13 januari 2011

Hyresförhandlingsläget

Hyresförhandlingarna fortgår. Långt ifrån alla är klara. Vi har fått in yrkanden från 200 bostadsföretag (594 375 lägenheter). Yrkanden ligger på 3,45 procent i genomsnitt.

Vi är klara med 132 bostadsföretag (296 574 lägenheter).
Hyresförändringen för helår för dessa är 2,01 procent i vägt genomsnitt*. Se mer här.


*I ett vägt medelvärde har man tagit hänsyn till antalet lägenheter i ett bostadsföretag. På så sätt får ett stort bostadsföretag ett större genomslag på medelvärdet.

16 kommentarer:

farbror Frej sa...

132/200 = 66%. Alltså 2/3-delar har i skrivande stund accepterat en framförhandlad hyreshöjning på drygt 2% i genomsnitt.

Det är något högre än inflationen, tror jag - men lägre än de räntekostnadshöjningar som riksbank och bolåneinstitut ensidigt dikterar.

André Johansson sa...

Inflationen just nu:

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=11017

Jens sa...

Och ofattbara höjningar för 4:e året i rad, jämfört både ränteläge och löneutvecklingen.

Alltså inte så bra.

Sture, Kungsholmen sa...

Hej Andre

Du var ju handläggare på den undersökning HGF gjorde som visade sig att hyresrätten håller på att prisa ut sig jämfört bostadsrätten.

har du några kommentarer på det idag? Läget har ju inte precis förbättrats för hyresrätten och hyresgästerna.

Black Reverend Statistik sa...

Som en kommentar till Mr Frej ovan så ska man säga att det handlar om "genomsnitt". Dvs höjningarna kommer att hamna i knät på de som bor i attraktiva lägen i innerstäderna.

ytterstaden kommer att få mer modesta höjningar. Stockholm innerstad får för 4:e året i rad höjningar över 3%. Nu sannolikt ännu mer givet Stockholmsmodeller och den nya rollen för allmännyttan.

standardavvikelser mina vänner...

Anonym sa...

André, du bor ju i bostadsrätt.
Hur komer det sig? tycker du att det är bra?

mvh
Jonas

Abacus sa...

Jonas, du bor ju i villa. Hur kommer det sig? Tycker du att det är bra?

Om så, varför så mycket kommentarer om hyresgäster och deras val?

Gurra sa...

Hittills har jag sparat ca 6.000 kronor (lite mer) i månaden sen ombildningen.Ganska bra tycker jag... även fast jag bakade in ett lån till i bostaden.Känner mig inte oroad av ränte höjningar för det får gå upp till 6-7 % så blir det likvärdigt med hyran jag hade när jag var hyresgäst.
Tragiskt för hyresgästerna tycker jag...

Gurra

Anonym sa...

Gurra vad hade du då för hyra om du kan spara 6000:- varje månad?

André Johansson sa...

Jonas,

Jag bodde i andrahand en tid när jag flyttade till Stockholm. När jag bestämde mig för att bo i Stockholm under en längre tid var alternativet bostadsrätt eller fortsatt kortvarigt andrahandsboende. Dvs som för de flesta andra i Stockholm. Då valde jag att köpa en bostadsrätt. Hade jag haft möjlighet att få ett förstahandskontrakt hade det varit ett perfekt. Ty mina praktiska färdigheter är mycket begränsade.

Jag trivs bra i min nuvarande bostadsrätt. Det var inte fullt lika tillfredsställande när jag bodde i en mindre förening. Lite si och så med kunskap och förvaltning.

André Johansson sa...

Sture,

Jag har inget mer att tillägga än det som Barbros redan svarat.

farbror Frej sa...

Gurra: "Hittills har jag sparat ca 6.000 kronor (lite mer) i månaden sen ombildningen."

Allt är möjligt på kort sikt ifall man lånar pengar till löpande drift. Youtube-sök "Höjda avgifter väntas för boende i Ringen".

Journalisten: "I dag ligger månadsavgiften på en 70 kvm stor bostadsrätt i Rektangeln 21 på knappt 600 kronor, och I Fältöversten runt 800. Det motsvarar 100 respektive 130kr/kvm och år.

Utredaren: "Det här är ju löjligt låga avgifter. Normalt ligger ju driftkostnaderna runt 400 kr/kvm och år".

Skulle vara kul ifall du Gurra, ärligt kommenterade ovanstående Youtube-klipp, och gärna även på vilket sätt upplägget i din föreningen skiljer sig från ovannämnda exempel.

Sture, Kungsholmen sa...

André Johansson sa...
Sture,

Jag har inget mer att tillägga än det som Barbros redan svarat.
-------

Munkavle?

André Johansson sa...

>>Sture, nej.

Sture sa...

André Johansson sa...
>>Sture, nej.
.......

Ovetande?

André Johansson sa...

Sture: Nej, naturligtvis inte.

Angående att hyresrätten är skattemässigt missgynnad:

http://www.dn.se/debatt/med-rattvisa-skatteregler-kan-vi-fa-fler-hyresratter