10 december 2010

Lucka 10: Hyresrätten seglar upp


Hyresrättens ställning ska stärkas. Detta låter regeringen meddela i regeringsdeklarationen som under högtidliga former lästes upp vid riksdagens öppnande.

Jag gillar detta skarpt. Men under tiden vi väntar på regeringens insatser för att stärka hyresrätten så rullar vardagen på.

Filmen Svinalängorna har premiär och vi tas med in i interiörer från förr. Trodde vi ja.

I dagens tidning, precis som så många andra dagar, går det också att läsa om barn växer upp under dåliga förhållanden.

Skandalhusfenomenet stärker inte hyresrätten ett smack. Här krävs det insatser för att inte nya generationer ska behöva växa upp i Svinalängor anno 2010.

Alex Schulman är ett annat fenomen. Han har paniksålt sin bostadsrätt för att snabbt som ögat ta sig in i en hyresrätt. Han har träffat förståsigpåare som säger att det kommer att bli ett prisras på bostadsrätter. Samma sak som fick förre moderatledaren Bo Lundgren att säga att han aldrig någonsin skulle köpa en bostadsrätt i Stockholm.

Kanske kommer detta att indirekt höja hyresrättens status. För som det nu har varit en längre tid så ska den trendkänslige satsa på bostadsrätt. Om detta har jag skrivit i den eminenta tidningen Hem&Hyra läs gärna det.

Denna dag tycker jag att vi också ska tänka på en ofrivillig hyresgäst. Nämligen fredspristagaren Liu Xiaobo som sitter i fängelse och som idag hedras med en tom stol vid Nobel-ceremonin i Oslo.

Under lucka 10 döljer sig Stig-Björn Ljunggren som gör en bedömning av regeringens bostadspolitik.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Alex har setts titta på hus på Lidingö...han var nog bara försiktig och sålde först för att köpa sedan. Sedan gjorde han en grej av det för att få publicitet.

Men jag kan ha fel men jag tror att det snart dyker upp rubriker med; Jag har köpt hus!- alex s

I övrigt tycker jag att det är bra att regeringen stärker hyresrättens roll.

Mvh
Jonas

Per Albin sa...

Terje ondgör sig över Telgebostäder och länkar till lt.se men talar inte om vad hyresgäster i södertälje säger till samma tidning:

Trots att Y. S. inte tycker att hyreshöjningen är motiverad är hon inte förvånad.
– Det höjs ju varje år. Jag minns något år, vilket det nu var, när det var en häftig hyreshöjning. Då reagerade jag. Men jag är inte ens med i hyresgästföreningen längre eftersom Telge bostäder är alltid får sin vilja igenom.

Hyresgästföreningen vissna förhandlare alltså. bryr sig inte att kämpa emot mer än att gapa lite efter Telges krav. stackars hyresgäster...

André Johansson sa...

@Per Albin.

Med all respekt. Det här är inte Terjes blogg. Ta de kommentarerna på hans blogg: http://terjegunnarson.blogspot.com/

Barbro Engman sa...

