18 mars 2009

Landet runt med tåg - eller en orolig resa över vad som ska hända med hyrorna


Tåg är bra. Bäst är tåg som inte är inställda och som kommer i tid. Sedan kommer tåg som kommer för sent men ändå går. Sedan kommer tåg som inte går men ersätts med en buss som kommer fram i tid eller inte i tid.

Mitt andra hem tåget hade lite oflyt igår. Vi kom försent till Karlstad. Nu gjorde det ingenting. Över 200 personer hade hunnit sträcka på benen, bänkat sig igen i gymnasieskolans matsal och såg årsmötesberedda ut när jag kom. Hyresgästerna i Karlstad är oroliga. De oroar sig för vad regeringen ska göra med hyrorna.

I lördags åkte jag Inter city-tåg till Örebro. Där hade 120 personer slagit sig ner i bänkraderna. Hyresgästerna i Örebro oroar sig också för vad regeringen ska göra med hyrorna.

I morgon ska jag till Mora. Dit kan man inte åka tåg om man vill hem samma dag. Jag kan slå vad om att hyresgästerna i Mora också är oroliga för vad regeringen ska göra med hyrorna.

PS. Nu kan man även följa Hyresgästföreningens Twitterflöde i min blogg. Till höger, under rubriken Twitteruppdateringar, kan man se våra senaste microblogginlägg. Tryck på follow me on Twitter för att se samtliga inlägg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom du inte har berättat vad du egentligen sade till tidningen Mitti Kungsholmen, får man nu utgå från att du tycker att innerstadshyrorna i Stockholm är för låga. Det stämmer ju med ditt agerande när du körde över en förhandlingsdelegation.

Då är frågan varifrån din uppfattning kommer?

Kommer din uppfattning från förhandlingsdelegationerna i Stockholm? Nej, det gör den inte, de har inte fattat några sådana beslut!

Kommer din uppfattning från regionstyrelsen i Stockholm? Nej det gör den inte. Regionstyrelsen har mig veterligt inte fattat något sådant beslut!

Kommer din uppfattning från fastighetsägarna? Ja, det är möjligt! Särskilt privatfastighetsägarna har framfört sådana åsikter (med hänsyn till den egna plånboken).

Därigenom blir det hela också absurt. Du formar dina uppfattningar inte inifrån organisationen utan från fastighetsägarna! Och utifrån detta är det tydligen helt i sin ordning enligt ditt synsätt att köra över en förhandlingsdelegation och sälja ut innerstadshyresgästerna - det är ju bara 7 procent av medlemmarna i Sverige.

På varenda förbundsstämma får du kritik för bristande folkrörelsetänkande. Ändå tycks du inte begripa något, utan fortsätter med och förstärker centralstyrningsmodellen.

Nyligen har du påstått att några få kan förstöra mycket. Det tycker jag också. Du är en av dessa få.

Avgå Barbro. Din arbetsstil hör inte hemma i en folkrörelse. Du förstör möjligheterna att ena organisationen. Du river sönder tilltron till hyresrätten.

Torsten B

Barbro Engman sa...

Jag vet inte om det är mödan värt att svara på ditt märkliga inlägg. Jag talade med journalisten jättelänge och meddelande honom mina mycket välkända ståndpunkter nämligen de som hyresgästföreningen har. Att han sedan har skrivit slarvigt/inte förstått/missuppfattat det är hans problem. Det finns väl ingen som helst anledning för mig att tycka något annat än det jag redovisat i alla andra sammanhang. Du kunde ta och läsa Mitt i Södermalm istället, där har de citerat rätt.Jag har för övrigt aldrig på en enda förbundsstämma fått kritik för bristande folkrörelsekänsla.