19 februari 2008

Bostadsmyt 1: Det är billigare att bo i förort än i innerstan



Jag vill börja med att hälsa mig själv välkommen till bloggosfären. Från ett liv som bloggläsare blir jag nu bloggskrivare.

Jag inser förstås att jag kommer att umgås flitigt med min blogg. Å andra sidan så hinner man inte mer än slå på radion eller öppna tidningen förrän man går igång på alla sakfel som får dominera debatten om bostadspolitik och dessvärre även besluten. Det är liksom helt okej att tycka lite hur som helst utan att behöva kolla om det har något med verkligheten att göra. Så myterna frodas och det kan komma att få allvarliga konsekvenser för dem som bor i den verkliga världen.

Varför inte skriva av sig istället för att gå och muttra för sig själv. Så får det bli. Myt nr 1: "Det är billigare att bo på Östermalm än i Rinkeby". Det är inte sant oavsett om exemplet handlar om Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Norrköping, Umeå osv (läs mer om det här). Om denna myt får fortleva en enda dag till så riskerar många hyresgäster att få väldiga hyreshöjningar. Den statliga utredning som ska lämna sina förslag till Mats Odell 18 april hänvisar nämligen till "den allmänna debatten" och föreslår långtgående förändringar. Det borde vara förbjudet för statliga utredningar att hänvisa till "den allmänna debatten". De, om några, borde ägna sig åt fakta istället för att bidra till märklig mytbildning.

2 kommentarer:

Micke sa...

Heja Barbro!

Anonym sa...

En lurig ambivalens med rubriken "myt:" följt av påståendet som jag tror vi alla ser som ett fakta, kan ju först tolkas vara vad som avfärdas.