13 november 2008

I Borlänge finns inga ombildningskonsulter

Uppdrag granskning igår hade gett sig in i det elände som följer i ombildningarnas spår. Människor som vädrar penningklipp ställs mot människor som inte vill ombilda och konflikterna står som spön i backen. Grannsämja ersätts av utdragna bråk i takt med att ombildningskonsulterna försöker göra sig en hacka på att få till en ombildning.

Jag bor i Borlänge, där bor förutom jag ytterligare cirka 50 000. Hade Uppdrag granskning gett sig till Borlänge hade de inte kunnat göra ett enda inslag om ombildningskonflikter och fejkade omröstningar. De Borlängebor som vill bo i bostadsrätt försöker få ihop tillräckligt för att köpa en, de som vill bo i hyresrätt kollar nog på Tunabyggens hemsida och de som vill bo i villa travar väl iväg till någon lämplig mäklare på stan.

Om kommunpolitikerna till äventyrs skulle få för sig att sälja ut delar av det bostadsbolag som Borlängeborna äger till några stycken som just för tillfället råkar bo i något av deras hus, så kan det kanske bli läge för ett besök från Uppdrag granskning. Då skulle säkert några dyka upp i rutan och säga saker som att ”det är bättre att äga sin lägenhet” och ”jag vill ha inflytande över min bostad”. Varför de valde att bo i hyresrätt från början får man liksom aldrig reda på.

Någon enstaka kanske skulle kliva fram och säga: ”Perfekt, vilket guldläge, jag ska ändå flytta och behöver få med mig en kontantinsats till en villa i Gagnef. Vill kommunen ge mig det utan att jag behöver lyfta ett finger så är det helt okej för mig” Nu förutsätter detta förstås att Tunabyggen säljer sina mest populära hus så det kan bli en hacka över när man säljer vidare.

Om nu denna politiska idé om att vissa medborgare har rätt att köpa kommunal egendom billigt skulle komma till Borlänge så hoppas jag att de lyssnar på Folkpartiets man i Uppsala, Peter Nordgren, ordförande i Uppsalahem. Han har en lysande argumentation apropå att nybildade bostadsrättsföreningar i Stockholm har kunnat köpa fastigheter till priser långt under marknadsvärdet.

- Det är skattebetalarnas bolag och det är de som byggt upp det här värdet. Då är det rimligt att de får ta del av värdet, säger Peter, som är ordförande i Uppsalahem.

- Annars överför vi som bolag värdet till den enskilde. Och som jag ser det är det inte i linje med vår uppgift. Vi förvaltar ju andras pengar, skattebetalarnas pengar.

I Uppsala har alla boende i allmännyttan fått erbjudande om att köpa ut sina lägenheter fast till marknadspris. Och till skillnad mot Stockholm har det inte blivit en enda ombildning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fast i Borlänge har man väl inte heller sådana hyreshöjningshot mot sig som man har i Stockholm. Hyreshöjningshoten, de som drivs från statligt håll, från staden och från hyresgästföreningen med sin differentiering, är vanliga skäl för ombildning.