23 mars 2008

Hur tänker Odell nu då?

Efter gårdagens DN-artikel om att Odell förväntas backa om allmännyttans avskaffande och hyrornas uppgående blev jag nyfiken på om Odell själv hade några funderingar i backningsfrågan. Finansdepartementet har ju trots allt experter i utredningen, så helt okunnig om hur snacket går där är förstås inte Odell.

Den som satte mig på detta funderingsspår var bloggen Signerat Kjellberg som har ett inlägg med rubriken: Hur tänkte Odell nu då?

Nu visade det sig att handla om hur Odell tänkte i samband med att fastighetsskatten skulle avskaffas för studenter, eller rättare sagt för studentlägenheter.

Men den som söker skola finna, på Kristdemokraterna - För ett schystare Sverige kan man klicka på: Detta händer hos våra ministrar. Men där hade det inte hänt så mycket sedan Odell avskaffade utförsäljningsstoppet för allmännyttan. Men Odell svarar däremot på frågan: Vilket är ditt roligaste minne från tiden sedan valet?

- Jag blev väldigt glad när jag fick ett samtal från en 74-årig dam, som berättade att hon just avbokat fastighetsmäklaren efter beskedet om slopad fastighetsskatt. Hon skulle nu bo kvar i sitt hem och renovera badrummet.


Nu när det både ska bli ett schystare Sverige och hotet mot hyrorna och allmännyttan ska avvärjas kan kanske Odell få bli glad en gång till. Det kan ju hända att han får ännu ett samtal. Denna gång från någon 74 årig dam som avbokat flyttbussen efter beskedet om att hyrorna inte ska skjuta i höjden och att allmännyttan inte ska ”drivas enligt principen om den private marknadsinvesteraren”. Den glädjen unnar jag honom verkligen.

Inga kommentarer: