17 september 2012

Poänglös Attefall



Mats Odell och Stefan Attefall Kristdemokraternas två bostadsministrar  

(KD) har innehaft bostadsministerposten i sex år.


De var snabba som blixten i början. Innan man hann blinka hade de avskaffat investeringsstödet och räntebidragen till hyresrätter.

ROT-avdrag till alla utom hyresgästerna gick också tämligen snabbt.

Men bostadsköerna växer och växer, byggandet har stannat på mycket låga nivåer och skatteorättvisorna ökar.

Stefan Attefall vill nämligen inte ”jaga kortsiktiga poänger”, säger han i Rapport. Så någon poängseger är inte i sikte snarare kan det väl bli en fråga om walkover. Igår var det exakt halvvägs till nästa val.

Hade Attefall varit det minsta poängintresserad hade han annars kunnat hösta in mängder av sådana för politiker viktiga poäng från de 248 000 ungdomarna som saknar bostad och från de hundratusentals bostadssökande runt om i landet.

Poäng hade det säkert blivit från Svenska näringsliv också nu när bostadsbristen hotar tillväxten.

De åtgärder Mats Odell och Stefan Attefall vidtagit har ju inte precis varit några framgångar, visade de i Rapport.

Hyresgarantierna skulle ges till 20 000, det blev 700.

Det skulle byggas 3 000- 5 000 ägarlägenheter, det blev 200.

Andrahandsuthyrning ska ge 40 000 nya bostadstillfällen, sa de i Rapport.Fast om jag inte missminner mig så halverade regeringen resultatet av den telefonundersökning som Handelskammaren gjorde 9-22 december 2010 och som regeringen baserar sitt förslag på.

Eftersom ingen människa vet hur många som bor i andrahand idag så kommer Rapport aldrig någonsin att kunna redovisa hur det gick, om nu regeringen får igenom förslaget i riksdagen om tillfällighetsboende i andrahand.

Ett förhandstips om hur det kommer att gå för de bostadssökande om Attefall får som han vill får man om man läser går Nerikes Allehanda i söndags med rubriken: "Bostadslösa studenter- örebroares guldgruva".

”De är många, unga, oerfarna och ofta desperata efter någonstans att bo. Det är fortfarande svårt för nya studenter att få egen lägenhet i Örebro – ett faktum som flera vanliga örebroare inte drar sig för att tjäna en hacka på.

Vad sägs om en villakällare för 5 200 kronor i månaden, ett centralt rum på 12 kvadratmeter för 4 700 kronor eller kanske ett tillhåll på 8,5 kvadratmeter i ett radhus strax utanför Örebro för 1 000 kronor i veckan”, skriver tidningen.

Kan vara bra läsning för de partier i Civilutskottet som Attefall ska försöka kompromissa med.

4 kommentarer:

Torsten sa...

Ja, som du håller på förstår man att ingen lyssnar på Hyresgästföreningen längre...
Du gapar och skriker om att alla är dåliga, men hur många konstruktiva förslag har du kommit med som inte inneburit att staten ska betala hyresrätten i kommunistisk anda? NOLL!

Ert största distrikt är Stockholm. Er ordförande där bloggar allt oftare om middagar (senast lördag) och bjudmingel (söndag). Vad tusan håller ni på med?

Enklast nu är att trycka på censurknappen, Barbro. Jag tror du kommer att göra det också.

Barbro Engman sa...

Jodu Torsten emellanåt trycker jag på "censurknappen" det tror jag att även du skulle göra. Ofta handlar det då inte ett enda dugg om det jag skriver om och ibland anses jag vara en rövknullad kommunist och liknande. Nu riskerar ju inte du eller någon av alla de andra nästan 100% som kommenterar det jag skriver och som gömmer sig bakom anonymitetens härliga töcken.
Ibland har jag tänkt meja dig och förklara varför jag inte lagt ut någon av dina kommentarer. Men det går inte. Du är anonym och onåbar.
Mitt uppdrag är att enligt din vokabulär att "gapa" och "skrika". Jag företräder 530 000 medlemmar som ogärna skulle se att Hyresgästföreningen tystnade eller fick för sig att det var vi som är regeringen. Vi har mängder av förslag som jag lägger ut med jämna mellanrum men vi innehar inte regeringsmakten. Därför måste vi ligga på de som bestämmer inte låta de slippa ta sitt ansvar och ta över deras uppgift, vilket vi ju inte kan även om det vore lockande, att se till att det byggs bostäder till rimliga kostnader.
Nu tillhör ju du de som gärna vältrar dig i någon slags värld där man kan anklaga de man inte gillar för att vara kommunister. Inte vet jag om det för diskussionen framåt. Vore kul om du kom ut ur anonymiteten, sådant skapar respekt, och skrev lite inlägg med substans.

Terje sa...

Hej Torsten.
Om du har läst min blogg så borde du förstått vilket stort engagemang de förtroendevalda i vår region har för att göra det bästa för våra uppdragsgivare medlemmar och hyresgäster.
Jag vet inte vilken värld du lever i men nog är det rimligt att de närmare 130 deltagarna på regionens verksamhetskonferens som kommer från hela regionen och jobbar intensivt från morgon till kväll får mat i magen.
Min blogg är som du säkert läst en blandning av mitt omfattande hyresgästengagemang och en liten del från min fritid. Sen kan man fundera över om söndagens uppvaktning var av privat natur eftersom hustrun och jag köpte med oss present och blommor eller om det ingår i en regionordförandes roll att uppvakta en föreningsordförande som fyller sjuttio år.

farbror Frej sa...

Torsten: "...staten ska betala hyresrätten i kommunistisk anda?"

Det är tvärtom hyresgästerna som indirekt får punga ut extra till faciliteter och verksamheter som även bostadsägare frekvent utnyttjar - om än på kommunal nivå:

Youtube-sök "Hyran går till kommuners förlustverksamheter" samt "Bostadsbolag ger kommuner för mycket".

Vad "statliga insatser i kommunistiskt anda beträffar" så bör man kanske sopa där man står. I januari 2009 - i direkt anslutning till den hastigt uppblossande finanskrisen, så fick dåvarande finansmarknadsminister Mats Odell tydligen stora skälvan. Statens bostadskreditnämnd ålades att göra en snabbutredning "om det finns möjligheter att införa en statlig garanti för överbelånade bostadsägare". Nu gick det dessbättre inte så långt - men det var ju ytterst nära:

Googla "Garantier till bolåntagarna" (SvD Näringsliv)

Nå Torsten, är det inte så att statliga garantier ytterst finansieras via allmänna skattemedel? Även landets skattebetalande hyresgäster skulle alltså solidariskt få hjälpa till att "hålla byxorna uppe" på landets skuldsatta bostadsägare - om det nu hade velat sig så illa.