01 mars 2012

Varför vill Heimstaden uppfattas som en dålig hyresvärd?


Hyresgästmöte i Ljungby

Häromdagen tittade jag på filmen om Hyresgästföreningens historia. Den tar sin början 1915. Det kusliga är att det är så mycket som upprepas idag som man trodde var förpassat till historiens sophög.

Men det ligger för lite på sophögen, det är alldeles tydligt.

Det blev i alla fall väldigt tydligt igår när jag var på hyresgästmöte i Ljungby. En tillsynes trivsam ort men där en del privata fastighetsägare behandlar sina hyresgäster på ett sätt som påminner om förr i tiden.

Arroganta och oförskämda talar de maktspråk och uppträder som gamla brukspatroner.

Förutom att de, som exempelvis Heimstaden gör, skickar ut hyresavier där de hittat på ett nytt hyresbelopp alldeles på egen hand så var salen full av hyresgäster som berättade den ena märkligheten efter den andra.

En man som betalade cirka 6500 för en trea men inte hade något varmvatten på över fem
månader. Han blev till slut tvungen att flytta. Många hade kallt i lägenheterna ibland låg inomhustemperaturen på 17 grader och det var frost på fönstren. Man ska väl heller inte behöva använda hårtork när de frusit fast eller behöva vänta på att toaletten ska bli lagade i flera dagar och få rådet att hålla sig.

En del hade fått handskrivna odaterade A4-papper där hyreshöjningen meddelas.

I nyrenoverade kök ska luckorna sitta fast och bitar av fasaden ska man inte riskera att få i huvudet.

Det ska inte komma in någon och sätta upp mätare på element i lägenheter där det drar kallt från fönstren och antyda att det snart ska bli individuell mätning av värmen.

En fastighetsägare som tvingar hyresgästerna att mäta resursslöseri behöver ju sedan anstränga sig ett dugg för att fixa fönster och se till att byggnaden är energieffektiv.

Det som förundrar en mest är kanske inte att de skiter i sina hyresgäster, det är mer vanligt än man tror, utan att de också skiter i sin egendom. Varför ser inte en fastighetsägare till att sköta sin investering och hålla de i gott skick. Fastigheterna förlorar ju i värde.

Varför jobbar Heimstaden så ihärdigt för att få dåligt rykte och uppfattas som en dålig hyresvärd ? Vad är det för kul att ha hyresgäster som känner sig hotade och oroliga? Så jobbar väl inga moderna företag.

Jag kände mig lite sorgsen när jag satt mig på tåget men också förtröstansfull.
Människor är inte beredda att tåla vad som helst. Det är väl därför Hyresgästföreningen fortfarande finns och får fler medlemmar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro!

Som hyresgäst boende i en av Heimstadens lägenheter i Ljungby blir jag förvånad över ditt inlägg. Under mina 12 år i lägenheten så är jag nuförtiden mer tillfreds med fastighetsskötare och förvaltare än tidigare. Jag tycker helt enkelt att Heimstaden sköter vår fastighet på ett utomordentligt sätt. Fasaden målades förra året och vi fick nyligen en ny spis utan större knorr och gny.

Visst har jag synpunkter på hur man hanterat årets förhandling och det hela är lite förvirrande. Men det finns alltid två sidor av myntet. I vårt fall litar jag på att hyresrådet i Hyresnämnden löser tvisten och enar parterna.

Jag är inte medlem i Hyresgästföreningen men anser att organisationen fyller en viktigt funktion i samhället. Det tycker tydligen Heimstaden också som poängterade Er betydelse i ett informationsbrev som skickades ut till oss. Men är det inte märkligt att två professionella parter inte hittar en lösning kring förhandlingsbordet i denna fråga.

Som pensionerad och tidigare förtroendeval inom en fackling organisation så ter det sig aningen underligt att en förbundsordförande går in i den operativa verksamheten. Borde inte
detta ledas av ansvarig tjänsteman?

Som sagt, Hyresnämnden får avgöra min hyra. Under tiden så lagar jag mat på min nya spis.

Bengt
Ljungby

Barbro Engman sa...

Hej Bengt så bra att du trivs med din hyresvärd. Lite tråkigt är det förstås att många av dina grannar inte har samma erfarenhet. Det är ju lite synd att du inte är medlem för förhandlingarna på hyresmarknaden liknar ju förhandlingarna på arbetsmarknaden. Som facklig förtroendeman tyckte du säkert att det var bra med så många medlemmar som möjligt. Det är lika med oss. Så välkommen som medlem.
Jag tycker att det är oerhört viktigt att träffa medlemmar. Det finns inget operativt över det. Men våra hyresförhandlingar sköts både av förtroendevalda och tjm. Vi är en folkrörelse inte en tjänstemannaorganisation.
Jag tror säkert att du, med hänsyn till din fackliga bakgrund, ändå tycker att det är ett märkligt förfarande av din hyresvärd och att det är märkligt att det hela ska avgöras av hyresnämnden.
Vi förhandlar med 302 kommunala bolag och vi har 37 500 förhandlingsordningar med privata fastighetsägare. Och nästan ingenstans går det till som i Ljungby.
Jag hoppas att maten smakade bra.

Hyra lägenhet sa...

Bra blogginlängg!

Bra att hyresvärdar som kan förbättra sig uppmärksammas av hyresgästföreningen!

Anonym sa...

Hej Bengt
De har bara målat din lägenhet du har tur.vi har bott här i 20 år det ända de gjorde var att byta tapett i hallen och toalletstol.kylen är jätte gammal och drar mycket el .vi frågade om tapett och allt sånt ingen respons vi kunde kunna även betala extra i hyran.men vi är tacksamma att vi ha nånstans att bo iaf