12 juni 2011

Hallå polisen!


Att bo inrymmer mycket, så även Hyresgästföreningens arbete. För det hänger ihop.

Vi sysslar med allt från livet mellan husen till hur EU:s regelverk påverkar hyresgästerna.

Jag blir alltid lika imponerad av alla de tusentals hyresgäster som lägger ner större delen av sin fritid på att göra livet bättre för sina grannar.

I lördags var jag exempelvis på Hyresgästdagen på Eggeby Gård.

Där kunde man lyssna på musik, kolla på thailändsk dans och en trollkarl, jonglera, balansera, grilla korv, dricka kaffe, åka hästskjuts och glida runt i en karusell.

Själv försökte jag hålla ett antal bollar i luften, gick bra om jag får säga det själv.

Allt fixat av den lokala Hyresgästföreningen i Järva.

Annars är Järva mest känd för Järvalyftet det vill säga den stora insats som ska göras för att få husen i ett bättre skick. Det jobbar den lokala föreningen också med.

Både hus och människor måste räknas.

Men det är olika vad människor lägger sin kraft på.

Den man (A) som skickade nedanstående mejl har valt ett helt annat upplägg.

Han satsar på att tjäna pengar på bostadsbristen och en ointresserad rättsapparat.

Han satsar på brottslig verksamhet och han sätter till och med ut sitt telefonnummer.

Så här löd mejlet:

Hejsan!

A heter jag och tycker att din lägenhet är väldigt intressant.

Jag har en del kunder som är intresserade utav förstahandskontrakt och är villiga att betala dig en ersättning för att få tillgång till din lägenhet.

Givetvis är detta aktuellt om du kanske har planer på att överlåta ditt kontrakt, för att kunna tex. köpa en bostadsrätt, eller vill omvandla lägenheten till kapital, eller av andra skäl inte är i behov av din lägenhet. Men du vet inte hur du går tillväga, och du vill inte bara släppa den hursomhelst.

Då har du kommit rätt. Jag har stor erfarenhet utav den här typen av frågor. Vi ordnar även byten.

Tveka inte utan hör av dig för förutsättningslös diskussion antingen via mail och
lämna ett nr där jag kan nå dig på , eller ring mig på xxxxxxxxx"

Det kan väl inte finnas något som är lättare för polisen att utreda än när man får ett melj med brottsbeskrivning, namn och telefonnummer till den som är i färd med att begå en brottslig handling?

Men icke, det räckte inte. Polisen var som vanligt helt oförstående och ointresserad. Kvinnan på polisen undrade vad problemet var. Hon tyckte att han, svartmäklaren, väl bara ville hjälpa till.

Inga kommentarer: