24 november 2010

Dyra nybyggen hotar tillväxten


Hallå alla tillväxtintresserade. Ni måste kasta er över bostadsbyggandet. Det duger inte att fundera på att utveckla turismen, servicesektorn, upplevelseindustrin, infrastrukturer, kulturen, handeln eller något annat som brukar ingå i kommunernas projekt för tillväxt och utveckling.

Guiderna, hemtjänstpersonalen, busschaufförerna, kassapersonalen och poeterna måste ha någonstans att bo.

När hyrorna börjar överstiga människors bruttolöner så blir det problematiskt. Inte bara för den som inte kan betala utan också för samhället.

Medelklassen är ju den politiskt allra hetaste gruppen just nu. De förmodas exempelvis gilla både ROT och RUT. Men var RUT ska bo ingår inte i den medelklassanalys som föregår förslagen på hur medelklassen ska curlas. Tyvärr kan man säga, inte minst med tanke på RUT själv.

Men även den som tänkt sig anlita RUT får bekymmer. Även RUT:s kamrater i hem-tjänsten, på dagis och i byggsvängen får bekymmer med att slå sig ner i landets till-växtområden. Hälften av landets kommuner har bostadsbrist.

I Dagens Industri (som tyvärr inte lagt ut artikeln på nätet) hävdar Industrifaktas VD Rolf Persson att ”Genom att effektivisera byggprocessen kan man sänka kostnader-na med 15-20 procent. Det är nödvändigt att vi lyckas med det”.

Heja Rolf Persson.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Vad händer om vi nu lyckas sänka byggkostnaderna med 15-20%?

Kommer byggbolagen att bygga mer då?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Eftersom Hyresgästföreningen har så mycket pengar så kan ni väl bygga ett hyreshus i innerstan för att visa oss andra hur man gör? Vi som inte fattar att det går att få ihop kalkylen att bygga billigt med låga hyror i attraktiva lägen där ca 70% av byggkostnaden är skatter av olika slag. Det räcker som sagt att ni bygger ETT hus så ska vi erkänna att vi haft fel hela tiden....

farbror Frej sa...

"...så kan ni väl bygga ett hyreshus i innerstan för att visa oss andra hur man gör"


Fast nu var det ju Industrifaktas VD Rolf Persson som påstod att detta skulle vara möjligt. Inte Barbro Engman, eller någon annan på HGF. Du kanske ska ta och leta upp Rolf Perssons blogg/e-post adress, och ta och läxa upp honom istället. Du som vet besked.

Börja leta här: www.industrifakta.se

Anonym sa...

haha... nu blev Johanna från Linjalen sur (den som döljer sig bakom farbror frej-aliaset).

jag håller med anonym - bygg själva hgf och visa hur duktiga ni är...

Anonym sa...

Anonym sa...
Eftersom Hyresgästföreningen har så mycket pengar så kan ni väl bygga ett hyreshus i innerstan för att visa oss andra hur man gör? Vi som inte fattar att det går att få ihop kalkylen att bygga billigt med låga hyror i attraktiva lägen där ca 70% av byggkostnaden är skatter av olika slag. Det räcker som sagt att ni bygger ETT hus så ska vi erkänna att vi haft fel hela tiden....
........

Jag håller med! HGF är duktiga på att tala om hur kakan skall delas och vad som skall göras.

Men de kan aldrig göra det själva.

Och så alla dessa okynnesstämningar i tingsrätterna som kostar sammhället ENORMA pengar

Och bedrägeriet mot medlemmarna där man låtsas att den nya lagen och Stockholmsmodellen inte kommer att påverka hyrorna något..

Skandal!

Anonym sa...

Nu är det uppenbart att en nya lagen ser till att alla får ordentliga hyreshöjningar. I hela landet om man läser Hem och hyra.

Det är synd och skam att HGF inte ber om ursäkt för det, eftersom de ligger bakom alltihop.

Elisa sa...

Tala ur skägget! Hur blir det med hyrorna? Alla pekar på lagen, inflationen och Stockholmsmodellen

Höjningar mellan 4,1% uppåt 5,4% om året.

HGF säger att allt är som vanligt!

Det är bedrägeri mot medlemmarna Barbro!

Barbro Engman sa...

Elisa. vi har precis börjat få in yrkanden för både de privata och kommunala bolagen. Några förhandlingar är klara och på väldigt många håll har det inte kommit in några yrkanden alls.På andra håll i landet har man precis börjat förhandla.
På så sätt är allt som vanligt vid den här tiden på året. Yrkandena ser väldigt olika ut.
När det gäller förhandlingarna i Stockholm så har man fått framställan om förhandling från alla tre kommunala bolagen. Några förhandlingar har ännu inte påbörjats.
Förhandlingarna i Stockholm sköts av Stockholms regionen och jag är inte alls inblandad í dem. När förhandlingrna väl börjar så kommer det säkert att klarna vad det finns för substans i bolagens yrkanden.Det är en ren omöjlighet att nu säga vad förhandlingarna kommer att sluta med för uppgörelse.

farbror Frej sa...

Jag hoppas naturligtvis som alla andra hyresgäster att hyresförhandlingarna ska bli så lyckade så möjligt.

Men för att få lite balans och perspektiv på föreställningen att man med upplånad BR i storstad har sitt på det torra, jämfört med den stackars hyresgästen som en hopplöst rökt stackare, så vill jag hänvisa till E24-artikeln "Sämre ekonomi för hushållen nästa år". Där kunde man under bildtexten läsa följande:

"Ett hushåll som har 1 miljon kronor i rörligt bolån väntas få betala närmare 800 kronor mer i månaden i januari 2011 jämfört med ett år tidigare."

