06 oktober 2008

Vykort från Tokyo


Vy från Park Hyatt Hotel (känt från Lost in translation)

Jag har fått ett vykort från Japan idag. Avsändare är André, utredare på förbundskontoret. Så här skriver han:

När man berättar för folk att man varit i Japan kommer alltid samma fråga: Men är det inte väldigt dyrt där? Det är egentligen ingen fråga, utan mer ett konstaterade med undertonen att man är lite dum som åker till ett så dyrt land. Nu när jag varit i Japan (eller mer Tokyo) två gånger kan man konstatera att priserna är som i Sverige minus moms. Det vill säga helt överkomligt.

Men att bo i Tokyo verkar inte vara någon lek. Cirka hälften av Tokyos 30 miljoner bor i hyresrätt (i landet som helhet är andelen lägre: knappt 30 procent). Japans "allmännytta" är liten och vänder sig till hushåll som är ekonomiskt svaga. Som ett exempel på ingen lek berättade en genforskare från Uppsala som jag träffade på kanske världens minsta bar (fem personer fick plats om man trängde ihop sig) att en kompis till honom hyrde en etta på 35 kvm för 25 000 kronor i månaden. Visserligen centralt i Meguro, men ändå.


Utanför Jens lägenhet i Meguro

En myt som är sann är att allt är litet här. Ja, kanske inte riktigt allt, men det mesta. Förra gången jag var här bodde jag och min kompis Jens på nio kvadrat. I år har vi lyxat till det med elva. Den genomsnittliga ytan i en hyresbostad är heller inte mer än 45 kvm.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var skont att lasa ett blogginlagg!
Jag har sjalv lyssnat p[ hyresgaster fran de forna oststaterna som inte fatt et sa latt nar husen privatiserades. De blev en gang tilldelade bostaden av staten, som nu nar den privatiserats inte vill kannas vid dem utan snarare har attityden att man far skylla sig sjalv om man bor i nagon annans hus. Konstateras kan alltsa att en stark hyresgtastrorelse behovs runt om i varlden!