11 april 2012

Riddarna vid det runda bordet

Igår var jag på rundabordssamtal. (MP) jobbar med sitt bostadspolitiska program och ville ha input. Det var många riddare runt det runda bordet.

Ungefär de riddare som brukar vara med. SABO, Fastighetsägarna, jagvillhabostad.nu, studentorganisationer och givetvis Sveriges Byggindustrier (BI). BI tycker att hyresregleringen bör avskaffas. Det borde glädja de att den avskaffades redan i början av 70-talet.

Det vet de säkert men de gillar att använda begreppet hyresreglering eftersom det andas lite ”förr i tiden” och sådant bör ju per definition kastas på sophögen. Alla efterlyser långsiktiga spelregler. Det vill branschen ha. Den mest långsiktiga spelregeln av alla, bruksvärdessystem, bör däremot avskaffas anser BI. Möjligen också Fastighetsägarna. Det är lite oklart hur de förhåller sig till den nya lagstiftningen som ju hade en nästan 100-procentig uppslutning i riksdagen och därför har alla förutsättningar att bli långsiktig.

Men eftersom Fastighetsägarna inte gillar alla delar så bedriver de krypskytte mot innehållet. Det är väl sådant som får branschen att tvivla på alla försök att skapa det de vill ha, långsiktighet.

BI och Fastighetsägarna tycker att hyrorna är för låga. De borde höjas rejält och sedan bör staten gå in med bostadsbidrag så att människor kan bo kvar och fastighetsägarnas vinster öka. Detta miljardbidrag från skattebetalarna får inte kallas bidrag. Det är förstås ett bidrag till den enskilde men det får inte ses som ett sätt att bidra till högre vinster. BI och Fastighetsägarna vill absolut inte ha någon form av investeringsbidrag eller byggstimulans. Sådana tilltag motarbetar de kraftfullt. De kanske är rädda för att de bara stoppar de i de egna fickorna. Det är i alla fall vad andra tror.

Ingen vill bygga på Skärholmsvägen eller i Rinkeby berättade Yvonne Ruwaida (MP). Björn Wellhagen, BI, menade att det tydde på att ingen ville bo där. Eftersom det bor mängder av människor i Skärholmen och Rinkeby som dessutom inte vill flytta därifrån så verkar det lite märkligt. Vi är väldigt tydligt i ett läge där marknaden bestämmer var vi ska bo och inte bo. En bra grej att komma ihåg för alla som tror att det är kommunen som har bostadsförsörjningsansvaret.

Sedan visades Sonny Modig upp. På bild till och med om jag såg rätt. Björn Wellhagen (BI) viftade i alla fall med en inbjudan/pressklipp/likn. Sonny Modig är vd för MKB. Han är BI:s och de privata fastighetsägarnas nya hjälte. Sonny Modig är visserligen inte politiker utan vd i ett kommunalt bolag i Malmö som har en politiskt tillsatt styrelse.

Men det är inte den politiskt tillsatte styrelsen som jobbar politiskt utan det är deras vd som har en egen liten politisk låda. Allmännyttans vd i Malmö deltar därför på en debatt arrangerad av just BI och Fastighetsägarna under rubriken.

”Varför byggs det så få bostäder när efterfrågan är så stor? För vems skull bevarar vi hyresregleringen oförändrad när dess effekter slår så tydligt mot de mest utsatta på bostadsmarknaden? Är en orörd hyresreglering förenlig med ambitiösa mål för samhällsutveckling och välfärd?

Det är inte bara Sonny Modig som deltar i denna politiska debatt utan också, hyr och häpna, Björn Ranelid. Jag har inte lyckats klura ut hur han har hamnat i en bostadspolitisk debatt. Någon som förstår?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Som vanligt Barbro. HGF har rätt ALLA andra fel.

Varför inte lysna på dem som faktiskt bygger nya hyreslägenheter?

Är det för att de hotar era inkomster om de får som de vill?

Kommer detta att censureras som mina övriga inläg sista tiden? För er som skriver här. Jag är kvar men censureras ganska kraftigt så jag ber om ursäckt om mina svar inte kommer med i diskussionerna. Tro mig jag vill gärna svara och föra debatt.

Mvh
Jonas

Barbro Engman sa...

Jonas, jag försöker verkligen hänga med och publicera dina inlägg. Jag censurerar visserligen ibland men jag vet att det inte är du som skriver att jag är en rövknullad kommunist eller något annat i den stilen som en del tycker att de vill bidra med.
Jag skriver som ordförande i Hyresgästföreningen och jag ser saker och ting ur hyresgästernas perspektiv. det är de som får betala notan. Jag ser inte det som något konstigt alls. Jag använder bloggen för att föra fram våra ståndpunkter helt enkelt. Du får gärna bidra med dina.

