09 oktober 2008

En kris nära dig

God morgon Sverige. Nu har krisen kommit till dig. Så lyder rubriken på en helsvart sida i Svenska Dagbladet idag. I dessa tider räcker det inte med att ta en kopp Gevalia när det kommer oväntat besök. Det är annars den typen av oväntade besök vi vant oss vid, liksom att det är filmer som visas nära oss, inte kriser.

Eftersom jag är omåttligt intresserad av bostadspolitik dras min blick obevekligt till ord som bostadsbrist, hyreshöjningar, marknaden och Odell.

Idag fick jag syn på en rubrik om att Odell sparkar var fjärde på Volvo. Det visade sig inte vara den Odell som jag brukar spana på utan den nye Volvodirektören Odell.
"En hemsk dag. Jag har sovit dåligt i natt för jag har känt så med dem som blir av med sina jobb", säger han.

Detta är något helt nytt, en man med känslor som sover dåligt över det som drabbar andra människor och som berättar det.

Per Olsson, arbetsförmedlingens chef i Göteborg ligger inte långt efter det nya emotionella inslaget i krisen: "Man får lite lätt ont i magen när man tänker på mängden människor", säger han.

Inte vet jag om det betyder något för utgången av denna kris om makthavare känner med dem som drabbas, har ont i magen och sover dåligt men helt fel kan det ju inte vara. Vad vet man, kanske det kommer en rubrik om att Mats Odell sover lite sämre och har magknip över de hyresgäster som måste flytta på grund av marknadens krav på hyreshöjningar, den ekonomiska krisens effekt på hyrorna och införandet av efterfrågepåslag på hyran.

Nu är Mats Odell i den lyckliga situationen att han inte behöver föreslå en massa lagändringar om hyran som skulle urholka hyresgästernas köpkraft och tvinga dem att lämna sina hem. Så det finns utvägar för den finansmarknadsminister som vill undvika magknip.

Just nu är det 2176 deltagare i vårt demonstrationståg på nätet, gå med du också. Och gör det här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro! Naturligtvis har jag gått med i demonstrationståget. Men vad som förvånar mig är att man kan skriva sitt egna namn hur många gånger som helst. Det visar väl inga korrekta siffror när denna demonstration är över. Jag tycker det är väldigt märkligt att man kan göra så. Men visst antalet personer som demonstrerar blir ju mycket bättre än vad det kanske egentligen skulle vara i verkligheten. Eller?

Barbro Engman sa...

Hej Anonym
Oj, jag ska kolla upp detta. Det är verkligen inte meningen att man ska vara med mer än en gång.