11 december 2009

Hyresgästföreningens dilemma

Hyresgästföreningens grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimliga kostnader. Därför driver vi just nu kampanjen Bygg framtiden. Ska man bygga framtiden så måste man bygga bostäder. Där folk vill bo måste det finnas bostäder helt enkelt. Det är i storstäderna den stora bostadsbristen finns och det är där det måste det byggas många nya bostäder. Om detta är säkert alla överens. Men sedan blir det svårt för det kräver att man hittar mark där man kan bygga.

I en bloggkommentar fick jag följande fråga -”Vad jag ville fråga är om ni på riksnivå diskuterar det faktum att lokala hyresgästföreningar mycket ofta motsätter sig olika former av förtätningsprojekt” .

Om vi gör, dvs. diskuterar. Det är ett riktigt besvärligt dilemma för oss. Vi vill å ena sidan att det byggs och vi driver det hårt. Just alldeles precis nu i skrivandets stund sände TV 4 vår reklamfilm om hur nödvändigt det är att byggandet kommer igång.

Fast det kan mycket väl vara så att det någonstans i organisationen just nu filas på ett överklagande därför att man är rädd om sitt grönområde. Vi försöker lösa detta dilemma mellan rätten att överklaga och få det prövat och behovet av att bygga genom att både diskutera hur denna dubbelhet i vårt agerande uppfattas och hur vi kan hantera den. På många ställen har lokala föreningar exempelvis startat ett jobb som går ut på att leta upp byggbar mark.

Vi blir förstås inte trovärdiga om vi kräver att det byggs samtidigt som vi överklagar en massa byggprojekt. Det är ju som bekant lätt att ha övergripande och principiella åsikter men betydligt svårare att hålla fast vid dem när det visar sig att det var just på min gård det skulle byggas.

10 kommentarer:

Ordförande Persson sa...

Hej Barbro - Ledsen att belast din blogg med detta, men Terje lägger bara ut sånt som är bekvämt för honom.

=======

Men Terje då - precis tvärt om.

För att inte dra ut på det hela så citerar jag dig direkt från din blogg (eventuella stavfel står bloggaren för)

"Det har medfört både nya omkostnader och att vi tappat en del medlemmar."

Alltså är det så att ni tappar medlemmar på grund av ombildningarna

Alltså är det till den grad att ni nu behöver höja medlemsavgiften.

Kontentan av detta är att ni i sann organisationsegoistisk anda (och för egen lön och anställnings skull) motarbetar ombildningar.

Låt mig förtydliga att det är ett demokratiskt fattat beslut i Stockholms stadshus ni motarbetar

OCH en demokratisk process i varje hus som står för ombildning.

Detta motarbetar ni, och i några fall berövar ni de boende möjligheten - för ER EGEN skull.

- men det glädjer mig Terje att även du kröp till korset till sist.

* Du medger att era medlemstal går ner
* Du erkände häromdagen att du inte hade en ANING om vad Stockholmsmodellen leder till.
* Att ni NU FÖRST "simulerar" effekten av Stockholmsmodellen EFTER det att ni avlagt förslaget.

Slut. Frågor på det?

=========

Anonym sa...

Jag tycker ditt inlägg var strålande herr ordförande!
Mvh
Jonas

Boy George sa...

Hej Ordf Persson,

ditt inlägg är ju publicerat på Terjes blogg.

Varför lägger du det här?

Att säga samma sak två gånger stärker sällan argumenten.

Anonym sa...

Hej Boy George låt mig gissa du jobbar som jurist på HGF?
Mvh
Jonas

Boy George sa...

Varför tror du det? För att jag kan se att Ordf Persson publicerar samma sak på två bloggar... ;-)

Svaret är nej fö.

Ordförande Persson sa...

Re: Jonas. Tack! Dina inlägg är inte alls dumma de heller.

Det som sker i Stockholm nu måste få ett stopp - och det börjar tydligen med oss.

Re: Boy George. Jag håller med dig om att vi inte skall använda Barbros blogg. Dessvärre screena Terje hej vilt på sin blogg. I vissa delar känns Kinas eller Nord Koreas cencur mer lättpenetrerad.

Därför säkrar vi upp på Barbros blogg. Hon har ju i alla fall "ballarna" att inte cencurera - och att besvara.

Terje däremot gör det inte. Och 50% av mina inlägg cencureras av Terje - trots att de är helt rimliga frågor. Frågor som han är skyldig att svara på som absvarig på region Stockholm.

Vet du förresten om att alla som inte är medlemmar i HGF tvingas betala 10Kr/mån för att HGF förhandlar hyror.

"stjälp" eller "hjälp". Det får man tycka som man vill om - men varför är det så? Varför skall HGF åtnjuta denna 10Kr /månad för varje hyreskontrakt - men inte ta ansvar för vad de gör. ENS mot sina medlemmar?

Det är en skandal av mått detta. Och ja - det handlar om deras intäkter i första rummet. Och "medlemsnytta" i andra rummet.

Boy George sa...

Hyressättningsavgiften på 10 kr/månad menar du? Men den är ju kopplad till förhandlingsklausulen i ditt hyreskontrakt. Den kan du som hyresgäst säga upp. Mer "tvingande" än så är den inte.

Hgf förhandlar för alla med förhandlingsklausuler. Det vore konstigt om detta skedde "gratis", genom att medlemmarna betalade för detta, eller hur?

Referenser till blodtörstiga diktaturer för inte diskussionen framåt btw.

Anonym sa...

Nej Boy George det är enklare än så. Under de månader som jag kollat denna blogg så är har alla som varit för HGF varit anställda där typ André mfl.

Därför tror jag att även du jobbar där.

Nå, har jag rätt?

Du skriver att svaret är nej. Men jag kanske måste dela frågan i två. Nej det får nog bli tre...

1. Är du jurist?
2. Jobbar du på HGF?
3. Är du konsult med anknytning till HGF?

Obs din IP-adress pekar dessutom på HGF.

Ha det bra
Jonas

Boy George sa...

Hej Jonas!

Jag brukar inte berätta vem jag är för anonyma farbröder på internet.

Kramar

Boy George

Anonym sa...

hahaha tackar
Då vet vi! hälsa Andre och Barbro
Kram Jonas