Jonas brukar vara relativt snabb med att varje dag meddela att han självklart tycker illa också om den senaste blogg jag skrivit.Inget undantag idag. Idag hade jag tagit mig före att citera Alex Schulman och då var det så klart fel. För Jonas han vet minsann vad Alex Schulman innerst inne tänker fast Schulman själv kanske inte riktigt vet det än.Intressant approach.
Per Albin har de senaste dagarna tagit upp kampen med Jonas om att
dissa mina bloggar.
Per Albin är den sanne läktarproffset. Han skriver att "Hyresgästföreningen vissna förhandlare alltså. bryr sig inte att kämpa emot mer än att gapa lite efter Telges krav. stackars hyresgäster..."
Jag vet inte om Per Albin någonsin deltagit i någon av de lokala förhandlingar som förs med de 302 kommunala bolagen. Förhandlingarna genomförs av de förhandlingsdelegationer som hyresgästerna lokalt har valt. De består av duktiga hyresgäster som tillsammans med de anställda förhandlarna sköter förhandlingarna i det egna bostadsbolaget.Så när du talar om hyresgästföreningens vissna förhandlare så talar du om tusentals engagerade hyresgäster som valt att inte sitta på läktaren och tala om hur vissna alla är utan som valt att göra en aktiv insats. En idé Per Albin är kanske att du i stället för att klaga ställer upp med din egen kompetens i förhandlingsarbetet. Eller så kan det ju vara så att du i likhet med Jonas är villaägare och då blir det ju lite knepigare. Men han är i alla fall medlem. Om du både är hyresgäst och medlem behöver du inte tveka, ställ upp och hjälp till. Vi har alltid behov av människor som både vet hur det ska vara och som vill och kan.
Sedan vill jag uppmärksamma dig på att jag heter Barbro och detta är min blogg. Om du har synpunkter på helt andra personer så kan du vända dig till dem . OK?

Per Albin sa...

hyresgäster i södertälje är missnöjda med hyresgästföreningens arbete.
angrip inte mig för det. titta er själva i spegeln istället barbro.

uppenbarligen anser de ni inte skött ert uppdrag särskilt bra eftersom de sagt upp medlemsskapet i hgf.

hgf angriper ständigt politiker, fastighetsägare, folk som vill ombilda med flera - men själva är ni de mest snarstuckna som finns.

Barbro Engman sa...

Per Albin, Hyresgästföreningen har 530 000 hushåll som medlemmar. Jag inbillar mig inte för ett enda ögonblick att alla är nöjda med alla förhandlingsresultat. Eftersom man är två parter i en förhandling så kräver det mycket för att man slutligen ska bli överens. Här nedan hittar du de uppgörelser som är gjorda. Där framgår hur bolagens krav så ut och vad som blev resultatet. Min uppgift är att tillsammans med medlemmar och förtroendevalda se till att vi är jätte duktiga på att förhandla. Jag vet att många sliter otroligt mycket varför jag reagerar på hur du bara så där rakt av kallar alla de som svettas vi förhandlingsborden för vissna.

Barbro Engman sa...

Allmännyttan*
Antal företag med yrkande 171
Antal lägenheter 440 620
Vägt yrkande 3,51%

Antal företag med
överenskommen hyra 55
Antal lägenheter med överenskommenhyra 138 312
Vägd hyresförändring 2,04%

Detta är förhandlingsresulatet så här långt.
Den som vill ha mer detaljerad info kan gå in på vår hemsida och kolla

Anonym sa...

B Engman: - Vi har alltid behov av människor som både vet hur det ska vara och som vill och kan.
Försök att få tillbaka von Malmborg och Alfredsson. De är kanske svaret på Din uppmaning.

farbror Frej sa...

När till och med MÄKLARCHEFER går ut och pratar om framtida prisras på 10-15% (i genomsnitt) - och att "de mest attraktiva adresserna faller tyngst" - ja, då går det ju tvärtimot den etablerade visdomen angående vilka som...

a/ alltid brukar uttala sig pessimistiskt, och...
b/ vilka områden som alltid anses säkra från prisras.

Vi går tydligen emot en tid där inte mycket är sig likt vad gamla sanningar om bostadsmarknaden beträffar.

Googla på "Mäklarchef varnar för prisras på bostäder".
Eller se TV-intervjun direkt på di.se (klicka på "DiTV" och välj "Mäklarchef varnar för boprisras" och spola fram till ungefär 12:15 minuter in i intervjun).

Anonym sa...

Jonas, du har uppgett att du har Norge som förebild när det gäller att komma till rätta med bostadsbristen i Sverige. Kan du utveckla det?

Anonym sa...

Svårt att hitta egen information?
Om du inte ens orkar ta reda på vad Norge har för bostadspolitik känns det lite onödigt att ta en diskussion.

Mvh
Jonas