07 december 2010

Lucka 8: En välbeställd man i en välbeställd kommun


Jag tänker ofta på ett samtal jag fick för något år sedan. Det handlade inte om vart våra inredningsdrömmar kan föra oss utan om vad vi hamnar om vi inte har andra drömmar också.

Mannen som ringde hade mycket pengar och han bodde i en av Sveriges mest välbeställda kommuner, kanske den allra mest välbeställda. Hans gamla mamma hade blivit skröplig och han ville ha henne i närheten.

En hyresrätt var inte att tänka på för i den kommun han bodde satsade kommunen hårt på det ägda boendet.

Han var inte själv helt främmande för den ägda tanken, den hade gagnat honom och han tillhörde själv de som levde gott bland de välbärgade. Men vad beträffar mammas välbefinnande så gick han bet.

Ingen bostadsrättsförening ville sälja till någon över 70 år. Rätt eller fel, han hade i vart fall kontaktat justitiedepartementet för att efterhöra om man kunde stänga ute gamla mammor på det viset.

Så där satt han med alla sina pengar och en skröplig och ensam mor utan att veta hur han skulle vrida och vända sig för att få till det på mammas bostadsfront.

Jag vet inte hur han gjorde till slut men han hade också slagits av att denna hans hemkommun inte heller bygger för att hemtjänsten ska ha någonstans att bo. Denna kommunala samhällsbyggnadsfilosofi kräver att personalen som ska betjäna kommuninnevånarna har lust att sitta på pendeltåget från andra kommuner.

För det finns de kommuner som tycker att det är bra att också sjuksköterskor, lärare och poliser får någonstans att bo. Även kassörskorna på Konsum och ICA tycker att det är en fördel att få tak över huvudet utan att behöva tillbringa en stor del av dagen på de osäkra kollektiva färdmedlen.

Så fort det blir möjligt att få jobb i den kommun man bor så att man kan hämta barn på dagis och slippa pendla till de välbeställda så kommer man att göra det. Den saken är då säker.

Under lucka 8 döljer sig massor av blivande sjuksköterskor, poliser, förskollärare, handelsanställda som alla kommer att vilja ha någonstans att bo

33 kommentarer:

Anonym sa...

Kommunister har ställt till med mycket elände jorden runt genom åren.
Fortfarande, år 2010, har kommunismen ett starkt grepp om Hyresgästföreningen.

Ernst sa...

Men det är väl inte bostadsrättsföreningarna som säljer utan den som äger bostadsrättshavaren? Dessutom finns det väldigt få föreningar som tillämpar åldersreglor. Jag anar ugglor i mossen med ditt exempel, Barbro.

Anonym sa...

"Under lucka 8 döljer sig massor av blivande sjuksköterskor, poliser, förskollärare, handelsanställda som alla kommer att vilja ha någonstans att bo
"


Och dessa vill du skicka rakt in i oändlig väntan i bostadskön.....vad glada de kommer att bli.

Mvh
Jonas

Anonym sa...

@jonas
be dina barn om hjälp med hur man ser filmen som finns bakom luckan. Fråga sedan om de förstod innehållet som att HGF är en organisation som inte vill att det ska byggas fler bostäder. Du behöver inte ens berätta att du inte begrep innehållet. Chansen finns att du kommer att häpna över deras friska perspektiv.
Söderhöna

Anonym sa...

För HGF räknas bara lägenheter de får förhandlingsersättning för.
Byggs det 1000 nya bostadsrätter betraktar HGF det som noll byggda bostäder.
Ombildas en lägenhet försvinner en bostad enligt HGF.

Knäppt? Javisst! Men så resonerar betonghäckarna på HGF.

Anonym sa...

Söderbönan, mina barn är samtliga under tre år. varför är du så intresserad av dem? har du inga egna bara att diskutera med?


Kan du berätta för dem hur du med näbbar och klor försvarar dina egna ekonomiska intressen?

Hur menar du att HGF gör något bra för mina barn? De har förstört bostadsmarknaden i stockholm men långa köer som följd. Eller?
mvh
jonas

Barbro Engman sa...

Ernst anar ugglor i mossen. Det gjorde säkert mannen som ringde också fast kanske lite andra ugglor än de du anar Ernst.

Barbro Engman sa...

Jonas som är på sitt vanliga glada och positiva humör även idag tror att jag vill skicka en massa undgomar "rakt in i oändlig väntan i bostadskön.....vad glada de kommer att bli."
Inte alls vill jag det. Det är där de befinner sig nu. Det måste byggas så att de tar sig ur kön någon gång.

Barbro Engman sa...

Bland de anonymas skara döljer sig idag en som tycker att vi är kommunister och en som tror att vi bara vill bygga så att det blir möjligt att förhandla hyran för husen.När man inte har något konkret att säga brukar man dra till med lite glåpord eller slänga ur sig några påståenden. Vi har en väldig massa medlemmar därför att de (medlemmarna!) har bestämt att föreningen ska se till att det byggs och att det blir ekonomisk möjligt att efterfråga en hyresrätt.
Vad det är för kommunistiskt med det vet inte jag. Hela samhället är fullt av människor som söker bostad, känner någon som söker bostad osv. Det är väl inte konstigt att det finns en förening som jobbar för att ändra på det.

Anonym sa...

Tack för bra svar Barbro!
Mvh
Jonas

Mattias sa...

Att kalla HGF kommunistiskt är nog att ta i men det är inte oväntat. Många företeelser där medborgare organiserar sig för att tillsammans kunna utöva makt mot en motpart som sitter på större ekonomiska medel är idag under konstant propagandaattack från marknadsfundamentalister och nyliberaler. Det ska kallas kommunism (med förhoppning att man tänker arbetsläger och inte frihet) och det ska kallas maffia. Med internet så är det nu möjligt för övertygade gräsrötter att sprida evangeliet om marknaden på distribuerat sätt. Man kan blott må dåligt över att det är så genomsyrat och mustra upp det lilla engagemang man har för att visa att det fortfarande finns unga människor som mig som tror på samarbete och förening.

Jag har läst barbros blogg i någon vecka nu och Jonas och andra nejsägare verkar lägga väldigt mycket tid här på att undergräva hgf:s förtroende. Jag antar att de hoppas på ett medlemsras och att organisationen tappar makt att hålla marknadens förslag om hyreshöjningar i schack.

Uppförsbacke för oss "kommunister" men jag är rätt glad i min kommunalt underhållna hyresrätt och betalar gärna extra för att slippa oroa mig för den framtida(?) bostadskraschen.

Anonym sa...

Barbro uppmanar fastighetsföretag att bygga hyresrätter så att HGF får förhandlingsersättning.
Bygg själva istället gnällspikar!

Per Albin sa...

hej barbro
kan du Internationalen utantill?

Barbro Engman sa...

Vad är det som får dig anonym och dig Per Albin att ägna tid åt att skriva dessa fullständigt meningslösa kommentarer? Viserligen tycker jag att det är kul om kommentarerna handlar om det jag skriver om, men den förhoppningen har jag givit upp för längesedan, men kommentarerna kan väl ändå ha någon slags mening och innehåll eller?

Per Albin sa...

sluta sura, barbro.
här kommer text till Internationalen. imorgon har vi läxförhör. :)

Upp trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart skall utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav stig upp för att slå dig fri.
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli.

Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär.
Upp till kamp emot kvalen!
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär.

I höjden räddarn vi ej hälsa,
ej gudar, furstar stå oss bi.
Nej, själva vilja vi oss frälsa
och samfälld skall vår räddning bli.
För att kräva ut det stulna, bröder,
och för att slita andens band,
vi smida medan järnet glöder
med senig arm och kraftig hand.

Upp till kamp ...

I sin förgudning avskyvärda,
månn' guldets kungar nå'nsin haft
ett annat mål än att bli närda
av proletärens arbetskraft?
Vad han skapat under nöd och vaka
utav tjuvar rånat är,
när folket kräver det tillbaka,
sin egen rätt det blott begär.

Upp till kamp ...

Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.
Den rike inga plikter trycka,
den arme ingen rätt man ger.
Länge nog som myndlingar vi böjt oss,
jämlikheten skall nu bli lag.
Med plikterna vi hittills nöjt oss.
Nu taga vi vår rätt en dag.

Upp till kamp ...

Till krigets slaktande vi dragits,
vi mejats ner i jämna led.
För furstars lögner har vi slagits,
nu vill vi skapa evig fred.
Om de oss driver dessa kannibaler,
mot våra grannar än en gång,
vi skjuter våra generaler
och sjunger broderskapets sång.

Upp till kamp ...

Arbetare, i stad på landet,
en gång skall jorden bliva vår.
När fast vi knyta brodersbandet,
då lättingen ej råda får.
Många rovdjur på vårt blod sig mätta
men när vi nu till vårt försvar,
en dag en gräns för dessa sätta,
skall solen stråla mera klar.

Upp till kamp ...

Barbro Engman sa...

Per Albin, inte är jag sur inte. Jag går i själva verket och trallar på en truddelutt.Swing för Hyresgästföreningen med Movits.

http://www.youtube.com/watch?v=Ag5kWN_q3iI
Internationalen får du tralla på själv.Du om kan den.

Anonym sa...

Du Jonas som gnäller hela tiden på Hyresgästföreningen i alla delar. Vad har du råkat ut för?

Å jag skulle vilja veta vad din lösning är på bostadsbristen?

farbror Frej sa...

Per Albin! Din oförmåga att "ta debatten" är verkligen generande pinsam.

Har du själv funderat över hur DU som 70+ åring ska hitta en lättskött mindre lägenhet, den dag du inte orkar med villaägandets förpliktelser? Eller om du nu bor i BR - att du i takt med stigande ålder, ska behöva kalkylera med säljares, mäklares och styrelsers åldersnojiga fördommar i bud-konkurrensen? Att du inte längre passar in i den "generations-/åldersstruktur" som man inte helt sällan kan hitta listade i en del annonser på Hemnet?

Du, med flera skolgårdsnivå-skämtar oseriöst och respektslöst - inte bara med oss som gillar hyresrätten (vilket vi nog kan tåla, om än ej känna någon större respekt för), utan även om själva ÄMNET och PROBLEMATIKEN som sådan (vilket är betydligt tristare att gång på gång behöva konstatera).

Hade JAG bott i BR/villa och läst om denna historia så hade jag blivit orolig och upprörd - ÄVEN oberoende av bostadsägandet och/eller den partipolitiska grundinställningen. Istället för att hänvisa till en sångtext så kan du väl berätta vad du tycker om historien?

Anonym sa...

@jonas
jag träffar massor av barn. Ingen av dem drömmer om att bli bostadslös.
Du har angett dina barn som skäl för ditt dagliga intresse av att dissa hyresrätten.
Min signatur är SÖDERHÖNA vilket väl får sägas vara svindlande likt söderböna. Men jag tror att din irritation gäller de inlägg som jag skrivit.
Söderhöna

Per Albin sa...

hej barbro
det svänger dessvärre inte så mycket över hyresgästföreningen som du tror.
tvärtom är hyresgästföreningen väldigt mycket likt den svartvita filmen du länkar till.

välkommen till 2010 barbro. snart räknar vi in 2011 till och med. verkligheten svänger fortare än hyresgästföreningens värld. ;)

imorgon tar vi läxförhör på Internationalen barbro.

Barbro Engman sa...

Vet du Per Albin att jag tror ingenting om Hyresgästföreningen, jag vet. Jag lever större delen av min vakna tid i Hyresgästföreningen så allt talar för att jag vet mycket mer om swingnivån än vad du tror att du vet.
Jag har tyvärr inte tid med några läxförhör idag.Jag lever i den tid som idag är och är fullt upptagen av att jobba för ett ökat bostadsbyggande och rimliga hyror.

Anonym sa...

Söderbönan, så du tycker att det nuvarande systemet fungerar mot bostadsbristen. Okej, det är du nog rätt ensam om att tycka.

Jag vill att vi ska förändra systemet och få bort bostadsbristen just för våra barns skull.

Du vill ju bara själv bo bra och billigt! Hur ska det gagna kommande generationer?

