12 mars 2008

Jubel i bloggen

Jag är nybliven bloggentusiast. Jag drar upp mitt bloggande i tid och otid. Jag måste nämligen få upp siffrorna på google analytics. Via analytics får man fram statistik på hur många som läst, när de läste, hur de hittade till bloggen och hur länge de stannade. Visserligen är det fel på statistiken men jag kollar ändå. Alla jag träffar har nämligen läst min blogg och det syns inte på analyticsstaplarna.

PM Nilsson, tidigare chef för ledarsidan på Expressen, har också börjat blogga. Han har hållit på lika länge som jag, inte länge alls.

Han verkar även vara lika euforisk och skriver att: ”det ska bli intressant att se hur lång tid det dröjer innan opinionsbildning främst associeras med att blogga”. Han menar att likheterna med en folkrörelse är stora. Just det. Jag har redan fyllt flera Folkets Hus med besökare, fast på bloggen. Och jag kan skriva vad jag vill utan att fjäska för debattredaktörer.

”Bojonas”, en av mina återkommande bloggbesökare som tidigare varit positiv till det jag skrivit, klämde idag till med att jag gnäller för mycket på andra. Detta gav mig chansen att lägga ut Hyresgästföreningens idéer om framtiden. Mitt scoop om att Akelius ”mutar” hyresgäster med 25 000 kronor för att de ska rösta ja till ombildning, fast de ska bo kvar som hyresgäster, gav eko i flera medier. Jag träffade en journalist som jag verkligen gillar och det blev inte sämre av att han läst min blogg. Han kan ju tänkas citera något endera dagen. Dagens Industri ringde idag om min syn på ägarlägenheter. Jo men visst, det stod på bloggen igår.

Så snälla du - läs min blogg varje dag. Då får jag upp staplarna på analytics och du får vara med i en folkrörelse. Bingo.
Om man var lagd åt management-hållet skulle man också kunna säga att det är en win-win situation.

1 kommentar:

Inger sa...

Hej Barbro!
Eftersom du så oförblommerat gör reklam för din blogg så passar jag på att göra reklam för min. Den heter "Om att bo och annat viktigt" och handlar bland annat om hur det är att bo kvar som hyresgäst i en fastighet som ombildats till bostadsrätt. Kanske kan du lära dig något av den som du har användning för i ditt arbete.
/Inger