej Maggan
Ledsen, Såg att du svarat redan.
Om du inte har en attraktiv HR med låg hyra är du också i nivå som Farbror Frej.

mvh
Jonas

Anonym sa...

Men Jonas - om du nu avskyr hyckleri - då borde du ju kunna avsky även ett hyckleri som handlar om att skattemedel omfördelas på orättvist sätt också. Om hyresrätten får ett rotavdrag så sjunker ombyggnadskostnader, det påverkar hyresförhandlingen. Du som vill framstå som lite påläst borde begripa det. Du tycker att samhället har råd att ge villaägare skattestöd men du tycker inte att samhället har råd att hålla hyrorna nere. Det är ingen vidare sympatisk hållning.

Håkan i Stockholm

Anonym sa...

Hej Håkan
Läs gärna mitt inlägg igen. ROT avdraget går till Konsumenter för att stimmulera Sveriges ekomi i kris och motverka svartjobb.

Håller du med om det?

Är en hyresvärd eller en bostadsrättsförening en konsument? Anlitar de svart arbetskraft?

Hykleri är att inte leva som man lär.

Allt kan tyvär inte vara lika för alla jämnt. (Då skulle vi alla kanske vara ordförande i HGF och tjäna 100 000kr i månaden.) Specielt inte åtgärder i kristider som dessutom är riktade mot ett annat mål.

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Och vem vill invetsera sin tid och sina pengar i en bostad man inte äger? Jag får ju likt förbannat betala halva arbetskostnaden!

Anonym sa...

Heja Urban som så tappert har försökt förklara hur det ligger till. Maggan är som vanligt på rätt spår. Jonas, ja vad ska man säga om Jonas, den främste felsökaren av alla. Varför är du inte aktiv i Villaägarföreningen där har vd 128 000 i månaden.
Meningen med att ge också hyresrätten ROT avdrag är ju inte att hyresgästen ska sköra renoveringen. Däremot betalar hyresgästen på sin hyra för fastighetsägarens kostnader. Hg betalar alltså full skatt uran en enda krona ibidrag för renoveringar. Den enda skillnaden mot villaägaren är att det betalningen sker via fastighetsägaren. Han vill sedan ha betalt för renoveringen vid hyresförhandlingen. Fick fastighetsägaren göra ROT avdrag skulle kraven på hyresgästerna bli lägre
Pelle

Henric sa...

Jonas: Förutom det uppenbara många redan påpekat, nämligen att det är hyresgästen som i slutändan får betala för renoveringarna även om det är värden som står för dem. (Renoveringar som i många fall inte ens är önskvärda av hyresgästen som får en högre hyra.)

Det finns även fall då hyresgäster bor hos väldigt dåliga värdar och kanske skulle vilja renovera själv (ja, hyresgäster får renovera själva men inte med samma avdragsrätt som personer i andra boendeformer). Kolla exempelvis på avsnittet av Arga Snickaren som Barbro hänvisar till i sitt blogginlägg. http://www.kanal5play.se/program/play/argasnickaren-s03e08

Till sist vill jag bara säga att jag stöttat Hyresgästföreningen sen långt innan jag började jobba där. En av anledningarna till att jag sökte jobbet, är för att jag anser det vara en viktig organisation. Jag skulle inte kunna "sälja en produkt" om jag inte trodde på den.

Anonym sa...

Bra Henric! Du får löneförhöjning.

Anonym sa...

Pelle, tror du att samhället har råd att ge ROT till hyresvärdar, bosatdsrättföreningear och företag?
Dvs juridiska personer?

Anonym sa...

Pelle, förlåt jag glömde Mvh Jonas