15 september 2013

Har jag ett särskilt ansvar för överdäckningen av E18?




Vad betalar jag hyra för?
Vad det kostar att bo och lite till är väl svaret på den frågan tycker nog de flesta.
För min hyresvärd har kostnader för allt möjligt som jag och mina grannar betalar för via hyran. Vi ser också till att bolaget går med vinst så att det finns pengar till investeringar mm.

Så det går bra för min och de flesta andra hyresvärdar.
För en del går det så himla bra, de gör miljonvinster varendaste år.

Om min hyresvärd skulle få för sig att knacka på och undra om jag skulle kunna tänka mig att betala ännu lite mer i hyra skulle jag förstås bli lite fundersam.

Framförallt om han tyckte att jag skulle betala ytterligare en skvätt på hyran till överdäckning av E18, ombyggnad av Perstorpsvägen i Farsta eller byggandet av en lätt industri i Bromsten.

Nu skulle min hyresvärd aldrig komma på en sådan ide. Och jag skulle förstås tycka att han var lite vriden om han tyckte att jag hade ett särskilt ansvar för överdäckningen av E18.

Jag bor hos en privat hyresvärd och de kommer inte med sådana propåer i hyresförhandlingarna.

Men om jag hade bott i Svenska Bostäder i Stockholm exempelvis då hade det varit annorlunda.
Deras ägare, Stockholms kommun, tycker att det är rimligt att de som bor hos deras kommunala bolag ska betala för överdäckning av E18, ombyggnad av Perstorpsvägen i Farsta eller byggandet av en lätt industri i Bromsten. Och en massa annat av samma slag.Om det skriver DN idag.

Så detta år plockar de ut 3 miljarder , obs inte miljoner, ur de allmännyttiga bolagen i Stockholm. Pengarna kommer från de hyror de får in.
Samma sak i Gävle och några ytterligare kommuner som febrilt letar kryphål i lagen för att hitta sätt att komma åt hyrespengarna för att använda de till allt möjligt.

Nu kommer en del att reta upp sig på att jag skriver att det är hyresgästernas pengar. Det är inte de som äger bolagen brukar de upprört hävda. Det är förstås sant men det är hyresgästerna som står för fiolerna.

Får kommunerna göra så här?

Tveksamt. Nu ska Kammarrätten avgöra om denna kreativa tolkning av lagen är vad lagstiftaren avsett.
Man får exempelvis ta ut pengar till sådant som befrämjar social sammanhållning och integration( paragraf 5 Lagen om allmännyttiga bostadsbolag)

Men kan överdäckning av E18, ombyggnad av Perstorpsvägen i Farsta eller byggandet av en lätt industri i Bromsten befrämja integration och social sammanhållning?

Ja enligt Per Blomstrand, vice vd för kommunens koncern Stadshus AB, är överföringen berättigad.

– En överdäckning av en motorväg gynnar till exempel också boende, säger han.

Jo men visst men det gynnar också bilägare, villaägare, bostadsrättsinnehavare, sommarstugeägare, koloniträdgårds entusiaster och en massa andra och hur ska de betala för överdäckningen? För det ska de väl?

Höjd bensinskatt, höjd fastighetsskatt, särskild uttaxering av bostadsrättsinnehavare, koloniavgift mm?

För inte kan det väl vara meningen att hyresgästerna först ska betala skatt och sedan betala för gemensamma angelägenheter via hyran?

Inga kommentarer: