18 december 2008

Stjärnor på glid



Alla TV-kanaler med självaktning har bortröstningsprogram. Folk sitter hemma med mobilen i högsta hugg och sms:ar bort den ena efter den andra stjärnan på is, idolkandidaten eller dansbandet. De som inte håller måttet skickas ut i kulisserna. In- och utröstning präglar våra liv. Rädslan för att bli vald sist av alla på gymnastiken har satt djupa sår i våra själar.

Nu när jag hamnat i in- eller utröstningssvängen känner jag omedelbart lukten av gymnastiksalens plintar och gummimattor. Man vill helt enkelt inte röstas bort, man vill röstas in.

Även grundlagsberedningen är inne på det spåret. Nu öppnar de dörren för alla som vill in i riksdagen. Det ska räcka med 5 procent av rösterna i fortsättningen, tycker de. Hugade kandidater ska värva röster till sig själva, visserligen krävs det en partibeteckning men det är den egna stilen och formen som avgör.

Så jag uppmanar därför alla bloggläsare att vara lite hyggliga och rösta på mig här. Magazin M utser nämligen Årets Maktmappie.

Mappie står för Mogna Attraktiva Pionjärer, i det här fallet ska de dessutom ha makt. Tävlingen är inte till för vilka popsnören som helst utan det är mera tänkt för senilsnören, man måste vara över 50. Lite åt stjärnor på glid hållet. Fast bara lite grand, jag skojar bara.

Det är dessutom som i politiken: Det är inte bara min stil och form det handlar om utan även Hyresgästföreningens.

Motiveringen lyder:
Som stridbar ordförande för Hyresgästföreningen värnar Barbro Engman om landets hyresgäster. När de flesta sitter och räknar på hur många miljoner bostadsrätten är värd, oroar hon sig för hur unga människor ska kunna gå från att vara mambos till att hitta en egen bostad.

Så snälla ni rösta på mig och Hyresgästföreningen.

Nu tänker jag ta jul-, nyårs- och bloggledigt ett tag.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att föra fram kritik och allmän inriktning är en sak. Att visa på hur alternativet ser ut är svårare. men viktigare. Så efter julledigheten kanske du kan börja berätta om hur ditt/ hyresgästföreningens förslag till bostadspolitik ser ut. Det är dags nu.

Barbro Engman sa...

Självklart, under tiden kan du läsa om våra ideér för framtiden.
http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2008/02/articleList/articleList20080220_072721043/articleList20080220_072721043?ViewMode=&orgId=#
God Jul
Barbro