19 mars 2008

Påskkort till Mats Odell



Studentbostäder i Skrapan, Södermalm, Stockholm

Hej Mats, jag såg i Svenska dagbladet igår att du tagit dig an studenternas boendekostnader. Fastighetsskatten ska slopas för studentbostäder. Jättebra.

Jag läste också att du på frågan om fastighetsägarna också kommer att sänka hyran svarade: ”Det är en förhandlingsfråga, som jag antar att studenterna kommer att gripa sig an med liv och lust.” Nästa steg måste bli att fastighetsskatten på hyresrätter också tas bort så vi kan komma igång med byggandet, sänka hyran och få lite bättre neutralitet mellan de olika boendeformerna. Jag vill därför redan nu meddela att jag gärna vill få ett sådant förhandlingsuppdrag. Jag skulle gripa mig an det med liv och lust.

Med dymmelonsdagshälsningar

Barbro Engman
Hyresgästföreningen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro,

Är det inte litet konstigt att Mats Odell fortfarande kallar skatten för en skatt? Jag har för mig att han har döpt om den till en avgift. Och dyrare blev det, åtminstone för oss i Ronneby. Läs gärna mitt blogginlägg i samma ämne på http://gemeneman.blogg.se (den här gången var jag t.o.m. tre timmar snabbare med mitt inlägg...)

Anonym sa...

Ett osolidariskt förslag för studerande familjer. Dessa hyr ofta bostäder i vanliga bostadsområden, men där lägenheten tillfälligt typas om till att vara studentlägenhet. Här i Örebro säger hyresvärden ÖBO att ca 1/3 av alla uthyrda studentlägenheter är just av denna typ.
I huset jag bor finns 19 vanliga hyreslägenheter, varav två stycken är studerande familjelägenheter. Dessa skulle med andra ord, gå miste om att få något av Odells utdelningsförslag, i sägas vilja förbättra studerandes ekonomi.