Fredrik sa...

Du beskyller MKB:s vd för att vara politisk.
Vad är då "opolitiska" Hyresgästföreningen som ständigt förespråkar vänsterpolitik? Säg att ni är en vänsterpolitisk organisation, som det är så tydligt att ni är, istället för att ljuga om det.

Och sluta kasta sten i glashus, Barbro.

En sak till också: Du får gärna läsa på lite bättre om skattelagstiftning.

Det här blir väl censurerat som så mycket annat av "fel" åsikt här.

Barbro Engman sa...

Hej Fredrik, vad exakt är det du tycker att jag ska läsa på i skattelagstiftningen?

Fredrik sa...

Alla har vi läst om dina påstående om hyresskatt.
Gång på gång på gång.

Alla vi andra vet att det inte existerar någon hyresskatt. Det är ett begrepp du själv uppfunnit.

Gång på gång har kommentarer förklarat för dig hur det ligger till, men du förstår ändå inte (vill inte? fel politisk ståndpunkt på förklaringarna?)

Gå tillbaka och läs vad Jesper och andra har förklarat för dig tiotals gånger är du snäll.

Blir det censur nu?

Barbro Engman sa...

Du har så klart helt rätt i att vi uppfunnit begreppet hyrskatt själva. Jag har mig veterligt inte använt det i bloggen men däremot har vi använt det för att belysa att det finns en skatteorättvisa till nackdel för hyresgästerna.

På morgondagens regeringssammanträde finns ett ärende med rubriken:
Kommittédirektiv
Översyn av beskattningen av hyresrätter och vissa andra boendeformer

Det är bra tycker jag att regeringen nu gör en översyn.

Anonym sa...

Om du läst - och förstått - Jesper och andra personers välvilliga förklaringar för dig hur skattelagstiftningen fungerar så ser du att det inte finns någon skatteorättvisa.

Däremot en stor portion avundsjuka från Hyresgästföreningen.

Sonny Modig sa...

Barbro
I likhet med dig så tillåter jag mig att framföra mina synpunkter på de arenor som står mig till buds. Det faktum att jag är VD för ett aktiebolag som har en politiskt sammansatt och tillsatt styrelse hindrar vare sig mig eller styrelsen att utrycka åsikter om de system som påverkar bolagets förutsättningar att utföra sitt uppdrag och för att uppnå ägarnas syfte med bolaget. I likhet med bolagets styrelseledamöter är jag dock då förhindrad att framföra dessa åsikter baserat på viss politisk tillhörighet(oavsett blocktillhörighet), även om jag hade varit politiker. Jag, liksom bolagets styrelseledamöter, ska i sådana sammanhang bara se till bolagets bästa och våra ställningstaganden skall enbart avse vad vi anser bäst gagnar bolaget. Det ansvaret har vi enligt aktiebolagslagen och det gäller även om ägaren skulle vara av annan uppfattning i den aktuella frågan. Jag kommer att fortsätta att argumentera för vad jag anser vara bäst för bolaget. Det som förvånar mig är att de som tycker annorlunda så sällan argumenterar i sak utan istället väljer att angripa person. Sorgligt.

Med vänlig hälsning

Sonny Modig
VD MKB Fastighets AB

Barbro Engman sa...

Sonny, jag angriper inte dig som person. Jag noterar att du i din funktion som VD för MKB gjort uttalanden som väckt förvåning och säkert också glatt många.Var MKB som bolag står när det gäller hyressättningen och den lag vi har som reglerar den vet jag inte men jag vet att du som VD i bolaget inte är tillfreds med den.Eftersom du säger att du jobbar för bolagets bästa så får man väl förmoda att du har styrlesen med dig i dina resonemang för de har ju inget annat för ögonen de heller.
Jag tycker bara att det är lite ledsamt därför att vi efter mycken möda och med stor politisk enighet fick till en lag som klarade EU:s krav och där förutsättningarna för de allmännyttiga bolagen klargjordes liksom grunderna för hyressättningen. Även de partier som är representerade i din styrelse stod bakom detta för bara något år sedan. Om du, antingen som VD och företrädare för MKB:s ståndpunkter eller som företrädare för dina egna personliga åsikter, har synpunkter på grunderna för hyressättningen så är det givetvis en fråga som inte jag har något med att göra.Men visst väcker det uppseende när en VD för ett stort allmännyttigt bolag uttalar sig på det som du gjort. Så ditt namn och dina uttalanden dyker upp lite här och var- även på detta möte med miljöpartiet.

Anonym sa...

Ett system som är så kraftigt ifrågasatt - trots stor uppslutning i RD - kan knappast betraktas som långsiktigt. Vad som är rätt definieras inte av en majoritet - om än om 100 % - i RD, även om det oftast sammanfaller.

//Jesper