28 januari 2011

Inredningsneurotikernas stress


Vi lider av inredningsstress sägs det. Behovspyramiden är nådd för den övre medel klassen. I alla fall i sådan stor omfattning att det går att göra krogshow på detta fenomen.

Fredrik Lindström och Henrik Schyffert beskriver, på Berns med början idag, hur tillvaron som inredningsneurotiker ter sig. Att vara livsstilsnjutare kräver sin ångest, säger de. Och man tror de. DN har en hel bostadsbilaga som bekräftar denna teori.

I dagens bilaga satsar man på Ljuspunkter. Mörkret härskar ännu på kvällarna. Och vi bör finna en lampa för läsning. Ljuspunkten Klotrunt kostar 4 990 kr, Avskalat 2 900 kr och för 499 kr kan man köpa Risigt, den klassiska rislampan från IKEA.

I Expressen idag kan man läsa om Lars Fahlberg i Rämshyttan. Han har en pension på 8 420 kronor i månaden. I december tvingades han betala 4 172 kronor i elräkning. Efter att hyran är betald har han 298 kronor kvar att leva på. Han sätter på elen när barnbarnen kommer.

Ljuspunkten Klotrunt är nog inget för Lars i dagsläget. Han håller ångan uppe genom att vara förbannad på Maud Olofsson. Vilket Näringsdepartementet har all förståelse för enligt stabschefen Frank Nilsson.

Det är nog ett svagt publikunderlag på många ställen för krogshower om inredningsstress. Behovspyramidens topp är långt borta för de som sliter med de basala behoven av mat, bostad och kläder.

Fast vi behöver ju a andra sidan inte känna igen oss för att skratta. Man kan ju skratta åt hur andra kämpar med sina lyxbåtar, tennistränare och våndor över att grannen har mer pengar. Vi skrattar varje söndag åt detta i Solsidan, fast jag tror nog att skrattet också fastnar i halsen på många.

Vilken ångest det skapar att inte ha någon livsstil alls, åtminstone ingen som det går att njuta av finns det ingen krogshow om. Den finns förstås inte beskriven i några av alla DN:s bilagor heller.

Men i SvD har Anna Laestadius Larsson en krönika av bästa slag. På solsidans motsatta sida växer molntäcket, är rubriken. Läs den. Hon skriver bland annat:

”För klyftan växer. Breddas. Snart ser vi inte varandra längre.

På ena sidan de som utan att blinka tjackar en surdegslimpa på det lokala bageriet för 80 kronor. På den andra de som får hålla till godo med degigt polarbröd. På den ena sidan de som gör rut-avdrag. På den andra de som utför de hushållsnära tjänsterna så att köparna har tid att förverkliga sig själva. På den ena sidan barn som går i friskolor och bor i villor med hemmaspa i Bromma. På den andra de som från sina kommunala skolor går hem till mögliga, astmaframkallande slumlägenheter i Rinkeby.

Avståndet ökar. Men nyfattigdomen och halvmisären finns där runt knuten trots att vi helst inte vill se den.”

Just precis.

53 kommentarer:

Anonym sa...

Det bästa sättet att miska klyftorna är att ge pengar och makt till de som har det sämst. Inte att ta pengar från de som har de bäst.

Dvs ombilda hyresrätter. Hyresgäsetrna är de mest utsatta och mindre bemedlade. (det håller tom Andre med om)

Om det får det bättre genom att köpa något för under markndasvärde. Det borde väl vara perfekt? Då får de ju bättre och blir bättre bestälda samt får makten över sin boendesituation.

Dessutom så är det ingen som behöver betala för detta. fastighetsägarna eller skattebetalarna får ju markndsmässigt betalt för de fastigheter de säljer.

Så om nu HGF vill minska klyftorna, var neutrala mot ombildnigar.

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Jonas, läs krönikan först.
De personer som den handlar om skulle aldrig kunna köpa loss sina hyresrätter, oavsett om hur bra pris de får. Utförsäkrade utan fast inkomst har i allmänhet inte den ekonomiska buffert som krävs för ett bostadsköp. Inte heller får en person utan fast inkomst några banklån.
Din lösning är i paritet med att låta brödlösa äta bakelser.

Verkligheten hälsar på sa...

Anonym sa...
Jonas, läs krönikan först.
De personer som den handlar om skulle aldrig kunna köpa loss sina hyresrätter, oavsett om hur bra pris de får. Utförsäkrade utan fast inkomst har i allmänhet inte den ekonomiska buffert som krävs för ett bostadsköp. Inte heller får en person utan fast inkomst några banklån.
Din lösning är i paritet med att låta brödlösa äta bakelser.
........

jaha - det är DÄR pudelns kärna ligger? För att några få (som det ALLTID är) vid en ombildning inte kan köpa så ska INGEN få köpa.

Vad är logiken i det?

Ska SD få bestämma allt i riksdagen också - de är ju som bekant i minoritet, men stödjer sig på sosse-oppositionens tankar och mandat.

Ska nynassar få bestämma över sverige?

Med din logik är det det som gäller. Helknäppt!

Anonym sa...

Den som är satt i skuld är inte fri. Någon makt medföljer inte heller skuldsättning hos bank.

Vid en ombildning äger inte individen sin bostad. Den äger föreningen och individen får genom skuldsättning rätt att nyttja en andel.

Och tänk om det vore så enkelt att rätt vit kulör gav lycka. Personligen vet jag många andra källor till lycka. Det tror jag kan vara provocerande för dem som jagar målarfärg.
Söderhöna

Anonym sa...

För oss som arbetat i u-länder är kolumnen ett hån. Snacka om lyxproblem - risk att bli förtidspensionerad! Give me a break!

Anonym sa...

Nej sant, man är inte skuldfri, men har stora möjligheter att minska sina bokostnader, jämfört med hyresrätt som bara ökar och ökar.
Efter ombildning lägger jag undan massor av pengar, som jag inte kunde innan eftersom hyran var så hög.
Känns väldigt bra för framtiden och jag känner mig inte ett dugg oroad för räntehöjningar som kommer.
Jag har räknat ut att upp till 7% så kommer jag ha samma månadskostnad, som jag hade i samma boende om det var hyresrätt.
Ja, jag amorterar också, vilket innebär att skulden minskar sakta men säkert.
Säljer jag så får jag minst det dubbla.

Sen tycker jag visst jätte synd om de som inte har bostad och inte möjlighet att köpa vid ombildning.

Tycker det är hemskt med alla människor som blir ut försäkrade.

Tycker det är hemskt med de som inte har råd att ha på elen, för den är så dyr.

Men för det kunde inte JAG missa min chans att köpa min lägenhet när det blev ombildning.

Nej det borde byggas mer billiga hyresrätter.
Humanare försäkringskydd.
Mera jobb.
Billigare el.
Bättre sjukvård
Bättre skolor
Bättre pensioner

Lotta

Egon Strid sa...

Allvarligt - är det hyressystemet eller PENSIONSSYSTEMET det är fel på för Lars Fahlberg i Rämshyttan?

Fundera på den.

Rädda er till bostadsrätten - där bestämmer ni förutsättningarna. I hyresgästföreningens värld är ni bara nyttiga hyresidioter. Brickor i ett politiskt spel som de kör.

Barbro Engman sa...

Egon Strid, det vore kanske bra om du följde din egen uppmaning att fundera. Lars Fahlberg bor i villa. Något "hyressystem" gäller alltså inte honom. Han dignar under elräkningarna!

Anonym sa...

Lotta jämför du inte äpplen och päron. Om du räknar in alla kostnader för ditt bostadsrättsboende tvivlar jag på att skillanden är så stor som du påstår. I bostadsrätts-boendet ingår inte det löpande underhållet eller om något av dina vitvaror mm går sönder. (Jodå, jag vet att hos vissa bolag i Stockholm så ingår inte målning och tapetsering, men då har man fått lägre hyra?) Högre försäkringspremier utjämnar också skillanden. Dessutom betalar staten en del av dina ränteskostnader (30%).

Det finns idag inga politiska ambitioner att minska på klyftorna i samhället, tvärtom förstärks de av rut- och rotavdrag. Det är bara de bemedlade som har råd att ta del av statens allmosor. Man undrar vad det långsiktiga målet är med detta och vilka långsiktiga konsekvenser det får. Med långsiktigt menar jag en vilja som sträcker sig längre än till valdagen var 4:e år.

Anonym sa...

Det är noga inräknat att något kan gå sönder.
Tex en högt kylskåp som idag kostar 7.330 (precis köpt ett sånt) kronor.
Låt oss säga att den håller nog minst i 10 år.
Dela det på 1 år, så blir kostnaden ca 620 kr/månaden på 1 år(högt räknat),
eller 52 kronor på 10 år.(mindre än hyreshöjning på 10 år, i alla fall)

Låt säga att frys och spis också går sönder. Maximal otur, men det blir inte heller så dyrt
En stor hög frys 8.395:- En halv frys 2.780, en glaskeramikspis 5.885:-

Kostanden för det skulle bli 1.190/månaden på 1 år om jag köpte den stora frysen och spisen tillsammans.

Slår du ut det på 10 år, så känner jag mig fortfarande som en stor vinnare.

Inte för att jag tror nu att de kommer att behöva bytas var 10 år direkt, men bara ett exempel.

Jag lägger undan pengar för såna saker också, eftersom min månadskostnad är så liten nu med lån och avgift.

Jag undrar hur mycket hyran hade gått upp på 10 år, intressant..


Lotta

Anonym sa...

@lotta
jag hoppas att du aldrig får skäl att ångra ditt beslut.

Även om jag inte delar din åsikt om att det individuella ansvaret inte gäller i frågan om att privatisera det gemensamma.

Söderhöna

Anonym sa...

Glömde en sak, min försäkring gick upp med 39 :- i månaden.

Sen har jag inte sagt att jag tycker om att privatisera det gemensamma, tycker synd om ungdomar och att det är svårt för dem som inte kan köpa etc.

Men jag tycker samtidigt att, skulle jag strunta att köpa min bostad som nu blev ombildat, så är jag tyvärr en förlorare.

Så är reglerna just nu och har man chansen och KAN så är man dum om man inte chansen tar.

Skulle jag istället så kvar som hyresgäst?
Betala dubbelt nästan?

Lotta

farbror Frej sa...

Egon: "Rädda er till bostadsrätten - där bestämmer ni förutsättningarna."

Samma gamla känslobaserade väckelse-mantra. Inte ETT ödmjukt förbehåll om att risk och sårbarhet faktiskt kan skilja från en förening till en annan. Eller från en tid med vidöppna kreditkranar, till tider med åtdragna diton. Att spelregler och förutsättningar faktiskt KAN ändras radikalt sett över flera årtionen. Inte ETT ord om att all värdespekulation bevisligen alltid och undantagslöst går i cykler:

http://tinyurl.com/3xu69la
www.inkomsten.se/bo_4.jpg

All nyansering och alla ödmjuka förbehåll, viftas undan med ett arrogant flin på läpparna. "Dåren vandrar tryggt...". Som BR-boende "bestämmer VI förutsättningarna" - och därmed basta!

Egon: "I hyresgästföreningens värld är ni bara nyttiga hyresidioter. Brickor i ett politiskt spel som de kör."

Tack för den kollektiva omyndighetsförklaringen.

Men ärligt talat Egon; det handlar egentligen inte om att vare sig HR-kramare eller BR-fantaster är "nyttiga idioter" eller "logiska zombier". Det är i själva verket sällan den synliga logiska överbyggnaden i respektive grupps resonemang som det är något egentligt fel på.

Istället bör man titta närmare på de underliggande antaganden eller bakomliggande faktorer, som respektive grupp utgår ifrån. Eller symboliskt uttryckt: Byggs det välbyggda huset (alltså det oantastliga resonemanget/logiken) på lösan sand - eller på den fasta berggrunden?

"Antagandet är all struls moder" lyder (fritt översatt) en god och tänkvärd filmreplik:

www.youtube.com/watch?v=wg4trPZFUwc

farbror Frej sa...

Lotta: "Skulle jag istället så kvar som hyresgäst? Betala dubbelt nästan?"

Om du endast betalar hälften (eller mindre) av ursprungshyran TROTS 100% belåning så kan jag garantera dig att du inte betalar en långsiktigt hållbar månadsavgift. Den månadsavgiften subventioneras kraftigt via extralån för löpande drift och underhåll.

www.youtube.com/watch?v=mV0j_rrZy90

I min förra hyresfastighet om 25 lägenheter, ombildad februari 2009 i Solna, så har till dags dato nästan HÄLFTEN av de 23 som köpte sålt och stuckit. Av de ursprungliga 5 i styrelsen sålde 4 och stack.

Hade jag bott kvar som resthyresgäst hade hyran landat på 1915kr + höjning för 2010 + 250kr för stambytet, exlusive el. Varför det inte blev dyrare, vet jag inte, men 250kr var den summa som nämndes när jag lämnade över en bortglömd vindsnyckel två veckor efter flytt. Den ende som hade lite know-how om fastighetsskötsel var fortfarande resthyresgäst (pgra arbetslöshet = inget bolån) - det hade kanske lite med hans inflytande att göra.

Hade jag bott kvar som BR-ägare hade jag betalt 1720 kr i månadsavgift + lånekostnaden för 600K. Med dagens räntor, en total månadskostnad på runt 2700kr, exlusive el.

De nyanlända som köper exakt samma lägenhetstyp för fullt marknadspris får betala 1720kr + lånekostnaden för 1200K. Då landar man på en total kostnad på 3700K, exlusive el. Inte om, utan NÄR boräntan landat på 5% så har nämnda kostnad trissats upp till 4700kr - allt övrigt lika.

Någon amortering av det gemensamma fastighetslånet var så klart inte inplanerad i den ekonomiska planen. Inte de närmaste 10-15 åren i alla fall. Men va faan - varför planera långsiktigt, för föreningens framtida lånebehov år 2020-25? "Inte mitt bord - jag ska så småningom också flytta, och göra en hacka!". Typ.

farbror Frej sa...

Googlesök "Boprisrallyts vinnare - inte du" (DI).

Fastighetsmäklaren (!) Lars Eneland pekar på att inte ens den som redan är inne på bostadsmarknaden tjänar på snabbt stigande priser. Klart läsvärd artikel. Kommentera gärna artikeln - men seriöst; inga floskler, tack.

Citat: "Efter ett decennium med bostadsrättspriser som stigit med 153 procent och villapriser med 72 procent, medan inflationen under samma tid stigit med blygsamma 16 procent, finns det självklart vinnare. Men framför allt hos de som kliver av bostadskarusellen för att bosätta sig i en hyresrätt eller byta ned sig till något billigare."

Just vad jag sagt hela tiden. Vinnarna är möjligen de som hoppar av i tid. Tillbaks till den så förhatliga hyresrätten - eller till någon mindre och billigare köpebostad i landsortsstaden.

Verkligheten sa...

Anonym sa...
Lotta jämför du inte äpplen och päron. Om du räknar in alla kostnader för ditt bostadsrättsboende tvivlar jag på att skillanden är så stor som du påstår. I bostadsrätts-boendet ingår inte det löpande underhållet eller om något av dina vitvaror mm går sönder. (Jodå, jag vet att hos vissa bolag i Stockholm så ingår inte målning och tapetsering, men då har man fått lägre hyra?) Högre försäkringspremier utjämnar också skillanden. Dessutom betalar staten en del av dina ränteskostnader (30%).

Det finns idag inga politiska ambitioner att minska på klyftorna i samhället, tvärtom förstärks de av rut- och rotavdrag. Det är bara de bemedlade som har råd att ta del av statens allmosor. Man undrar vad det långsiktiga målet är med detta och vilka långsiktiga konsekvenser det får. Med långsiktigt menar jag en vilja som sträcker sig längre än till valdagen var 4:e år
-----------

Du glömmer värdeökningen påbostadsrätten

OCh att hyran BARA ökar och ÖKAR.

Bostadsrätten är numera normen - INTE hyresrätten. Har alla de som tänkt om fel?

Sluta ljuga om verkligheten nu hyrestalibaner.

Anonym sa...

Ja min bostadsrätt minskar och minskar i kostnader + att den ökar och ökar i värdet.
+ att den redan från börja är värd
Medans hyresrätten blir dyrare och dyrare, det är skandal.
Hade jag inte köpt min lägenhet vid ombildning så hade jag tyvärr varit en STOR FÖRLORARE.
Detta är fakta.

Bara att inse hade jag valt att fortsätta hyra hade jag haft mer än dubbel kostnad, inte kunnat spara och ej haft någon framtid.
Nu ser jag stora möjligheter för framtiden och är inte fast i eviga hyreshöjningar och inge möjligheter på valfrihet, som jag har nu.

Lotta

farbror Frej sa...

Barbro: "I Expressen idag kan man läsa om Lars Fahlberg i Rämshyttan. Han har en pension på 8 420 kronor i månaden. I december tvingades han betala 4 172 kronor i elräkning. Efter att hyran är betald har han 298 kronor kvar att leva på."

Elpriserna är horribla - men i ovanstående fall så hade väl Herr Fahlberg haft dålig ekonomi, även med en halverad elräkning. Jag menar; 298kr + 2086kr "kvar att leva på" är ju heller inte mycket att hurra för.

Varför drog de inte konsekvenserna av vad en förväntad låg pension skulle göra med möjligheterna att fortsatt bo kvar i belånade villan? De kunde (och kan fortfarande) sälja. Och som pensionärer behöver de inte tänka på jobbpendlar-tvånget - så de kan flytta och bo där prisläget är billigare - till en mindre och billigare bostad. Eller till en mindre hyresrätt rentav.

Om man i Molnsidan upplever det som att livslyckan står och faller med att man till varje pris måste bo kvar i villan, så skiljer det inte så mycket jämfört med när man i Solsidan villkorar samma livslycka med inköpet av en massa dyra inredningsprylar. I bägge fallen handlar det om att man villkorar lyckan med besittandet av materiella statusmarkörer - om än på olika nivåer.

-------------------------

Lotta: "Ja min bostadsrätt minskar och minskar i kostnader"

Då utgår jag ifrån att du amorterar dina bolån. Men nu stiger ju boräntorna - hinner du amortera av tillräckligt mycket för att kompensera det?

Lotta: "+ att den ökar och ökar i värdet."

Finansminister Borg signalerar återkommande att prisstegringarna måste stoppas. Sök på "Borg stressar över bolånen" (DI). Säcken snörps åt verkar det som.

farbror Frej sa...

Rättelse: Jag tog reda på vad "Rämshyttan" egentligen ligger geografiskt - och hur stort det är. Villan som makarna Fahlberg bor i kan vara svårsåld. De sitter eventuellt i en värre rävsax än vad jag först föreställde mig i förra inlägget.

Anonym sa...

Vilket är en ren lögn, men det fattar inte underbegåvade Astrid.

"Infekterade ombildningsbråk pågår än och i januari stoppades ombildningen av 252 lägenheter på Södermalm av tingsrätten. Boende i hyresrättsfastighet Skottet avslöjade att man använt 18 falska ombud och fuskat sig till en majoritet.
– De använde till och med en avliden för att få en ja-fullmakt. Vi räddade en hyresfastighet men kaoset måste stoppas, säger Astrid Benes"

http://city.se/jessica/2011/01/27/kampen-for-hyresratten/

Boende i huset sa...

RE: Anonym (ovan)

Ja precis - det är tydligt när man följt skottet att de misshandlats av HGF via de som stämde.

Två godkända stämmor och ändå publiceras artiklar som denna.

Vore konstigt om 200 hushåll skulle förlora sin rätt att ombilda till förmån för 4 akrivister understödda av HGF i en politisk process i tingsrätten.

Föreningen hade väl helt enkelt inte råd att bevisa sin oskuld.

Anonym sa...

"Avståndet ökar. Men nyfattigdomen och halvmisären finns där runt knuten trots att vi helst inte vill se den.”

Nåt som HGF bidrar till i allra högsta mån.

Att motverka ombildningarna är just det som det leder till. Och nya hyrorna kommer att göra att era medlemmar tvingas från stan.

Undrar om de kommer att tacka er - eller om medlemstappet fortsätter.

Boende i Skottet sa...

och just i skottet är det extra spännande.

77 av de 100 medlemmar som HGF har i huset protesterade mot den politiska stämningen i tingsrätten mot BRF föreningen.

Det fullständigt struntade HGF i.

det är målande hur odemokratiskt och politiskt panikdrivet HGF är.

Anonym sa...

Apropå de av bostadsrättföreningen väl martyriserade och juridiskt högst klandervärda ombildningsmardrömmen i Skottet:
http://raddalinjalen.blogspot.com/2009/06/femte-gangen-gillt-sa-gick-det-till-pa.html

Anonym sa...

Anonym sa...
Apropå de av bostadsrättföreningen väl martyriserade och juridiskt högst klandervärda ombildningsmardrömmen i Skottet:
http://raddalinjalen.blogspot.com/2009/06/femte-gangen-gillt-sa-gick-det-till-pa.html
-------

Precis där! All okunskap, ondska och kommunism samlad på en plats. Linjalen - ditt "Lilla DDR" på södermalm

Räddad från Linjalen sa...

haha JA! humor!

Alla stora städer har ju "china Town", "little italy" och "little odessa"

I stockholm har vi "Lilla DDR" på södermalm! Linjalen = lilla DDR

Linjalen - Lilla DDR sa...

ALLA från diverse RÄDDA ditt och datt var på plats... alla 20.

"Utanför Stadshuset krävde hon och ett 20-tal demonstranter i går skärpta regler. Bland annat att bara tillåta en köpestämma och öka insynen för att stoppa fusk och fiffel.
Men politikerna och Stadshus AB är nöjda med reglerna.
– Vi har genomfört över 500 stämmor, ett fåtal har varit stökiga. Vi följer bara bostadsrättslagen, säger Joachim Quiding, administrativ direktör."

http://city.se/jessica/2011/01/27/kampen-for-hyresratten/


Vi har sagt det förr. Det är en liten högljudd skara människor på absoluta vänsterkanten.

Som ägnar all sin kraft och energi till att smutskasta och förljuga alla som inte vill som dem.

Därtill är denna artikel full av faktafel i vad som skett i exempelvis skottet. Men det är bara ett bevis på hur fel rädda-hulliganerna har.

farbror Frej sa...

"Vi har sagt det förr. Det är en liten högljudd skara människor på absoluta vänsterkanten."

Det där med "yttersta vänsterkanten" håller jag inte med om. Men vi är kanske trots allt överens om att antalet juridiskt lagförda ombildningar är kraftigt uppförstorat? Av 1500+ genomförda ombildningar de senaste 15 åren har kanske 15-20 drivits till domstol. 1 procent, typ. Kanske mest för att få fram prejuridikat kring hur det egentligen ska gå till.

Ernst sa...

"Kanske mest". Såvitt jag vet har Hyresgästföreningen inte drivit några av dessa till HD, där ju domarna blir prejudicerande.

Tord sa...

farbror Frej sa...
"Vi har sagt det förr. Det är en liten högljudd skara människor på absoluta vänsterkanten."

Det där med "yttersta vänsterkanten" håller jag inte med om. Men vi är kanske trots allt överens om att antalet juridiskt lagförda ombildningar är kraftigt uppförstorat? Av 1500+ genomförda ombildningar de senaste 15 åren har kanske 15-20 drivits till domstol. 1 procent, typ. Kanske mest för att få fram prejuridikat kring hur det egentligen ska gå till.
--------------

Alltså färre än en procent? Är det nåt att yvas över?

Lyssnar man på alla rädda och skraja så är allt lögn, allt båg, allt fusk.

Men de kan ju inte belägga något med fakta. Och om det nu är mindre än 1% så känns det ju patetiskt.

Drabbad av Terror-Terje sa...

Värst vad tyst det är på Terjes blogg nu igen?

Någon sanning han inte vill ska fram igen?

På HGF stockholm härskar lögnerna och censuren tydligen

Anonym sa...

När det gäller Skottet så är de korrekta uppgifterna (läs sanningen) att inte fanns tillräcklig majoritet för en ombildning! Punkt slut!

Man får nämligen inte räkna med avlidna personer, borträkna lägenheter som är uthyrda eller använda sig av falska fullmakter. Brf har ju medgett att de försökt fuska och att de inte hade tillräcklig majoritet, så vad tjafsar ni om.

Det är ju otroligt viktigt för trovärdigheten att det går till på ett korrekt sätt. Att ombidlningskonsulten i efterhand påstår att det gått rätt till på annan stämma hjälper inte eftersom den varken är granskad eller godkänd.

Dessutom är det väl bra för balansens skull att det finns några hyresrätter kvar i innerstan.

Nu kommer väl ett antal arga kommentarer handla om vad som är rätt eller fel. Men bostadsrättsföreningen har faktiskt medgett att stämman inte har gått till på ett korrekt sätt. Motbevisa det!

Anonym sa...

han vet ju inte själv varför det är så tyst...:-) Kan det vara att han censurerar och svarar inte på frågor, utan han vänder på det som han själv behagar. Ja det är ju hans blogg och gör som han vill...Men vanligt folk tröttnar!

Anonym sa...

@ tord
BRF Skottet är inte den enda brf-förening som lagt ner en prövning av sakfrågan i tingsrätt. Är det då en felaktig information att säga att det finns styrelser som saknar kompetens för uppdraget?

Söderhöna

Jurist till yrket sa...

När det gäller Skottet så är de korrekta uppgifterna (läs sanningen) att inte fanns tillräcklig majoritet för en ombildning! Punkt slut!

Man får nämligen inte räkna med avlidna personer, borträkna lägenheter som är uthyrda eller använda sig av falska fullmakter. Brf har ju medgett att de försökt fuska och att de inte hade tillräcklig majoritet, så vad tjafsar ni om.

Det är ju otroligt viktigt för trovärdigheten att det går till på ett korrekt sätt. Att ombidlningskonsulten i efterhand påstår att det gått rätt till på annan stämma hjälper inte eftersom den varken är granskad eller godkänd.

Dessutom är det väl bra för balansens skull att det finns några hyresrätter kvar i innerstan.

Nu kommer väl ett antal arga kommentarer handla om vad som är rätt eller fel. Men bostadsrättsföreningen har faktiskt medgett att stämman inte har gått till på ett korrekt sätt. Motbevisa det!
------

Ditt uttalande i sig visar på att du inte har en aning om vad du pratar om.

Att "medge talan" betyder inte (som man kanske kan tro?) att man erkänner sig skyldig. Däremot meddelar man att man av någon anledning inte vill strida längre.

Till exempel av pga att man inte har råd, att man hittat annan framkomlig väg eller att man inser att man inte kan vinna.

I Skottets fall känns det som, om man verkligen läser handlingarna, att motparten (HGF och 4 arga medlemmar) att man hade på fötterna, men insåg att HGF ekonomi skulle knäcka dem i längden.

Men återigen - att medge talan betyder INTE att motparten har rätt. Men att den svarande har lagt ner sitt försvar av frågan.

Litet balans tack - trots att vissa tolkar det som en "politisk seger".

Rätt ska vara rätt - oavsett politisk falang.

HGF- VPK sa...

Anonym sa...
@ tord
BRF Skottet är inte den enda brf-förening som lagt ner en prövning av sakfrågan i tingsrätt. Är det då en felaktig information att säga att det finns styrelser som saknar kompetens för uppdraget?

Söderhöna
----------

Var det inte i skottet som 77% av av HGF medlemmarna protesterade mot den politiska stämningen? - men där HGF ( "i god demokratisk anda"?) körde över en överväldigande majoritet av sina medlemmar för sin egen agendas skull?

Och därtill 200 boende av 250 lägenheter som vill ombilda.

Ja "rättvisan" och "demokratibegreppet" är minst sagt flexibelt på HGF.

farbror Frej sa...

Läsarkommentaren nr 20 (signatur Bo Lån E. Torsk) under DI-artikeln "Boprisrallyts vinnare - inte du" (110129) gav luft åt följande snömos, efter det att en viss insikt så sakteliga börjat sjunka in:

Citat: "Inför marknadshyror nu så att folk i hyresrätt får känna av vad det kostar att bo. Är så heligt trött på gnället över "orättvisan" i ränteavdrag från folk som får sitt boende rabbaterat. Låt hyresvärdarna få sätta vilka hyror de vill och låt efterfrågan styra. Varför inte införa budgivning, den som är beredd att betala högst hyra får lägenheten?"

Tja - en föraning om framtiden kanske. När värdeöknings-mannan från himlen upphört, och istället vänts till en livslång ekonomisk tvångströja, så riktar man sin vrede mot - inte mot bankerna i första hand - utan irrationellt nog mot landets alla hyresgäster i allmänhet och kanske resthyresgäster i den egna föreningen i synnerhet. ALLA ska ha det lika djävligt som de frivilligt boskuldsbelånade.

I tider som dessa känns det viktigare än någonsin att som hyresgäst kunna organisera sin talan via HGF. Kostar under hundralappen månadsvis - och det är det värt.

Anonym sa...

Till jurist till yrket:
Om Skottet hade haft rätt i sak hade de aldrig vikit ned sig. De visste att de hade fuskat och att det nu skulle uppdagas. Det hade ingenting med någon bristande ekonomi att göra.

Om Skottet hade vunnit i domstolen så hade de blivit ersatta för sina advokatkostnader. Om Skottet hade förlorat hade Skottet aldrig behövt betala, de hade gått i konkurs! Men det gör ju ingenting för då hade man redan förlorat möjlighet att ombilda.

Lite orättvist eller hur, att bostadsrättsföreningen kan processa utan ekonomisk risk. Medan de hyresgäster som reagerat mot fusket riskerar att tvingas betala stora summor.

Rätt ska vara rätt - oavsett politisk falang

Återigen, Skottet hade aldrig tillräcklig majoritet för en ombildning. Att man efteråt genomför en ny köpstämma hjälper inte. Tips; välj ombildningskonsult med omsorg!

Anonym sa...

Ombildningskonsulterna
tar inte kostnaden för den advokathjälp som en okunnig brf-styrelse genom sin försumlighet kan drabbas av. Den kostnaden får styrelserna själva svara för. Vilket väl får ses som rimligt.

Däremot är det högst orimligt att de hyresgäster som farit med falskt intygande till Bolagsverket angående föreningens verksamhet inte kan ställas till ansvar på annat vis än genom polisanmälan. Här krävs det en tydligare och förbättrad lagstiftning.

Söderhöna

Rädda Linjalen sa...

Det är precis som vanlig när sakliga fakta dyker upp. Då argumenten fattas kommer hånfulla utspel och anklagelser fram. Visserligen är vi vana vid sådana oförskämdheter, men det tål att upprepas en del sanningar som tydligen har svårt att gå in.

1. Nätverket Rädda Linjalen är ett opolitiskt nätverk av människor, från höger till vänster, som arbetar för en sakfråga:
Att ombildningar skall gå korrekt och demokratiskt till.
Alla i nätverket är inte ens motståndare till ombildning - men det vi har gemensamt är insikten om att det går klandervärt till i många fall.

2. Varenda ord som står i vår blogg är dokumenterade fakta som kan styrkas. De anonyma som anklagar oss för lögn ombedes precisera sig. Vi har alltid erbjudit oss att ändra och be om ursäkt för eventuella felaktigheter - men det har vi aldrig behövt göra.

För övrigt är det mycket snack om DDR här. Jag anser att massanslutning av medlemmar till Brf, manipulerande av föreningsstadgar, upprepade stämmor vid "fel" resultat och vägran att lämna ut stämmoprotokoll påminner en hel del om just DDR.

Det är just det som vi och väldigt många andra vill ändra, så att reglerna vid ombildningar blir mer demokratiska och eliminerar fusk. Borde inte alla vara intresserade av det?

För en som de facto befann sig på plats och bidrog till att mosa ner Berlinmuren med slägga i november 1989 känns det onekligen lite komiskt när andra försöker försvara ett regelverk som tillåter odemokratiska metoder genom att gasta om just DDR...

...det känns ju sådär lagom seriöst.

Johan Johansson / Rädda Linjalen

Anonym sa...

@Söderhöna (Finns det fler Söderhönor här?)
Du förstår nog inte en tidigare kommentar, en brf som förlorar i domstol slipper undan att betala rättegångskostnaderna som hyresgästerna har rätt till. Detta sker genom att Brf sätter sig själva i konkurs. Brf kan alltså processa utan risk.

Sedan skriver du; "Däremot är det högst orimligt att de hyresgäster som farit med falskt intygande till Bolagsverket..." Men Söderhöna, det är väl någon nytt påhitt om vad hyresgäster gjort när de motsatt sig en ombildning!

Anonym sa...

@anonym
nej, det är ingen absolut sanning att brf ställer sig i konkurs. I fler områden har konsulterna dragit efter förlust och kvar har styrelserna stått med de kostnader som deras försök till fusk mot lagstiftningen åstadkommit.
De mest skiftande bisarra lösningar för att vigga stålar av sina grannar för notan har skådats i sammanhanget!

Söderhöna

Anonym sa...

Linjalen = Lilla DDR

Abacus sa...

Anonym 13:10 kan uppenbarligen inte ta till sig information när den ges.

Anonym sa...

Priserna på bostadsrätter och småhus i storstäderna steg mer än väntat under fjärde kvartalet. Det gäller främst Storstockholm, enligt SBAB:s Mäklarbarometer. Priserna väntas fortsätta att öka under första kvartalet men i långsammare takt.
2 februari 2011

Effekten av bolånetaket blev mindre än väntat

under fjärde kvartalet och prognosen för första kvartalet är att bolånetaket kommer att påverka priserna i ungefär samma utsträckning som under fjärde kvartalet.

http://www.expressen.se/levabo/1.2314589/priserna-pa-bostadsratter-och-hus-stiger


På tal om Farbror Frejs domedagsprofetior om att det kommer att gpå åt skogen med allt. Aldrig har han haft rätt hittills...

Peter sa...

Det är särskilt huvudstadsregionen som sticker ut med priser som ökat mer än väntat för både villor och bostadsrätter. Ser du någon orsak?

– Det har varit ett litet utbud av bostäder där samtidigt som efterfrågan varit fortsatt stor. Stockholm har varit starkare än både Göteborg och Malmö. Förenklat man man säga att det varit krafitga prisökningar i Stockholm, måttliga i Göteborg och stabila priser i Malmö.


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/tre-fragor-om-bopriserna_5910023.svd

Anonym sa...

Utanför Stadshuset krävde hon och ett 20-tal demonstranter i går skärpta regler. Bland annat att bara tillåta en köpestämma och öka insynen för att stoppa fusk och fiffel.

Men politikerna och Stadshus AB är nöjda med reglerna.

– Vi har genomfört över 500 stämmor, ett fåtal har varit stökiga. Vi följer bara bostadsrättslagen, säger Joachim Quiding, administrativ direktör.

Med kunskap botas kommunisten sa...

Som ett plåster på en bruten arm
Publicerad: 2 februari 2011, 11.46. Senast ändrad: 2 februari 2011, 12.39

Det viktigaste – och hittills negligerade – arbetet kring bostadspriserna återstår och handlar om att skapa bättre förutsättningar att bygga nytt.

Att bara försöka straffa den marknad som fungerar är inte rätt väg att gå. Det skriver Thomas Ekvall och Bengt Henricsson, marknadsanalytiker på Prognoscentret AB.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/som-ett-plaster-pa-en-bruten-arm_5910333.svd


Artikel på artikel som maler ner farbror frejs gallimatias och domedagsdravel.

Anonym sa...

Citat:
Vi följer bara bostadsrättslagen, säger Joachim Quiding, administrativ direktör.

- - -

Då är det faktiskt dags att förbättra skyddet för minoriteten vid ombildningar. Det behövs en förbättrad lagstiftning kring ombildningar! Bostadsrättslagen förutsåg t ex aldrig att giriga ombildningskonsulter skulle föra styrelser och hyresgäster bakom ljuset.


Ett sätt är att komma till rätta med en del av problematiken är att ombildningskonsulterna ska få ersättning för sitt arbete, oavsett om det genomförs en ombildningen eller inte.

Anonym sa...

Ehh, det är ju bara att avtala detta med din ombilldningskonsult. Jag tror inte han/hon har något problem med det.

Mvh
Jonas

Med kunskap botas kommunisten sa...

Anonym sa...
Citat:
Vi följer bara bostadsrättslagen, säger Joachim Quiding, administrativ direktör.

- - -

Då är det faktiskt dags att förbättra skyddet för minoriteten vid ombildningar. Det behövs en förbättrad lagstiftning kring ombildningar! Bostadsrättslagen förutsåg t ex aldrig att giriga ombildningskonsulter skulle föra styrelser och hyresgäster bakom ljuset.


Ett sätt är att komma till rätta med en del av problematiken är att ombildningskonsulterna ska få ersättning för sitt arbete, oavsett om det genomförs en ombildningen eller inte.
............

Om föreningen vill ha det så är det ju bara att de avtalar om detta? Varför ska det vara lag på det? Klart att en förening utan kassa är nöjda över att slippa betala för tjänster de köper - innan de kan betala. Snacka om SCHYSST kredit!

Och på samma ämne - varför skall minoritetsskydd alltid betyda att det är minoriteten som bestämmer över majoriteten?

Skall SD bestämma över oss andra i riksdagen också?

Anonym sa...

Så otroligt omoget att jämföra behovet av ett konsumentskydd med ett främlingsfientligt parti.

Anonym sa...

Advokater har inte rätt att ta betalt utifrån hur de lyckas i en process. Det går ju tillämpa samma principer på ombildningskonsulter.

Dessutom har det kommunala bostadsföretaget i Södertälje beslutat att inte tillåta ombildningskonsulter debitera sitt arvode utifrån hur ombildningen lyckas. Är det någon som hört att ombildningskonsulterna busar i Södertälje?