27 september 2013

Men det konstiga är att KD, som för övrigt har föreningsmöte nu i Karlstad, tycker att just hyresgästerna mår bättre av att jobba för sin sak en och en.


Igår debatterade jag med nationalekonomen Stefan Fölster i P1-morgon. Du hittar debatten här.

Han hejar ivrigt på alla försök som görs för att den förening hyresgästerna bildat inte ska kunna fortsätta förhandla hyror. Det ska nu varje hyresgäst göra är tanken.

Så mitt under brinnande bostadsbrist när desperata människor jagar bostad så har någon i regeringskansliet kläckt iden att ändra lagen så att man ska kunna träffa ett enskilt avtal med en hyresvärd.

Än så länge bara för nybyggda lägenheter.

Det kan man visserligen redan göra men man kan också få skäligheten i avtalet prövad. Och det är det som ska bort.
Inget tjafs om konsumentskydd ska förmörka tillvaron för de fastighetsägare som sitter på en nybyggd lägenhet som tusentals människor trängtar efter.

De vet vad ett sådant guldläge betyder omräknat i pengar.

Jag antar att ingen kommer att föreslå att fastighetsägarna ska ge upp tanken på att deras förening, Fastighetsägarna, ska kunna fortsätta att förhandla hyror för sina medlemmar.

Fastighetsägarna kommer givetvis att kollektivt organisera upp arbetet med de individuella avtalen. Inte sjutton har en fastighetsägare tid att sitta med varenda hyresgäst och lyssna på deras förhandlingsargument.

Vissa föreningar är nämligen OK medan andra är ett resultat av en svunnen tid.

Det vimlar av föreningar i Sverige. Svenskt Näringsliv, Moderaterna, Möbelföretagen, LO, Fastighetsägarna mfl. Alla har de kommit på att det är smartare att jobba ihop än att göra det en och en.
Men det konstiga är att KD, som för övrigt har föreningsmöte nu i Karlstad, tycker att just hyresgästerna mår bättre av att jobba för sin sak en och en.

Hyresgästerna har ju bara kommit på samma sak som KD.

Stefan Fölsters argumentation byggde annars på att regeringen är rädd för Hyresgästföreningen. Jag vet inte jag men det låter väl bra? Jag känner att jag vill hålla tummarna lite för att han har rätt där.

Fast det är nog lika fel som hans påstående om att Hyresgästföreningen består av innerstadsbor i Stockholm som är högavlönade och betalar för låg hyra.

Inte för jag vet hur många hyresgäster som får plats i Stockholms innerstad nu när man ombildat tusentals hyresrätter.
Men det blir nog lite trångt i alla fall. Hyresgästföreningen består av 530 000 hushåll innefattande ca 8- 900 000 individer som har en massa olika åsikter och inkomster men som i likhet med så många andra insett att det är bra att organisera sig.

Inga kommentarer: