16 februari 2009

"Hyresvärden är snål, opålitlig och elak"

Hyresgästföreningen är väl inget för dem som är under 70? En förening som funnits sedan urminnes tider har väl gjort sitt i en tid sprängfylld med individualister? Men pyttsan och nä hej då, så fel det är. Att bo har inget med ålder att göra, utom att det är knepigt värre att få en lägenhet när man är ung så är det samma hyresvärdar, samma hyra, samma allting.

Bloggaren Jema Rose exempelvis skriver att hyresvärden hört av sig och meddelat att: "om det inte passar dig, ja då måste du söka ditt boende på annat håll”. Jema Rose som är rejält neråt på grund av sitt boende trodde: "att det var 2009, inte 1809" och avslutar bloggen med: ”nyss såg jag till att bli medlem i Hyresgästföreningen. Pappa ryckte dessutom in så Jema Rose fick lite andrum. Jema Rose tycker att föräldrar är bra att ha.

Bloggaren Tina blev uppringd av Hyresgästföreningen som hade fått mejl från Tinas mamma som skrev att hyresvärden: "är snål, opålitlig och elak" varför mamma ansåg att ett medlemskap i Hyresgästföreningen var nödvändigt. Mamma var beredd att betala medlemsavgiften. ”Jaha, okej? Ändå pinsamt samtal för en 20 åring” skriver Tina på sin blogg.

Tina, Jema Rose, mamma, pappa och alla de andra 537 500 hushåll som är medlemmar i Hyresgästföreningen är inne på samma linje. Jaha, okej då behövs det en förening även 2009.

2 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Bra att du tog upp det jag skrivit på min blogg!

Dessvärre så har ingen som helst förbättring skett här hemma...grannarna bryter både mot hyreslagen och lagen om tillsyn av hund.

Jag är så trött på alltihop, och blir bara mer & mer sjuk dessutom...

Hyresvärden håller grannen om ryggen, så där får jag inget stöd...

Visst vill jag flytta, men samtdigt så ska jag verkligen inte behöva göra det...

Mvh. Jenny

Jenny Oak Fae sa...

Uppdatering...

Jag flyttade för 5 månader sedan, är skönt att slippa grannarna så klart, men hade helst bott kvar i "mitt" hus, men utan så störiga grannar..!

Hoppas på att jag nån gång får tag på en marklägenhet med liten trädgård, för det är så jag helst vill bo...men det lär väl dröja 10 år innan det blir verklighet...