09 juni 2009

Jag är lite lik Piratpartiet


Varje vardagsmorgon knåpar jag ihop en blogg. En relativt smal en. Jag håller mig till en fråga som jag ändå hävdar har bredd. På det viset är jag lite lik Piratpartiet.

Bostadspolitik har förgreningar in i alla frågor, menar jag. Integritetsfrågorna och medborgarrätten har förgreningar det med, menar Piraterna. Vi startade vår första förening för 94 år sedan, så där ligger de i lä kan man säga. Å andra sidan fanns det inget internet då. Då var det samling och meningsutbyte på gator och torg som gällde. Fast den mötesplatsen var långt ifrån självklar. Lika lite som nätet är en fri plats för fria människor att mötas utan kontroll och bevakning var det självklart att man fick samla sina anhängare på gator och torg. August Palm fick ta sig en promenad med sina anhängare.

Nu har vi demonstrationsfrihet och yttrandefrihet, torgen har erövrats. Nu återstår att se hur nätet ska erövras. Si sådär 50 000 besökare från 56 länder har varit inne och kollat på min blogg sedan jag startade den för drygt ett år sedan. Det finns varken tillräckligt med Folkets Hus eller tid som skulle gjort det möjligt för mig att nå så många. Så tack nätet, bloggen, facebook och twitter för det.

Hyresgästföreningen är en stor organisation med en väletablerad struktur med tusentals lokala föreningar. Piratpartiet har kommunledare och lokala bloggar för varje distrikt. Om det blir något partikansli vet de inte. Man kan dessutom signa upp sig som aktivist. Där ligger vi definitivt i lä.

Inga kommentarer: