09 mars 2010

Jag är på konferens, det är kul det


Konferensdeltagarna och förbundsstyrelseledamöterna
Erik Normark och Sven Karlsson från Göteborg
Jag befinner mig på Villa Brevik, på konferens med förbundsstyrelsen och regionledningarna.

Det är i och för sig inget märkligt med det. Jag har ägnat en stor del av mitt liv till att vara på konferenser, sitta i möten, stå talarstolar, delta i grupparbeten, föra dialoger och hitta utvägar på alla de frågor som kantar livet i varje form av förening.

Dan Eriksson, statssekretarare på finansdepartementet, kom och bröt lite åsikter igår. Han har visat och visade också igår att han är på samma linje som oss i åsiktsbrytarfrågan. Det är bara när man försöker lyssna, lära och när man har en uppriktig önskan om att hitta lösningar som det går framåt.

Jag gillar att konferera.

Hyresgästföreningen måste vara i fas med den tid som är just nu. Vi har sedan vi bildades 1923 ständigt ökat medlemstalet och förändrat inriktning. Det går lite upp och ner med medlemsantalet de olika åren men vi är dubbelt så många idag som vi var 1970.

Det håller vi på med nu också den dag som idag är, diskutera förändringar alltså.

Idag är allt annorlunda, tidsandan, värderingar och synsätt varierar kraftigt över tid och det vi såg som självklart på 60-talet, 70-talet, 80-talet eller 90-talet är inte längre självklart .

I sommar ska vi ta ställning till den framtida verksamhetsinriktningen på förbundsstämman i Uppsala.
Då blir det att konferera igen, det är bra det. Åsikter måste brytas med varandra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro
Jag kommer gärna till Uppsala så att ni inte bara blir ja-sägare.
Mvh
Jonas

Tord! sa...

http://extra.expressen.se/pdf/20100309hyrahojning.pdf

Smidigt att Hyresgästföreningens egna tidning Hem & Ohyra är källa.

När man anger hyran i genomsnitt ser den så mycket lägre ut.

Exempelvis: Stockholmshem 2,16% (i genomsnitt). Men i Stockholm innerstad blir det i verkligheten 2,97% i höjning 2010

Eller 6% extra på 2år. Och detta innan Stockholmsmodellen slagit igenom.

Snyggt smuget HGF!

Ahmad sa...

Rena rama byresrättstalibanerna. Hyresjihad liksom