Vad som är viktigt för hyresgästerna ska jag prata om idag på Byggherrarnas konferens. Det är inte så svårt. Hyresgästerna vill inte bo i hus som möglar, där det drar och där de riskerar att bli sjuka. Lägenheterna ska gå att möblera, tapeterna ska sitta fast, det ska inte läcka vatten, det ska finnas bra bussförbindelser, bra dagis, mataffärer och en och annan bankomat. Det ska vara snyggt, rent och vackert.
Inga märkvärdigheter alls men det är långt kvar innan vi når dit. Därför konfereras det rätt friskt på detta ämne.
Inga märkvärdigheter alls men det är långt kvar innan vi når dit. Därför konfereras det rätt friskt på detta ämne.
Byggherrarna är inte vilka som helst. Mats Björs ordförande för byggherrarna skriver på Newsmill
"Byggherrerollen är en av samhällets viktigaste yrkesroller. Det är byggherren som ser till att vi får de bostäder, skolor, arbetsplatser, broar och vägar som vi behöver för att samhället ska fungera".
Jag brukar läsa branschtidningar för att försöka förstå varför vi har så många kvalitetsbrister i byggandet, varför det bara blir dyrare och dyrare att bygga hus, varför det kommer statliga utredningar som heter Skärpning gubbar och Sega gubbar och varför det trots detta inte blir någon förändring.
Denna uppräkning av orsaker till alla brister hittade jag för något år sedan i en branschtidning.
Brist på bra byggherrefunktion
Felaktig/oerfaren bemanning
Dåligt samarbetsklimat
Resursbrist
Brist på vilja och engagemang
Bristande kommunikation
För tidig produktionsstart
Oerfaren produktionsledning
Kvalitet och tillförlitlighet värderas
ej vid upphandling
”Till syvende och sisdt handlar det om ambitionen att levererare en felfri produkt. Köper vi en byxa ”på stan” accepterar vi inte att det fattas en knapp, att den är spräckt eller att den har en smutsfläck. Lika självklart borde det vara för byggbranschen att leverera en produkt där noll fel inte är en målsättning utan ett krav, skriver artikelförfattaren och det kan man väl hålla med om.
Efter konferensen är det byggherremiddag och då bjuds det på ”Gubbröra på kavring” till förrätt. En rätt som ser ut som en tanke kan man säga .
Denna uppräkning av orsaker till alla brister hittade jag för något år sedan i en branschtidning.
Brist på bra byggherrefunktion
Felaktig/oerfaren bemanning
Dåligt samarbetsklimat
Resursbrist
Brist på vilja och engagemang
Bristande kommunikation
För tidig produktionsstart
Oerfaren produktionsledning
Kvalitet och tillförlitlighet värderas
ej vid upphandling
”Till syvende och sisdt handlar det om ambitionen att levererare en felfri produkt. Köper vi en byxa ”på stan” accepterar vi inte att det fattas en knapp, att den är spräckt eller att den har en smutsfläck. Lika självklart borde det vara för byggbranschen att leverera en produkt där noll fel inte är en målsättning utan ett krav, skriver artikelförfattaren och det kan man väl hålla med om.
Efter konferensen är det byggherremiddag och då bjuds det på ”Gubbröra på kavring” till förrätt. En rätt som ser ut som en tanke kan man säga .
6 kommentarer:
Säga vad man vill om gubbröra...
Dock starkt av byggherrarna att bjuda in en utomståeende. Skulle vilja se HGF bjuda in en Byggherre att tala om vad byggarbetare behöver....
men vem vet det kanske sker i Uppsala?
HGF lyssanar eller diskuterar ju inte med oliktänkande det är jag ju själv ett bevis på!
Mvh
Jonas
Jonas - HGF: 1-0
Heja Jonas!
Anledningen till att hgf inte svarar är för att de har något att komma med.
Tack för 2,97% hyreshöjning HGF!
Deflation (fallande priser), rekordlåg ränta och låga löneökningar.
Hur kan ni ha missat detta? Borde inte höjningarna vara låga eller noll i detta läge?
Sedan såg man att ni smugit in att hyran sätts utifrån "Hustyp, områdets karaktär och läge". Smygstartar ni med marknadshyra... jag menar "stockholmsmodellen" i förtid?
Bruksvärdeshyra med nytt innehåll... som ni säger.
Fy F-N HGF! nu får det vara nog!
Värdelöst förhandlat! Värdelöst med Stockholmsmodellen!
Hej Jonas, jag får ofta intrycket att du inte kan ha någon närmare kontakt med hyresgästföreningen. Du uttalar dig i vart fall tvärsäkert om saker du inte verkar ha en aning om. För visste du något om oss så borde du också veta att vi har omfattande kontakter och ibland även samarbete med forskare, byggherrar, konsulter m fl. Jonas du är inte oliktänkande, du är likatänkande. Det spelar ingen roll vad jag har för ämne för bloggen så skriver du samma sak om och om igen. Jag har svarat dig otaliga gånger på dina synpunkter på Rosenön till exempel. Så ett tips till dig Grimaldi läs lite bloggar och Jonas kommentarer.
Häromdagen svarade jag på en kommentar om hyresförhandlingar so jag passar på att lägga in.
Vi förhandlar lokalt med 302 kommunala bolag.
Snitthöjningen i årets förhandlingsomgång är 1,4 %. Det varierar från – 1,09 till + 3,5. Hyrorna blev oförändrade i 40 företag.
Förhandlingarna sker utifrån de villkor som gäller lokalt. Inte minst spelar de kommunala taxorna för el, vatten, sophämtning stor roll liksom bolagen förvaltningskostnader och hur behovet av renoveringar och underhållsåtgärder ser ut.Även räntekostnaderna är företagsspecifika. Avvecklingen av rätebidragen har också betydelse liksom kommunens krav på avkastning från bolagen.
Vårt mål är att boendet både ska ha både bra kvalitet och rimliga hyror därför måste vi också, utöver hyresförhandlingarna, påverka kommuner och riksdag så att hyresrätten ges bra villkor.
Hej Barbro
Så vi är på "speaking terms" igen, trevligt. Ledsen att jag verka enkelspårig men jag tycker inte att jag får några svar på mina frågor eller i bästa fall ett väldigt långt och knappt förståbart svar (för en vanlig människa som jag).
Kul att vi kan prata igen jag lovar att försöka variera mina frågor mer......
Och hör och häpna jag har faktiskt varit medlem i HGF så jag har en ganska bra aning, typiskt av dig att anta motsatsen! Uteslut nu inte alla Jonas, jag är INTE medlem sedan några år....
Mvh
Jonas
Skicka en kommentar