27 maj 2009

Fullmäktige ställde sig bakom Stockholmsmodellen

Jag har sakta men säkert utvecklat ett databeroende. Ett bärbart sådant. Igår kväll glömde jag min bärbara dator i Södertälje och både jag och bloggskrivandet kom helt ur fas. Denna morgon kände jag mig följaktligen ouppdaterad och inaktuell. Jag försöker nu ta igen det vid den fast förankrade datorn på jobbet. Det går så där.

Fast man kan lära sig att det numera finns något som heter Stockholmsmodellen. Igår hade Stockholmsregionen fullmäktigemöte och beslöt att ställa sig bakom förslaget till modell för hyressättningen i Stockholm. Bra tycker jag. Hyrorna förhandlas lokalt och då ska också modellerna vara lokala.

Man kan klicka sig fram till lite pressklipp och se att en massa fondbolag som misssköter fastigheterna och hyresgästerna kommer undan genom att hela tiden slå blå dunster i ögonen på hyresnämnder, Hyresgästförening och kommuner. Man ska förvalta sina fastigheter och inte bara sina pengar när man äger hus. För den goda fastighetsägaren borde det vara samma sak. Men så länge det finns nya köpare till dåliga hus så kan detta fortgå. De senaste mögeldrabbade får nu ny bostad.

Man kan lära sig att om balkongen ramlar ner så får man fem procent avdrag på hyran. Fast man vill nog hellre en bra och säker balkong än hyresnedsättning. Sveriges radio på Gotland rapporterar att 50 personer har sökt jobbet som ombudsman på Hyresgästföreningen på Gotland.

Ger man sig utan på spaning upptäcker man att det händer mycket i stort och smått fast sällan något riktigt bra. Jo, förresten, det blir hyressänkning i Staffanstorp, fast balkongerna sitter kvar där.

Inga kommentarer: