13 mars 2009

Underkända bostadssökande

Jag bor på jobbet, en trappa ner i ett övernattningsrum. Det är en viss studentkänsla över det hela, inte dumt alls. På kvällarna kan man koppla upp sig och kolla om man börjar närma sig någon framskjuten plats i bostadskön. Det har man inte, sådant tar tid. Men det är inte bara tiden det hänger på.

Idag kan i DN man läsa om en dam som hade kommit längst fram i kön men stupade på mållinjen. Hon hade inte tillräckligt hög inkomst så lägenheten gick till någon som inte försökte räkna med barnbidraget i inkomsten. Det är mycket som ryms under rubriken särskilda krav på bostadsförmedlingens sidor nu förtiden. Alla göre sig icke besvär.

Igår talade jag med en man som hade, eller snarare hade haft, en lägenhet. Han har bott hos samma hyresvärd i 40 år, skött sig och betalt hyran. Det har han papper på. Nu ska lägenheten hottas upp och hyran blir en omöjlighet. Han mår inget vidare värst och är emellanåt psykiskt risig och under isen. Då fungerar det inget vidare så nu är han utan lägenhet, utan möbler och otroligt förtvivlad.

Tidigare på dagen talade jag med en man som kommit förbi sina bästa år och som bor på hotellhem. Han fungerar inget vidare han heller, dricker för mycket sprit och pratar en massa skit så nu måste han ut ur hotellhemmet. Han är sedan länge inne i en omvänd bostadskarriär. Det började bra för att sedan bara gå bakåt. Jag vet inte om den psykiskt sköra mannen som inte klarar den upphottade hyran kan få flytta in i det lediga krypinet på hotellhemmet. Troligen inte, dit är det också för lång kö.

Det är många som far illa i folkhemmets djup. Att ha ett övernattningsrum på jobbet är rena lyxen, det inser jag efter varje dag på jobbet en trappa upp.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om du insåg att det är du och din förening som genom standardhöjningar kastar ut människor ur deras hem. Många far illa tack vare dig. Varför gör du så här? Har du ingen skam i kroppen?

Anonym sa...

Barbro

Är det inte tre jokrar i leken?

Jokern du nåmner måste väl heta "Den som har mycket vill ha mer"

Övergiven hyresgäst

Anonym sa...

Tänk om anonym 1 insåg att hgf aldrig beslutar om standardhöjningar. Det gör fastighetsägaren. Om hgf motsätter sig detta dömer hyresnämnden ändå till ägarens fördel och han får införa dem ändå. Hgf är ingen domstol.

Anonym sa...

Anonym 3 verkar omedveten om att HGF alltid går med på hyresvärdens begärda standarhöjningar. Annars blir det inga pengar från förhandlingsordningen som alla kollektivt tvångsanslutna hyresgäster tvingas betala för att få en högre en högre hyra i skenförhandlingarna där HGF lägger sig platta[sic!].

/Johan

Anonym sa...

Massiv kritik mot Hyresgästföreningen verkar det som. Uppdateras bara bloggen på betald arbetstid?

Anonym sa...

Jag bor själv i ett område där hyresgästföreningen företrädde oss till högsta instans för att förhindra vissa standardhöjningar som värden vill införa i samband med stambytet. Domstolarna dömde till värdens fördel. Så att hgf alltid går med på detta utan motstånd vet jag är falskt. Dessutom har jag vi tre tillfällen under de senaste 10 åren fått 0kr i hyreshöjnig trots höga krav från värden. Vill du så kan du stryka din förhandlingsordning i ditt kontrakt och förhandla själv tror jag bestämt.

Anonym sa...

Själv bor jag i ett område där hyresgästföreningen ljög oss rakt upp i ansiktet och sålde oss till fastighetsägaren i hyresnämnden. Vi har nu lämnat HGF och slopat förhandlingsordningen, något jag rekommenderar alla vakna hyresgäster att göra.

Varför betala för hyreshöjningar?