21 augusti 2009

Jag har levt i en trygghetsbubbla

Häromdagen gick det in att det även kan hända mig. Vem vet. Det kanske just nu sitter någon granne och lurar på att dra igång en ombildning.

Jag har varit för upptagen av att hålla koll på hur jag ligger till i bostadsförmedlingens kö. Det har inte förrän nu stått klart för mig att jag inte kan vara säker på att en hyresrätt är en hyresrätt bara för att jag flyttat in i en sådan. Jag har varit för säker helt enkelt på att min valfrihet var lika stor och stark som andras.

Min grannfru Gerd i Borlänge skulle aldrig få för sig att trycka på om ombildning. Vi var hyresrättsentusiaster bägge två. Jag har levt i en trygghetsbubbla. Och allt beror på att politiker av alla de slag, färger och fasoner har fått för sig att vi alla drömmer drömmar om att bli husägare tillsammans med våra grannar. Här ska man stå och trampa i åratal i en bostadskö för att sedan upptäcka att man blev snuvad på konfekten.

Det borde finnas en hyresrättsdeklaration i någon av bostadsförmedlingens alla kolumner. Där kunde den aktuella hyresvärden få deklarera om de umgicks med planer på att sälja vid första bästa tillfälle eller inte. Då kunde vi välja bort de potentiella säljarna till förmån för de som tänker sig fortsätta att förvalta hyresrätter. Ingen dum idé alls tycker jag själv. Det vimlar av krav på hyresgästerna, varför inte blanda upp med lite konsumentupplysning från hyresvärdarna?

1 kommentar:

/ Rolf sa...

Då skulle du pröva på att bo som hyresgäst i en ombildad förening och känna på hur en egna ombud som förhandlar Din hyra INTE företräder dina intressen som hyresgäst ... Därför finns det ett antal som förhandlar sin egen hyra ... och det blir fler ...