06 december 2010

Lucka 6: Sjöstäder för segment A


Man kan få för sig att Svinarps starke man Lars-Göran Bengtsson är påhittad. Jag tvivlar dock starkt på det. På söndagarna visar han upp sina kommunalrådstalanger i SVT serien Starke man och det är inte utan att man känner igen sig.

Svinarps kommun satsar hårt på att bygga en sjöstad för segment A. Segment A är den framgångsrika och välbeställda befolkningsgrupp som bakar surdegsbröd, gillar inredning och rostfria tappanyakihällar. De är högvilt hos alla kommuner.

Därför pågår en intensiv jakt på strandremsor runt om i landet. Där är det tänkt att de vassa skattebetalarna ska slå sig ner.

Nu har inte Svinarp vare sig hav eller sjö vilket inte förtar Lars-Görans entusiasm inför tanken på att förstärka Svinarps Segment K befolkning med några ur A-segmentet.

Själv bor jag i Hammarby Sjöstad där har jag har en strålande utsikt över slalomåkarna i Hammarbybacken. Jag bor väl snarare i Hammarby skogsbryn än i Hammarby sjöstad. Fast det är ingen tvekan om att sjöstäder är en företeelse som sprider sig och som dessutom är till förvillelse lika oavsett var de ligger.

Under lucka 6 döljer sig kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson i Svinarp som kanske ändå finns på riktigt?

14 kommentarer:

Anonym sa...

"Svinarps kommun satsar hårt på att bygga en sjöstad för segment A. Segment A är den framgångsrika och välbeställda befolkningsgrupp som bakar surdegsbröd, gillar inredning och rostfria tappanyakihällar. De är högvilt hos alla kommuner. "


Ja USCH och FY för att de som jobbar hårt, pluggar och sköter sig skall ha några fördelar av det.

Nej bättre vore det om INGEN kämpade eller högg i - så blev det så "rättvist så". Alla fick svälta lika mycket liksom.

Alltid samma visa med bakåtsträvarna HGF. "ni är experter på att dela en kaka som någon annan bakat".

ni börjar bli patetiska. Alla fattar att ni bara vill skydda egna pamp-löner och makt. Allt annat är sekundärt (inklusive era medlemmar och deras välmående)

André Johansson sa...

"Ja USCH och FY för att de som jobbar hårt, pluggar och sköter sig skall ha några fördelar av det."

Ja, jag tänker väl för min del att även de som inte bakar surdegsbröd och inte har tappanyakihällar sköter sig och jobbar hårt också.

Anonym sa...

André Johansson sa...
"Ja USCH och FY för att de som jobbar hårt, pluggar och sköter sig skall ha några fördelar av det."

Ja, jag tänker väl för min del att även de som inte bakar surdegsbröd och inte har tappanyakihällar sköter sig och jobbar hårt också.
........

Läs igen Andre

Anonym sa...

"Segment A" och "Segment K"...
Låter bekant...?

Ja just det ja - Hyresgästföreningens Stockholmsmodell. Alla ihopbuntade i områden med bokstavsnamn.

Hyrorna skall sättas efter marknadens efterfrågan. Attraktivt läge ska vara dyrast.

Marknadshyra! - men det klarar inte HGF om att kalla det.

Eller att analysera effekterna av sitt hyressytem

Anonym sa...

Underbart att se hur Barbro försöker förklara bort sitt eget A läge i sjöstan......Vad säger du Barbro ska vi kalla dit läge A- pga av bristen på sjöutsikt?

André du bor väl också i sjöstan? Har du A läge eller A- läge?

Själv bor jag ju i Täby men utan utsikt över slalombacke eller vatten ska vi säga att det är B-?

Mvh
Jonas

André Johansson sa...

Jonas,

Ja, det stämmer. Jag har b-läge enligt den så kallade Stockholmsmodellen.

André Johansson sa...

@Anonym (det är lättare att kommunicera om ni skriver under med ett namn)

Jag har nu läst igen. Förstår inte riktigt var i bloggen du hittar den politiska profil av Hyresgästföreningen som du raljerar om i din kommentar. Var står det att den som "hugger i" inte ska belönas? Var står det att alla ska ha lika? Var hittar du det?

Barbro Engman sa...

Mitt läge Jonas är det samma som för André dvs. B-läge. Fast jag vet ju också att det är så mycket mer än det som spear roll för min hyra.
Gå gärna in på http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____1026.aspx
så kan du läsa om vad bruksvärdessystemet är för något.

Peter W sa...

Barbro Engman sa...
Mitt läge Jonas är det samma som för André dvs. B-läge. Fast jag vet ju också att det är så mycket mer än det som spear roll för min hyra.
Gå gärna in på http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____1026.aspx
så kan du läsa om vad bruksvärdessystemet är för något.
----------

Problemet är bara bedrägeriet Barbro.

Ni kallar det fortfarande "bruksvärdet", men innehållet är förändrat i grunden. Där lurar ni medlemmarna.

Nu har läge införts som faktor. PÅ andra ställen där modellen införts har hyrorna dragit upp mellan 30% - 70% när läget lades till.

Klarar medlemmarna den ökningen? Förlåter de er?

Anonym sa...

och de (fåtal) ombildningar som ni stoppat där ny lyxrennoveringar kommer - hur förklarar ni(er ur)det?

Barbro Engman sa...

Peter W, läget eller husets allmänna läge som hyresnämnden skriver har alltid varit en av faktorerna i bruksvärdessystemet.Dina siffror känner jag inte igen eftersom inga hyror är satta utifrån enbart läget.
Anonym, vi har inte stoppat några ombildningar.Det är de enskilda hyresgästerna som säger ja eller nej.

Anonym sa...

Jo, Barbro det har varit en faktor men nu har ju den faktorn fått större vikt, eller hur?

Om man ändrar viktnigen av faktorer så är väl det en förändring eller?

Mvh
Jonas

Barbro Engman sa...

Jonas, vilken vikt har läget haft förrut då? Och vilken vikt har den nu?

Anonym sa...

Ja du Barbro det kanske du ska fråga de privata fastighetsägarna i stockholmsinnerstad om? varför tror du att de begär så kraftiga hyreshöjningar med hänvisning till läget?

Tror ni i HGF att de är dumma och missförstår? Om det är så så tror jag att ni underskattar era förhandlingmotståndare som vanligt. Det är antagligen därför ni förlorar de flesta förhandlingarna.

Är det inte bättre att erkänna att ni förlorade förhandlingen och var pressade till att acceptera stockholmsmodellen för att kunna fortsätta lyfta bra lön några år till.

Mvh
Jonas