29 augusti 2008

Simma lugnt

Det sitter två män utanför mitt fönster på 4:e våningen.

Jag är därför lite lätt distraherad, jag är inte van att blogga inför publik. De skrapar fönster och sitter uppflugna på byggnadsställningar. Jag befinner mig i ett av jobbets övernattningsrum där vi som slagit oss ner ute i landet bor under våra Stockholmsvistelser. Jag ligger fortfarande pyrt till i Stockholms bostadskö och de senaste SCB-siffrorna om bostadsbyggandet är ju inte direkt uppiggande. Jag har nämligen tänkt mig att flytta tillbaka till Stockholm igen.

Dagen idag är en spännande dag. SKL ska ha styrelsemöte och bestämma sig för vad de ska tycka om utredningen om EU, allmännyttan och hyrorna. Hyresgästerna har anledning att hålla andan i denna tid när de flesta partier verkar vara inne på att vinna valet på förslag om höjda hyror. DN rapporterar idag om de nya (s)-förslagen.

Jag har nu äran att meddela alla partier att hyresgäster inte är annorlunda än villaägare. Samma modell för att vinna villaägarnas röster kan med fördel användas även på hyresgäster. Det vill säga inte krav på höjda hyror utan krav på sänkta hyror. Ett litet tips så där i all enkelhet.

Det ryktas att SKL är inne på en rejäl sågning av utredningen. Ingen av de modeller utredningen föreslagit faller partierna i SKL på läppen. Både EG-rätten och svensk lagstiftning har misstolkats av utredningen. Utmärkt. Men men men vad tänker de göra med utdelningsbegränsningen. Ska de öppna slussarna och möjliggöra att kommunerna plockar hyrespengar ur bolagen till annat?

I så fall kanske hyresgästerna kan ta hyreslappen till exempelvis simhallen, vifta med den och meddela simkassan att de redan betalt sin del, fast på hyran. Inträde kan väl de kommunmedborgare betala som bara betalar skatt. De som betalar kommunal verksamhet på både skattsedeln och hyreslappen bör väl kunna simma lugnt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sverige är ett absurt land att leva i och om politikerna avhänder sig ansvaret för en social bostadspolitik så lär utanförskapet och klyftorna i samhället öka markant. Det finns alltför många hinder för att få en bostad - en av de mest upprörande är att en betalningsanmärkning som du fått pga att du missat en avbetalning på en mobiltelefonräkning stängs ute från möjlighet att få ett kontrakt i allmännyttan trots att du under alla år betalt dina hyror prickfritt. Man kan undra vad för koppling det finns mellan t.ex. telebolagen och de kommunala bostadsbolagen. Finns en dold agenda någonstans eftersom en skuldsatt ska straffas så hårt?