27 mars 2009

'Social housing' i Sverige?

Igår ringde det två ledsna damer. En hade blivit bortröstad av grannarna som ville ha bostadsrätter istället. Nu hade de upptäckt att det måste stambytas. De som nästan inte fick lån förra vändan får nu ge sig ut på ny friarstråt till bankerna och hon själv kan räkna med en rejäl hyreshöjning. Hon är desperat, hennes ekonomi är på väg att raseras och hon begriper inte hur hon ska undkomma.

Nu måste vi satsa på 'social housing' även i Sverige, tyckte hon. Om vi kunde låsa in de utan pengar i särskilda hus så kunde hon ändå känna sig trygg. Det är väl lika bra att erkänna att man är fattig så slipper man sitta och vara rädd hela tiden, sa hon. Den andra damen grät över all nonchalans och alla inbrott. Hon förstod inte heller hur hon skulle undkomma. Förr var det meningen att allmännyttan skulle erbjuda bra bostäder till rimlig kostnad, vad var det för fel på det?

Nu vill moderaterna sälja ut LudvikaHem och bilda bostadsrätter av hela alltet. I Täby har man redan sålt hela alltet. Nu dominerar fastighetsjätten Akelius. De har infört förtur till de som sparar pengar i Akelius Spar. Bäst ligger de till som sparar mellan 40 000 och 60 000. De andra göre sig icke besvär. Så kan de gå när man inför valfrihet.

I VLT skriver Fastighetsägarna Mellansverige att ”det är en missuppfattning att fastighetsbolag måste ägas av kommunerna för att ta ett socialt ansvar". Lönsamma och välmående privata företag kan bidra med mycket till samhället, lägger de till. Ja, det är säkert möjligt fast då får man bortse från Akelius, den fastighetsägare som Hyresgästföreningen i Stockholm polisanmälde igår, Acta i Malmö, skandalhusen i Nacksta och de andra som figurerar i spalterna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Förr var det meningen att allmännyttan skulle erbjuda bra bostäder till rimlig kostnad, vad var det för fel på det?"

Felet är ditt Barbro men du är väl för feg för att avgå.

Barbro Engman sa...

Hej anonym, du återkommer var och varannan dag och tycker att jag ska avgå för än det ena än det andra.Jag måste säga att du tillskriver mig en enorm makt över det mesta. De lagar som styr allmännyttan de beslutar riksdagen om och om Ludvika ska sälja Ludvika Hem det beslutar Ludvika kommun om. Jag önskar ibland att jag hade en makt som var större än både kommunerna och riksdagen för då skulle jag ibland fatta helt andra belut än vad de gör. Du får förstås vara kritisk mot mig hur mycket du vill men det är inte jag som fattar alla sorters beslut i detta land.

Anonym sa...

Jag tycker du ska sitta kvar! Allmännyttan behöver gå med vinst och hyreshöjningarna måste fortsätta så innerstaden kan intregreras med välbeställda styrelseledamöter som har råd med de nya hyrorna.

/Wanja

Anonym sa...

Det är en provocerande politik som förs när det gäller hyresrätter. För oss som det faktiskt spelar för innebär en utförsäljning enorma konsekvenser om man inte kan betala.

Bra inlägg!

/T