26 januari 2010

Det mullrar i berget och skakar i husen


Jag är i Gällivare/Malmberget. Det mullrar i berget, det skakar i husen, gruvan ska fram och husen bort.

De boende måste flytta och hyresgästerna riskerar hyreshöjningar långt utöver vad många har råd med. LKAB går däremot en ljus framtid till mötes och kan se fram emot nya miljardinkomster.

Jag har tidigare inte stiftat bekantskap med minerallagen. Kanhända rymmer den svaret på hur man ska lösa konflikten mellan hyresgästernas intresse och LKAB:s intresse.

Eller så är det hela en moralisk fråga för LKAB att se till att hyresgästerna går skadeslösa när de ska expandera och tjäna nya stora pengar.

Om detta vet i alla fall jag inte så mycket än. Men jag räknar med att veta en hel del när dagen är slut.

1 kommentar:

TOR sa...

Hej på Dig-Er ta tid och läs min lag förslag som verkligen gagnar hyresgäster på http://www.vi-pr.se/sorattvisor.htm
mvh från Seskarö (Haparanda) från Tor Svärdtorp