25 augusti 2008

Det bidde en tumme

Det är inte alltid det blir som man tänkt sig. Den insikten måste emellanåt också drabba regeringen. Barbro Hedvall pekade ut ett sådant område på DN:s ledarsida här i går. Under väldans många år har frågan om vårdnadsbidrag stötts och blötts. Nu när det har det införts är det alldeles tydligt att det inte blev som man tänkt sig. Endast 420 hushåll i hela landet har vårdnadsbidrag.

I Västerås Tidning kan man läsa att det inte blev så mycket med ombildningarna till bostadsrätter i Västerås heller. Tusentals lägenheter ställdes ut till försäljning och nu visar det sig att få vill köpa. Det blev inte som man tänkt sig. För övrigt gäller det inte bara ombildningarna i Västerås, det är en trend i hela landet. Hyresgäster är hyresgäster och vill uppenbarligen så förbli.

Bostadsbyggandet är i dalande. SCB, som alltid håller oss på en hög medvetenhetsnivå om allting, har levererat nya siffror. När regeringen tog bort stimulansåtgärderna för byggande av hyresrätter var det meningen då att byggandet av hyresrätter skulle ner? I så fall blev det som det var tänkt. Men om det inte var meningen att bostadsbyggandet skulle rasa neråt bör man tänka om.

Denna vecka är spännande. Idag ska vi (förbundsstyrelsen) ta ställning till utredningen om EU, allmännyttan och hyrorna. SKL tar ställning på fredag efter ett intensivt beredande under veckan. SABO har stor konferens med ordföranden och VD:ar i allmännyttan på onsdag. Om de privata fastighetsägarna har något för sig vet jag inte. Det var väl längesedan de bestämde att utredningen var helt i deras smak.

Nu får vi hålla alla tummar vi har för att alla andra smakdomare gör tummen ner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro!
Jag tillhör inte dina stödtrupper men intressant att läsa om dig. Jag saknar dock verkligen Hyresgästföreningen vilja till förändring.

Även om du är Socialdemokrat - inte vill väl du vi fortsätter med Socialdemokratisk bostadspolitik i ytterligare 20 år? Denna har inte precis varit framgångsrik...

Socialdemokratin var tidigare vårt lands progressiva kraft till förändring men idag är dem och Hyresgästföreningen en av vår tids mest konservativa krafter.

Våga tänka om! Våga ifrågasätta era strukturer!

Anonym sa...

Hej Anonym!

Vad är det du anser vara nytt? Ge gärna några exempel på nytänk. Kom inte dragande med marknadshyror, individuella förhandlingar av hyran, enklare plan- och byggregler, höghus och sådana där andra gamla idéer som florerat under väldigt lång tid. Ge exempel på något riktigt fräscht vet ja...

Sen får du, om du har tid, gärna förklara vad du menar med att bostadspolitiken inte varit framgångsrik. Vad är problemet? Att 99,9% har någonstans att bo? Att boendekostnaderna är för låga? Att bostäderna har för hög kvalitet?

Anonym sa...

Hej igen,
Är fastighetsägare, måste därför vara anonym.

Marknadshyra = de vill ingen ha. Dock måste det finnas incitament för mig att underhålla och satsa på mitt hus. Idag är jag ekonomiskt sätt en förlorare (i den löpande rörelsen) EFTERSOM JAG SITTER MED ETT VÄLSKÖTT HUS!

Detta hus som mina hyresgäster vill köpa. Samtidigt får ständigt propåer från banker som kan trolla bort nästan hela skatten vid en ev försäljning.

Vem vill du ska vara vinnare i Sverige? Den som tar ansvar, betalar skatt och satsar? Inte, fortsätt er inslagna väg då kan jag sälja min lilla fastighetsförvaltning för 30 milj till mina hyresgäster. Då blir både de och jag glada!