18 mars 2008

Barbro vs Blondinbella

När min farfar var lite rund under tofflorna brukade han läsa en dikt där första strofen löd: ”I denna värld av släta knoddar som be och buga för en slant”. Det framgick senare i dikten att det var ett relativt föraktligt beteende detta att ständigt be och buga för slantar.

Idag är det precis så det ska vara. I mitt nya liv som bloggare har jag nämligen förstått att även bloggeriet går ut på att be och buga för slantarna. Det finns bloggar om saken:

”Som bloggare finns det många olika sätt att tjäna pengar. Vilket sätt som är lämpligast beror på vilket ämne du väljer”. Och det är väl det som är själva haken. Ämnet.

Blondinbella modebloggar och jag bostadsbloggar. Det går nämligen att tjäna miljoner på att promota t-shirts som kostar lika mycket som en trea i Hedemora men det går inte att tjäna miljoner på att promota en hyfsad bostadspolitik.

Bloggdrottningen Blondinbella tjänar multum och skriver på sin blogg: ”tillsammans kan vi gå hur långt som helst. Ska jag passa på och skrämma medierna lite med att säga att vi snart 300 000 läsare per vecka har en otrolig makt att påverka nästan vad vi vill? Och vet ni vad det coola är? Det är en 17 årig tjej som styr.”

Jag är dock en bit på väg, jag har precis som Blondinbella en bloggcoach. Min heter André. Han har nu gjort framstötar om att få bli revisorssuppleant ifall bloggen bolagiseras Jag tror ändock att jag lägger ner det där med bolag och sponsorer.

Jag kan ju ändå säga som Blondinbella: ”tillsammans kan vi gå hur långt som helst. Ska jag passa på och skrämma medierna lite med att säga att vi snart 538 000 medlemmar har en otrolig makt att påverka nästan vad vi vill? Och vet ni vad det coola är? Det är en dam i sina bästa år som är ordförande.

Är jag bara avundsjuk? Absolut. Inte så mycket på blonda Bella kanske som på alla sponsorer hon har och att hon kan klaga på sin blogg över alla morgonsoffor och debattprogram hon får vara med i. Det skulle jag också vilja göra, klaga på alla dessa tv- och radioprogram som ständigt diskuterar hur vi ska få tak över huvudet. Om nu Blondinbella har makt att påverka vad hon vill kunde hon kanske lämna t-shirten ett litet slag tillförmån för trean i Hedemora. Kan man tycka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande att se vilken effekt bostadsrättsombildningarna får på bytesmarknaden. Nu kommer det ett legitimt sätt att realisera värdet på lägenheterna. De som egentligen vill bo någon annanstans försöker byta till blivande bostadsrätter för att göra ekonomisk vinst på ombildning. Sen ska någon annan stackare ta lån och köpa till marknadspris. Summa summarum: Bostadskostnaden stiger för dem som gör entré på bostadsmarknaden.

Lägenhetsbyten
HR 39 kvm Kristineberg, 4700
kr, välplanerad två rum bytes mot
blivande BR

3:a Vasastan 75 kvm blivande
BR hiss balkong H 5130. Ö: Större
gärna blivande BR V-stan K-holmen

Utsikt Riddarfjärden fi n 3:a 78
kvm nära Slussen 6914:- balk hela
lgh parkett Ö: Bliv BR 2-3:a inom
tull

3:a HR 87 kvm ljus vacker 4 tr
i vackert 1800-t hus 7400/m
City/V-stan bra värd Ö: bliv BR 3-6:a inom tull

André Johansson sa...

Jag har funderat lite på det där om revisoruppdraget och kommit fam till att jag nog lägger det kravet på hyllan och itället nöjer mig med en extra mandelkubb till kaffet vid nästa fredagsfika.

Anonym sa...

Hehe, din blogg är minst lika bra som Blondinbellas :)

Läser hellre om bostäder än mode.. nd