Eftersom du tog upp frågan med mig. En fråga jag egentligen inte tycker man ställer.
Så kommer frågan tillbaka; diskuterar du detta med dina egna barn?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

jonas fortsätter att försöka underminera andra debattörer genom att förlöjliga och ändra deras namn i sina repliker.

vilken tönt

Anonym sa...

Ledsen, jag ber om ursäckt för detta jag såg faktiskt inte detta förens jag blev kallad tönt! Det ska vara söderhöna inte söderböna.

Ledsen för mitt katastrofala misstag.

Det förtar dock inte innehållet om söderhönans egna ekonomiska intresse.

Du anonym, tack för tipset! Får jag ge dig ett? försök att få till en siffra eller en signatur under dina inlägg det blir så mycket lättare då!

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Eller var din signatur, vilken tönt?

Anonym sa...

Att du påstår att användandet av söderbönan var ett misstag tror jag inte ett dugg på. Om jag inte missminner mig använde du samma teknik i försök att förlöjliga Barbros inlägg. Då genom att använda Babsan?

Härskarteknik? Dålig kvinnosyn?

/ fredrik

Mattias sa...

@Jonas:

Du skriver: "...oändlig väntan i bostadskön..."

Jag blir så trött, vad gäller den oändliga väntan? Hyresrätt i smäck mitt inne innerstan? Grattis, så är det när många vill vara på samma ställe. Om marknaden fick sätta priset oreglerat (nyliberalens våta dröm) hur länge får man vänta då? Om en lägenhet på mitt önskeläge kostar 8 miljoner i snitt, hur länge måste jag vänta innan min ekonomi gör att jag hamnar "först i kön"? Vad är det du inte har förstått med Barbros jobb för att bygga fler hyresrätter för att skapa större utbud där det finns stor efterfrågan, hur är det dåligt? Vad är din perfekta lösning du som ventilerar så mycket här i bloggen?

Anonym sa...

Fredrik, ja du missminner dig. Jag har aldrig skrivit babsan (vad jag kommer ihåg). men jag har säkert råkat skriva Barbraos namn fel någon gång vilket beror på stress och slarv.

Jag är inte så bra på att skriva och stava.

Är det okej om jag skriver Fredrik med stort F även om du valde litet f? Ett misstag sker väldigt lätt som du kanske ser. Jag har missade en bokstav i söderhöna , okej?

Dålig kvinnosyn? Härskarteknik? Min fru har i alla fall stått ut i 15 år och jag är inte smart nog för att utstyderat använda mig av en teknik.

Du då? Har du en attraktiv hyresrätt med låg hyra?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Mattias, jag har den lite naiva tron att alla i Sverige har möjlighet att tjäna ihop 8 miljoner och köpa sitt drömläge om man jobbar jäkligt hårt.

Det tycker jag känns mer rättvist än att sätta in alla i en kö. Ungdommar kommer ju då efter hur hårt de än jobbar och en soffliggare i 50 årsåldern snuvar dig på drömlägenheten pga att han föddes 20 år tidigare.

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Jonas, vad är din lösning då på bostadsbristen? Är det att marknadskrafterna ska lösa problemet? Marknadshyra?

Vad vill du Jonas?

Anonym sa...

Jag ser Norge som en förebild då det gäller bostadsmarknaden.

mvh
Jonas

Mattias sa...

@Jonas, jo jag känner igen det där, vanligtvis kallat den amerikanska drömmen. Det du inte svarade på är hur snabbt det går i genomsnitt att tjäna ihop 8 miljoner via hårt arbete, om man tänker att det är kötiden. Låt säga att du inte har något gratis och ska göra en normal klassresa från noll och intet, mamma busschaufför, pappa kassörska. Vad tror du?

Om man gör alla val rätt och har som enda fokus att tjäna pengar så drar jag till med att man inte har 8 miljoner före 50, om man inte har tur eller arv.

Anonym sa...

Mattias; Jag har pluggat i USA några år och den drömmen lockar inte mig.

Den norska drömmen kanske?


Mig tog det 10 år från avstutat universitetsexamen. Jag började verkligen från o.

Mitt fokus ligger på familjen och inte på att tjäna pengar.

Lycka till!
Mvh
Jonas