15 maj 2009

Vem vill vara granne med en spotmarknad?


Professor Hans Lind på KTH.

Jag är ledig idag. Jag måste packa ner en massa böcker, åka till tippen (inte med böckerna förstås, sådana får man inte kasta), skaffa flera flyttkartonger och ägna mig åt mentalt förberedelsearbete inför mitt nya liv som Stockholmsbo.

Mitt mentala förberedelsearbete förstörs dock av återkommande tankar kring paneldebatten jag skrev om igår. Professorn på KTH, Hans Lind, deltog också. Han brukar delta han med. Denna gång pläderade han ivrigt för en spotmarknad.
Enligt Wikipedia är en spotmarknad en marknadsplats där oftast produkter på marginalen inom marknaden säljs och köps avista. Det vill säga för omedelbar leverans, och utan bindning i långa kontrakt. Priset på spotmarknaden brukar kallas spotmarknadspris eller spotpris.

Nu tyckte Hans Lind att vi behövde en spotmarknad för hyresrätter. Han har givit upp om den vanliga hyresrätten för där vill folk bo med trygga villkor och rimliga hyror och han konstaterade att politiker av alla de sorter verkar var inne på samma linje som Hyresgästföreningen i det avseendet. Så spotmarknaden ska finnas på bostadsrättsmarknaden. För att åstadkomma detta måste man se till att bostadsrättsföreningarna tillåter att alla får hyra ut sina lägenheter hur som helst, till vem som helst och till vilket pris som helst.

Men även de som bor i bostadsrätt vill ha trygghet, god grannsämja, många som kommer på städdagarna och en fungerande styrelse. Alla vill bo där det är trivsamt, där jag känner mig trygg och vet vilka grannarna är. Därför tror jag att det finns en begränsad lust att vara granne med en spotmarknad där grannarna kommer och går i en strid ström.

Inga kommentarer: