28 april 2008

Läs och begrunda

Feber är både en musiksajt och ett tillstånd då den kroppsliga temperaturen överstiger den normala. Jag satsar för närvarande hårt på musiksajten för den kroppsliga temperaturen svajar tyvärr mellan normal och onormal. Jag skulle ha avstått från att raljera om sjukdom igår helt enkelt

Jag brukar emellanåt klaga över att bostadspolitik inte finns på den politiska dagordningen, i varje fall inte som den välfärdsfråga det är. Fast det kan mycket väl hända att jag har fel. Bostadsfrågorna verkar vara på uppgående i politiken i takt med att problemen hopar sig. Alla är vi inlåsta eller utelåsta på olika sätt. Ungdomar kan inte flytta hemifrån, äldre kan inte heller flytta hemifrån osv.

Just denna morgon rapporterar de tidningar jag har tillgång till:
1. Snart bostadsgaranti för unga i Sundbyberg.
2. I Härnösand har seniorboende i allmännyttan gjort succé.
3. Bostadsbristen ökar i Sverige. Ont om bostäder i 135 kommuner.

Läs också:
1. Priskonkurrens ger inga sänkta hyror, insändare idag i DN (finns inte på nätet).
2. Vad händer nu med hyrorna? Artikel av Lars-Gunnar Svensson.

Fast det är mycket som handlar om annat än bostaden som välfärdsfråga.

1. Kammarrätten slår fast att ersättning som lämnas av en fastighetsägare för att en hyresgäst ska lämna sitt kontrakt är skattepliktigt.
2. Hyresnämnden kanske inte godkänner paketering vilket är en omskrivning av att man trixar bort skatten när kommunen säljer allmännyttan.
3. Bostadsrätter säljs innan de är färdiga. Nära en miljon i vinst utan att flytta in.

1 kommentar:

Anonym sa...

Krya på dig Barbro! Alla kan bli sjuka ibland - inte bara bostadspolitiken.