14 december 2009

Olika falla ödets lotter


Hyresgästföreningen annonserar
I söndags satsade vi på helsidesannonser för att tala om att det är en stor och tilltagande bostadsbrist i Sverige. Man kan fundera en hel del på detta. Inte på bostadsbristen för den är helt uppenbar utan på att vi ska behöva utnyttja annonssidorna för att de bostadssökande ska komma in i matchen. För i den politiska matchen måste man komma in om det ska bli något bostadsbyggande.
Marknaden sitter inte och lusläser siffrorna över den ökande bristen på bostäder, de är upptagna av att bygga för den lilla del av befolkningen som kan betala dyrt.
Precis som Privat mäklarna som också annonserar. Inte i samma syfte som vi förstås utan de satsar på att presentera bostäder som de ”förtjänar med, själ och hjärta”. Nu är det kanske inte varken själen eller hjärtat som är i fokus utan pengarna för ”genom generösa, påkostade beskrivningar och en genomtänkt marknadsföring med känsla för detaljer ” ska man hitta köpare som är beredda att betala extra för sitt nya boende.

Det finns ett annonsutrymme för de politiska partier som har både själ och hjärta och som inser att folk behöver tak över huvudet för att det ska bli någon snits på livet. Det utrymmet kan företrädesvis fyllas med besked om att även de som inte kan betala extra för att bo också ska kunna bo.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bostadsbristen i stockholm beror på regleringar.

1. Hyrorna inte marknadsanpassade vilket göt att man måste köpa svartkontrakt för att komma in på marknaden.

2. det är svårt at hyra ut i andra hand på grunda av bruksvärdesprincipen.

Det är inte lönsamt att bygga hyreshus pga av de låga hyrorna.

Dvs Hyresgästföreningen verkar för bostadsbristen!!!! Bra jobbat

Mvh
Jonas

Sandra sa...

Hej!
Jag har ett problem och undrar vart jag ska vända mig. Min pappa är hemlös och hans enda möjlighet till boende är att bo inneboende hos människor. Nu bor han i ett sämre område i en trea där han hyr ett rum, han får betala 4000 kr i månaden för det. Det låter väldigt mycket, det verkar röra sig om ocker. Vart ska jag vända mig? Förvisso är det hans chans till boende och det är ingen idé att börja bråka med hyresvärden, men jag skulle ändå vilja veta hur det ligger till.

mvh Sandra

Henric sa...

Sandra: Ett tips är att skicka din fråga som ett mail till HGF. Tror det är större chans att någon snappar upp det där, än under kommentarerna på bloggen.

André Johansson sa...

Hej Sandra,

Eftersom jag inte vet var du bor ber jag dig klicka dig vidare via länken nedan. På så sätt kan du som medlem komma i kontakt med en handläggare Hyresgästföreningen.

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/contact/contact?orgId=&viewmode=

sandra sa...

Tack till er som svarat. Jag ska följa era tips nu!