20 augusti 2009

Bostadsgrubblande morgonpromenader



I morse fick jag för mig att jag skulle dokumentera min morgonpromenad. Det kan visserligen vara svårt att se att denna skuggfigur är just jag, så lite fantasi får man allt ha. Om inte annat får man väl se det som en illustration av den svenska bostadspolitikens skuggtillvaro.

Denna morgon, liksom vid så många andra morgnar, grubblade jag lite över finansmarknadsminister Mats Odell. Det är en viktig man för alla som vill ha någonstans att bo, så man tvingas fundera en hel del över hans göranden och låtanden. "Det är kassaskåpssäkert att bygga hyresrätter nu eftersom efterfrågan är så stor", sa Odell exempelvis när han besökte Länsstyrelsen i Göteborg i april detta år.

Igår kom Statistiska centralbyråns byggsiffror. Bostadsbyggandet har halverats under första halvåret jämfört med i fjol. I Dagens Industri beskrev resultatet av denna kassaskåpssäkra investering på detta sätt: ”Raset för nya bostäder lägger en våt filt över BNP-utvecklingen. Nybyggnationen närmar sig nivån efter 90-talets fastighetskrasch.”

Något är fel. I varje fall hade det varit bra för de 1,2 miljoner ungdomar som kommer att vilja bo de närmaste åren om marknaden och finansmarknadsminister Odell hade varit någorlunda på samma linje.

Inga kommentarer: