04 mars 2009

Att laga efter läge



Ursäkta mig, men här kommer det lite gnöl. Man kan tycka att det är en rimlig tanke att man själv får bestämma vad man tycker. Men så är det inte alltid. Många tycker att det är helt okej att tillskriva en åsikter som man inte har. Bäst i den grenen är en del kommentarer i den här bloggen, vanligtvis anonyma. Därefter kommer en del journalister som månar om att kunna behålla sin vinkel och absolut inte vill låta sig störas av att det man säger inte stämmer in i bilden. Sedan får man ju givetvis skylla sig själv som inte alltid kommer ihåg att begära att få se hur de tänker ”citera” en.

Detta skriver jag nu på grund av det som står i en del Mitt i tidningar i Stockholm.

För att inte den blivande riksdagsledamoten Jan Emanuel Johansson (s) ska riskera samma sak så gick jag in på hans egen blogg för att se hur han själv beskriver det faktum att han försökte hyra ut en lägenhet där "Min hyra är 2700 kr" i månaden för 40 000 kr i månaden.

Han skriver: ”Dålig affärsidé. Ingen nappade. Inga pengar. Bara pinsamt".

Men eftersom han har varit och återigen ska bli lagstiftare kan man undra lite över hur hans relation till just lagar ser ut. Tänk om det hade visat sig vara en bra affärsidé, många som nappade och mycket pengar som trillat in. Hade det varit lyckat då? Hoppas han inte hamnar i civilutskottet, där sysslar de med hyreslagstiftningen och försöker få till lagar så att folk inte blir lurade på pengar.

”Journalisten frågade om jag tagit kontakt med hyresrättsförening och frågat om jag får hyra ut min lägenhet”, skriver Jan Emanuel. Det hade han inte. Det är också lättare att hitta telefonnumret om man vet att det heter Hyresgästföreningen. Fast Hyresrättsföreningen är ju inte heller så dumt.

”Jag har stängt av telefonen för ikväll och lämnat meddelande till journalisten att jag kommenterar på min blogg på www.norrteljetidning.se Det kändes väldigt världsvant. Lite som rockig variant av Carl Bildt. ”Read my blogg, punk”, skriver han.

Ja, vad ska man säga.

UPPDATERING: Ja, som sagt, vad ska man säga. Nu har det dykt upp ett ny dålig affärsidé där Jan Emanuel är inblandad. Läs mer här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Även ett hus på Gotland har han hyrt ut under samma falska namn fram till i morse. 7 olika företag sitter han som bolagsman inom, ett av dessa arbetar med fastighetsspekulation. Läs mer på:

http://grandmasterpeder.se/jan-emanuel-och-hans-7-foretag_225.html

Anonym sa...

Vad hände med din villa i Borlänge Barbro? Fått den uthyrd?

Barbro Engman sa...

Hej anonym, det är inga problem vet du, jag äger ingen villa i Borlänge. Jag är en glad hyresgäst hos allmännyttan i Borlänge.

Anonym sa...

Jan Emanuel skulle passa som förhandlare på hyresgästföreningen! Undrar hur arbetarrörelsen lyckas få fram alla dessa oskäliga hyreshöjare? Vad har ni för agenda Barbro?

Barbro Engman sa...

Vår agenda just nu är att kristisera sådana som Jan Emanuel Johansson.

Anonym sa...

Självkritik anbefalls