800 kr ovanpå en total boendekostnad på exempelvis 4000 kr/månad januari 2010, är liktydigt med en höjning på hela 20 procent!! Ackumulerat på ett år blir det 9600kr mindre köpkraft som de lokala mat/kläd/diverse-handlarna har att hoppas på, för att bland annat fortsatt kunna betala sina anställda.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående att detta "race to the bottom" när det gäller hur mycket denna glupska gökunge vi kallar "bostadskostnaden" ska stiga, egentligen drabbar oss samtliga - direkt eller indirekt - hyresgäst såväl som BR-innehavare.

Anonym sa...

Stor humor när Hyresgästföreningen, i det här fallet genom Johan Johansson i Livrädda Linjalen, oroar sig för bostadsrättsinnehavare.
Är det inte brf-ägarna som ska skänka hyresgästerna en tanke istället nu när Stockholmsmodellen införs? haha...
Nu rakar hyrorna i höjden!!

Abacus sa...

@Anonym 07:26

Risken finns faktiskt att bostadsrätterna sjunker i värde (när bubblan spricker) även om förhoppningen att så inte ska ske finns. Det beskrivs bra här faktiskt:
http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/24/20101124154347_Realtid632/20101124154347_Realtid632.dbp.asp
Tänk om alla vi som bor kunde fungera solidariskt, dvs _alla_ ska bo billigt. Varför ska det vara något som är bättre än något annat?

farbror Frej sa...

I DN-artikeln "C: Lägre standard för fler bostäder" (googla) vill miljöminister Andreas Carlgren ändra byggreglerna och tillåta lägenheter med lägre standard och mindre ytor, då han tror att detta ska leda till ökat byggande av smålägenheter.

Partiet vill bland annat ta bort kravet på att en köksbänk måste vara 2,4 meter lång och slopa reglerna om minsta väggbredd och minsta köksstorlek.

Jag tycker att det låter vettigt. Jag visste inte ens att nybygges-arkitekter påtvingades ovanstående krav. Det är en sak att det ställs krav på en viss kvalitetsnivå på själva hantverket. Men varför måste en kokvrå i ett nybygge innebära "för låg, ej godkänd standard"? Och varför måste byggandet av små ettor runt 20-28 kvadrat automatiskt uppfattas som "ej tillåtet - för låg standard"?

Förlegat och otidsenligt regelverk säger jag. Jag är generellt sett knappast någon anhängare av Alliansens bostadspolitik, men i just detta avseende hoppas jag att miljöministern får vatten på sin kvarn.

Anonym sa...

Haha...
Nu blev Abacus ängslig för br-ägarna också.

Otroligt komiskt när extremvänstern bara pratar ränta och värde på br.

Anonym sa...

Hoppsan, nu håller jag med Farbror Frej igen dvs i hans sista inlägg bostadstandard.

Vad säger HGF om detta? Mot som vanligt?

Mvh
Jonas

Anonym sa...

Terje lägger ut klipp från möten där de vädjar till folk att rösta mot ombildning.

Inget snack om vad som är HGF Stockholms största fråga.

Panik i leden...

Drabbad av HGF sa...

Abacus sa...
@Anonym 07:26

Risken finns faktiskt att bostadsrätterna sjunker i värde (när bubblan spricker) även om förhoppningen att så inte ska ske finns. Det beskrivs bra här faktiskt:
http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/24/20101124154347_Realtid632/20101124154347_Realtid632.dbp.asp
Tänk om alla vi som bor kunde fungera solidariskt, dvs _alla_ ska bo billigt. Varför ska det vara något som är bättre än något annat?
---------

Precis! och frågan är varför HGF inte jobbar med den frågan på heltid..

istället beter man sig som rättshaverister och tvistar emot ombildningar... knasigt hela vägen.

Det är inte billiga boendekostnader för de boende som pockar på... utan löner och makt för kansliet på HGF.

Genomskinligt och snuskigt!

Anonym sa...

Hyresgästföreningen gör otroligt mycke nytta. Synd att det inte får plats här!

farbror Frej sa...

"istället beter man sig som rättshaverister..."

Du projicerar bara ditt eget rättshavererande genom att älta samma martyrkänslor igen och igen, TROTS seger i rätten och slutgiltigt säkrad ombildning - ifall jag nu förstått saken rätt. Är du medveten om det? Ingenting nytt har tillkommit i din tjurigt långsinta klagan. En jämförelse att fundera över:

Har du läst eller misstänkt att någon resthyresgäst i ER förening använt just Barbros blogg för att upprepade gånger ondgöra sig över att domslutet i just ERAN tvist blev som det blev? Inte?

Just så föredömligt ska du också agera. Släpp taget - sluta älta - gå vidare i livet!! Du har väl fått som du velat? Du bor väl i din nya bostadsrätt, eller hur?

Anonym sa...

Farbror frej är Johan Johansson.
Samma bombastiska DDR dravel varje gång.

Kasta ut han HGF - han kan bara skada det kantstötta anseende ni har

Anonym sa...

Vi i Ånghästen är så glada över Johan Johanssons insats hos oss.
När han kom hit och ryade gick folk över till ja-sidan med knapp övervikt för ja som följd.

Tack för det, Johan Johansson.
Du är vår ombildningshjälte.