08 december 2010

Lucka 9: Adel, präster, borgare och bönder


I Stockholms utkant ligger Riddarhuset. Inte nu för tiden förstås men när bygget startade låg det en bit utanför Stockholm, som då hade 15 000 invånare.

Där var jag igår för att samtala med Björn af Kleen om man kunde betrakta Riddarhuset som en ideell förening. De blev en ideell förening 2003 så själva den formaliteten var väl i och för sig inte så mycket att diskutera.

Den svenska adeln är väl inte det vi förknippar med de svenska folkrörelserna precis. Fast de har en tydlig målgrupp, stadgar, styrelse och en verksamhetsidé precis som alla andra ideella föreningar.

Men någon öppenhet går inte att spåra. Alla göre sig icke besvär. Riddarhuset släpper inte ens in vem som helst i en adlig släkt. Den har en komplicerad och mycket ålderdomlig relation till sin målgrupp. Kvinnor, till exempel, är inte direkt inne i värmen. Adoptivbarn har inte en chans.

Men Riddarhuset har mängder av pengar, de delar ut stipendier för 50 miljoner om året till de adliga barnen och deras blotta existens och stora kontaktnät ger de stort inflytande och de gamla privilegierna hålls vid liv.

Riddarhuset tog 31 år att bygga och under den tiden avverkades ett stort antal arkitekter. En mördades till och med av någon som hade invändningar mot de arkitektoniska idéerna.

Björn af Kleen har skrivit en mycket bra bok, Jorden de ärvde, som jag å det varmaste rekommenderar. Den lär oss mycket om hur en gången tid kan hållas vid liv genom till exempel nattståndna arvsregler.

När jag kom ut igen var allt om vanligt. Stockholm växer med två fullsatta bussar varje dag och det tar inte 31 år att bygga nya hus.

I mina gamla hemtrakter i Dalarna rapporteras om bostadsbrist precis som i så många andra delar av landet. Vräkningarna ökar och Riksgälden chef Bo Lundgren skulle aldrig skulle våga köpa en lägenhet i Stockholm.

Risken för prisfall är för stor. Även Anders Borg och den nye bostadsministern Attefall är oroade över att svenskarna lånar och lånar och flaggar för att det blir nödvändigt med åtgärder.

Under lucka 9 döljer sig idag rapporten om när adeln avskaffades, åtminstone i Mosebacke.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mossig text om Riddarhuset.
Avslutningen med amorteringskrav för egna hem-ägare är dock fascinerande. Hyresgäströrelsen vill väldigt gärna få till en lag om det. Men vad är poängen och medlemsnyttan för Hyresgästföreningens medlemmar?

Per Albin sa...

känns inte så mycket 2010 över det när hyresgästföreningens ordförande kommer på att det är adeln de ska ha i kikarsiktet för nästa attack.

ni lever i det förgångna, barbro.

hur går det med Internationalen, kan du den nu barbro?

Anonym sa...

och ni som inget hellre vill än hålla kvar folk i livegenskap......

Mvh
Jonas

Barbro Engman sa...

Om nu min text var mossig så vet jag inte vad man ska säga om kommentarerna.Pigga, alerta, tankeväckande, moderna och inspirerande?
Per Albin tycker att jag lever i det förgånga men tycker samtidigt att jag ska öva på Internationalen som det väl inte är något direkt modernt över?
Jonas, du vet att i Hyresgästföreningen hålls man inte livegen där fyller man i en ansökan om medlemskap precis som du gjort.
Per Albin jag var inbjuden av Ideell Arena till ett seminarium om adeln som ideell förening. Det var det som fick mig att fundera lite över adeln för nog är det en intressant del av det svenska samhället?

Anonym sa...

Briljant!
Tack Barbro för att du lät oss ta del av Mosebacke monarkis briljanta kommentatorer.
Söderhöna

farbror Frej sa...

Googlesök "Titta på oss. Klart det går åt helvete" (Aftonbladet).

Alex Schulman beskriver i sin kolumn ett krogsamtal med någon "hög befattningshavare inom kapitalförvaltning eller liknande" som kom att handla om det kloka i att sitta med amorteringsfria miljonlån i Stockholm år 2011 och framåt.

Citat 1: "Han sa att det lustiga är att alla hela tiden har tjatat om hur viktigt det är att komma in på bostadsmarknaden, men nu plötsligt tyder allt på de riktiga vinnarna är de som hyr."

Citat 2: "Den isande skräcken jag kände då, som att föra en Igloo-glass mycket fort genom tarmsystemet".

Anonym sa...

För din info farbror frej; Alex har setts titta på hus på lidingö.

Han var nog bra försikgtig och sålde först men han är bra på att skaffa sig publicitet.

Citat 2 tycker jag visar att jag kommer att få rätt kring detta och att Alex snart kommer att gå ut i media och säga -jag har köpt hus!

Varför skulle en person med inkomster på långt över miljonen känna en isande skräck för sina lån?

He is pulling your legg, farbror frej.

Om några månader får vi se!

mvh
Jonas